Skip to main content
Antwoord

Niet duidelijk of nu de e-sim actief is of toch mijn fysieke sim?

• November 11, 2025
  • 6 reacties
  • 93 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Hallo 👋,

Het is wellicht een stomme vraag maar ik vraag me af of ik nou wel of geen e-sim heb of dat mijn nieuwe iPhone toch gewoon de fysieke simkaart gebruikt…

Ik had n iPhone 12 Pro Max met alleen n fysieke simkaart. Gisteren kreeg ik mijn nieuwe iPhone 17 Pro Max binnen. 

Reservekopie gemaakt op de oude telefoon en op de nieuwe iPhone teruggezet. Prima. Apple vroeg vervolgens of ik ook t telefoonnummer wil overzetten. Dat leek me logisch dus ja…. 

Daarna werkt de simkaart niet meer op de iPhone 12. Dus ik zet de fysieke simkaart over in de nieuwe telefoon. Telefoon werkt ook. 

Alleen op de iPhone zegt ie bij t mobiele netwerk onder instellingen dat ik n e-Sim heb en ook in de Mijn KPN App staat bij Simkaarten: E-sim. 

Ik heb alleen dus nooit n e sim aangevraagd en geactiveerd. 

Heeft iemand hier ervaring mee? De telefoon lijkt gewoon te werken hoor en geeft ‘n melding als ik de fysieke sim kaart uit t toestel haal maar overal staat dus “E sim”.

De KPN medewerker begreep t ook niet en kwam niet verder dan de mededeling: “Nou geen idee. Maar als het werkt zal t wel goed zijn”… maar ik wil graag weten hoe t nu zit… 

Ben benieuwd of een van jullie wellicht een idee heeft… 

Beste antwoord door Vikash van KPN

Hoi ​@eacrusher. Dit is helemaal geen stomme vraag. Ik snap dat het verwarrend is dat overal “e-sim” staat terwijl je dacht dat je een fysieke simkaart gebruikt. Dat zou mij ook aan het twijfelen brengen. Ik heb het even voor je kunnen nakijken, omdat je gegevens in je profiel stonden. Je hebt inderdaad een e-sim.

Waarschijnlijk heeft Apple bij het overzetten van je nummer naar de nieuwe iPhone de sim automatisch omgezet naar een e-sim. Alles werkt zoals het hoort, alleen zit je sim nu digitaal in je telefoon in plaats van als kaartje.

6 reacties

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • November 11, 2025

Hallo ​@eacrusher 

Als de simkaart het al niet meer deed in de iPhone 12 duidt dat erop dat jouw nummer is overgezet naar e-sim. Op het moment dat de e-sim actief wordt stopt de simkaart. Dat is definitief en onherstelbaar. Jouw nieuwe iPhone gebruikt nu de e-sim, dat is waarschijnlijk de voorkeur bij het overzetten. De simkaart kan je er uit halen, ik verwacht dat de iPhone 17 gewoon blijft werken.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Slimmerik
  • November 11, 2025

Dank voor je antwoord….

De simkaart deed t wel totdat ik tijdens t proces zei dat t nummer overgezet kon worden naar t nieuwe toestel.

Maar op zich toch vreemd? Ik heb niet aan KPN gevraagd een eSim aan te maken en ik heb deze ook niet geactiveerd bij KPN natuurlijk. Of zou dat automatisch zijn gedaan tijdens het proces… Maar volgens mij vroeg Apple het en niet KPN.

Anyway, ik zal proberen wat er gebeurd als ik de fysieke simkaart eruit haal… maar goed volgens mij komt ie dan met n melding over mobiele data. Die melding heb ik niet helemaal paraat…!

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • November 11, 2025

Ik heb er verder geen ervaring mee. Je hebt al gesproken met een KPN medewerker zeg je. Was dat via 0800-0402? 

Je hebt jouw community profiel al helemaal ingevuld? Dan kan een moderator ook even meekijken als dit topic aan de beurt is (binnen 1-2 dagen).

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Slimmerik
  • November 11, 2025

Klopt! Althans…Via chat begonnen met vriendin “Dot” maar die gaf t al snel op. Toen kwam er n terugbel actie met een echte medewerker.

Overigens heb je kennelijk wel gelijk want ik tik dit bericht zonder de fysieke simkaart in t toestel. Net toevallig ook gebeld door mijn vrouw vanaf haar werk en ook dat werkte gewoon zonder het fysieke simkaartje in de iPhone. 

Er kwam nu ook geen melding toen ik t fysieke simkaartje eruit haalde… Kennelijk activeert hij dan die eSim als onderdeel van het proces… 

In ieder geval heel hartelijk dank voor je fijne en uitgebreide antwoord! 

Vikash van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • Antwoord
  • November 13, 2025

Hoi ​@eacrusher. Dit is helemaal geen stomme vraag. Ik snap dat het verwarrend is dat overal “e-sim” staat terwijl je dacht dat je een fysieke simkaart gebruikt. Dat zou mij ook aan het twijfelen brengen. Ik heb het even voor je kunnen nakijken, omdat je gegevens in je profiel stonden. Je hebt inderdaad een e-sim.

Waarschijnlijk heeft Apple bij het overzetten van je nummer naar de nieuwe iPhone de sim automatisch omgezet naar een e-sim. Alles werkt zoals het hoort, alleen zit je sim nu digitaal in je telefoon in plaats van als kaartje.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Slimmerik
  • November 13, 2025

Dank je wel ​@Vikash van KPN voor de bevestiging! Wat ik vooral n beetje gek vind is dat Apple kennelijk ervoor kan zorgen dat die eSim van KPN dan ook automatisch wordt goedgekeurd/geactiveerd tijdens dat proces. 

Dat begreep ik niet of ik heb een melding daaromtrent over het hoofd gezien tijdens het overzetten van de gegevens van de oude naar de nieuwe iPhone. De informatie vanuit KPN aan de telefoon met de klantenservice bracht ook geen duidelijkheid, de betreffende medewerker leek ook niet echt te weten hoe t nou zat. Mijn hele bestelling ging sowieso niet zo heel soepel. Eerst had men wel mijn abonnement veranderd en een nieuw contract gestuurd maar was men vergeten het toestel daadwerkelijk te bestellen etc. etc. 

Maar alles is nu ok en we kunnen verder :-)

Zoals ​@RBxx al vermoedde werkte mijn telefoon ook zonder t kaartje… Dus nu “fysiek-simkaartloos” verder met mijn nieuwe iPhone 17 Pro Max. Van dat toestel word ik wel blij vhoor na mijn iPhone 12 Pro Max :-).