Skip to main content

Ik krijg net een berichtje dat mijn mobiele abonnement wordt aangepast naar meer data. Nu is deze aanpassing leuk, maar niet gevraagd. Er wordt echter ook voor deze aanpassing, niet vanuit mij gevraagd, een verhoging in de kosten doorberekend. 

Hoe kan KPN dit doen zonder overeenstemming? 

Hoi ​@BRitm 

Welkom op de community van KPN.

KPN zal nooit achter de rug van een klant, het mobiele abonnement aanpassen naar een hogere databundel, dit gaat altijd in goed overleg en een officieel akkoord vanuit de klant.
Het kan dus zijn, dat je afgelopen maand november toch een wijziging hebt gedaan binnen jouw Mijn KPN account of de Mijn KPN App, maar je daar niet echt bewust van bent geweest.

Het is vanzelfsprekend logisch dat je bij een hogere databundel of Unlimited meer gaat betalen.

Maar wees gerust, je kunt nu al een wijziging maken binnen jouw Mijn KPN, door het mobiele abonnement weer terug te zetten naar het abonnement wat je graag wenst te hebben.
Hou daarbij wel rekening, dat deze wijziging pas per 1 januari 2025 wordt doorgevoerd.

Hallo ​@BRitm 

Alle KPN mobiele abonnementen krijgen deze maand eenmalig 5GB extra data.

Dit is één van de verrassingen in december in de Attentkalender.

Deze 5GB is echter helemaal gratis, dus dit kan geen reden zijn voor de prijsstijging.

Heb je al op jouw factuur gekeken? Vergelijk deze met de vorige factuur en “zoek de verschillen".

Goedemiddag,

Klinkt logisch, dan hebben ze een hele goede spamronde in aantocht. 

Verzonden vanuit campagne@kpn.com

Groet,

Op zich een goede deal 10GB voor €1,25 , maar wel vreemd als dit zomaar uit de lucht komt vallen. Klopt het aangegeven 06 nummer wel?

Heb je soms een oud abonnement met naar verhouding een (te) hoge abonnementsprijs?

Bij mij vanmorgen zelfde bericht.

Niet gevraagd 2x verhoging binnen 3 maanden. Extra DATA? geen interesse!

Ik houd nu iedere maand 17 Gb. over dat wordt dan 29 Gb. En dat mag ik betalen.

Erg vreemd en klantonvriendelijk dit. Mijn vader is 80 en zit al helemaal niet op meer data te wachten evenals mijn vriendin.

Ik hoop dat ze deze “actie” snel terugdraaien.

Hallo allemaal!

Best wat onduidelijkheid, zie ik. Goed dat jullie dit hier melden! Ik zal het iets meer toelichten: 
Er wordt steeds meer data gebruikt in Nederland. Daarom krijgen geselecteerde abonnementen meer data tot hun beschikking. Je betaalt hier 1,25 euro per maand voor. 

Je krijgt hier inderdaad een e-mail of een brief over. De e-mail versturen wij van een @kpn.com e-mailadres. Controleer dit, als jij een e-mail van ons hebt gekregen.
In de mail of brief staat ook vermeld welk mobiele nummer deze extra GB's krijgt. 

Het klopt dat we dit niet achter jullie rug om doen. We informeren iedereen altijd persoonlijk per mail of brief. Jullie feedback hierover nemen we mee!

Meer informatie vind je op kpn.com/extradata

Goedemiddag,

Nee, mijn abbonnement is niet te duur, en zeker afdoende voor mijn gebruik / doeleinden.

Informeren, dat is wat anders dan overeenstemmen. Kortom nu ongevraagd meer data krijgen (gebruik het nooit 100%) want dat is beter volgens KPN, en vervolgens meer kosten moeten maken zonder daarvoor te vragen/kiezen. Rare gang van zaken. Ik ben gelukkig niet “heel Nederland die meer verbruikt dan in basis afneemt”. 

Als ik meer data wil verbruiken en daarvoor mijn abbonnement wil aanpassen is deze keus aan mij. De jaarlijkse inflatie correctie is voor jullie het moment om dingen duurder te maken. Lijkt me niet dat jullie voor mij bepalen dat ik meer moet verbruiken en hiermee dus een duurder abbonnement moet nemen en dit automatisch aanzetten. 

Mag aannemen dat e.e.a. niet uitgevoerd wordt, zo wel is dit een mooie reden voor vertrek als vaste klant na 15 jaar. 

Met vriendelijke groet.

Ook ik heb een dergelijke mail ontvangen en ook ik zit niet te wachten op een verhoging van de databundel terwijl de huidige bundel afdoende is. Nu word ik gedwongen een andere bundel te nemen die vervolgens ook weer hoger is in prijs. Linksom of rechtsom ga ik dus meer betalen. 

Ik ben benieuwd of dit überhaupt eenzijdig mag worden doorgevoerd. Het betreft namelijk geen prijscorrectie. 

Zelfde euvel ook bij mijn vrouw nu. Niets aangevinkt of verhoogd, maar wel data erbij en meer betalen omdat kpn dit nodig acht. Wat is dit voor onzin?

Zelfde bericht gehad. Ik ga er van uit dat het we allemaal abonnementen hebben die al “verlopen” zijn en dus zo ie zo kosteloos op kunnen zeggen?

Het lijkt erop dat ze je willen dwingen om je abonnement te verlengen en weer een tijd vast te zitten bij KPN.

Die data verhoging is pure onzin in ieder geval. Mijn huidige abonnement is uit maart 2022 en had toen 10Gb aan data. KPN heeft dat zelf ongevraagd verhoogd naar 30Gb (20Gb extra in september 2023) wat al veel meer was dan ik ooit nodig had. En nu moet daar zogenaamd nog meer bij omdat we zo veel gebruiken en dan tegen betaling. Had dan het originele abonnement niet verhoogd naar 30Gb...

Mocht iemand nog een contract hebben binnen de origineel afgesloten looptijd dan kun je er direct een zaak van maken bij KPN en als ze het contract daarna niet volgen door naar de Geschillencommissie.

Ook ik heb een dergelijke mail ontvangen en ook ik zit niet te wachten op een verhoging van de databundel terwijl de huidige bundel afdoende is. Nu word ik gedwongen een andere bundel te nemen die vervolgens ook weer hoger is in prijs. Linksom of rechtsom ga ik dus meer betalen. 

Ik ben benieuwd of dit überhaupt eenzijdig mag worden doorgevoerd. Het betreft namelijk geen prijscorrectie. 

Het mag denk ik wel als ze je maar de mogelijkheid geven om kosteloos op te zeggen. In mijn email staat “Wil je opzeggen of iets aanpassen aan je abonnement? Dan kan dit zonder kosten.”. Ze gaan daar op de bijbehorende website niet verder op in. Maar ik verwacht als je zegt dat je er niet mee akkoord gaat dat ze dan aangeven dat je het abonnement kan opzeggen. Dus linksom of rechtsom willen ze dat je meer gaat betalen (tenzij je overstapt naar een andere provider)

Ik ga er dan ook van uit dat allen die deze email krijgen zo ie zo al kosteloos kunnen opzeggen omdat ze niet meer binnen de looptijd van een contract zitten. Anders zou het KPN geld kunnen kosten om dat aan te bieden op een lopend contract. Hebben hier 4 KPN contracten en alleen het nummer dat niet meer binnen de looptijd zit van een vast contract heeft deze melding ontvangen.

Niemand dwingt u om het abonnement te verlengen want dat kan ook helemaal niet. Heeft u al een keer gekeken of de nieuwste abonnementsvorm aangepast aan uw wens niet veel goedkoper is?

Hoi ​@BRitm 

KPN zal nooit achter de rug van een klant, het mobiele abonnement aanpassen naar een hogere databundel, dit gaat altijd in goed overleg en een officieel akkoord vanuit de klant.

September 2023 ongevraagd en zonder officieel akkoord van mijzelf maandelijks 20Gb extra data ontvangen op mijn contract. Werd met een SMS bericht aangekondigd. Omdat het niets extra kost zal niemand daar problemen mee gehad hebben.  Maar het gebeurd dus wel..

Goedemiddag,

Groet,

Heb ik ook. Wel blij mee. 

https://www.kpn.com/service/mobiel/extradata

Zal wel één keer per maand in de horeca een ½ kopje koffie kunnen nemen 😁. Hoewel. Een hele was laatst € 3,25.

Dus goeie deal 10 GB voor maar € 1,25. En daarmee oude abonnementen meer gelijk getrokken zijn met nieuwe. Qua data ten opzichte van kosten ook.

Wel benieuwd of dat voor of na de verdubbeling is... (moderator?)

Niemand dwingt u om het abonnement te verlengen want dat kan ook helemaal niet. Heeft u al een keer gekeken of de nieuwste abonnementsvorm aangepast aan uw wens niet veel goedkoper is?

Het enige wat goedkoper is per maand binnen mijnKPN is een databundel van 0 of 3Gb, dus nee.

Dat is binnen uw huidige abonnement maar u bent contrvrij en dan kunt u toch gewoon naar een andere abonnementsvorm!? Dat heb ik pas nog gedaan met m'n abonnement uit 2022.

Goedemiddag,

Groet,

Heb ik ook. Wel blij mee. 

https://www.kpn.com/service/mobiel/extradata

Zal wel één keer per maand in de horeca een ½ kopje koffie kunnen nemen 😁. Hoewel. Een hele was laatst € 3,25.

Dus goeie deal 10 GB voor maar € 1,25. En daarmee oude abonnementen meer gelijk getrokken zijn met nieuwe. Qua data ten opzichte van kosten ook.

Wel benieuwd of dat voor of na de verdubbeling is... (moderator?)

Ansich een leuke prijs. Echter met de huidige 20gb hebben we meer dan genoeg, dus het is een rare mededeling van contract aanpassen. Een keus hebben we niet.

Dat is binnen uw huidige abonnement maar u bent contrvrij en dan kunt u toch gewoon naar een andere abonnementsvorm!? Dat heb ik pas nog gedaan met m'n abonnement uit 2022.

Heb nu 30Gb voor minder dan 20 euro, wat meer data is dan ik gebruik. Om goedkoper uit te zijn moet ik terug naar 12Gb. Houdt dus liever mijn huidige abonnement (zonder extra kosten en onnodige data).

Aha ik snap het. En u heeft geen combi voordeel omdat u wellicht ook een abonnement thuis heeft?

Het is niet alleen de prijs waar je naar moet kijken. Maar ook waar je voor betaalt. 

Hier € 19,38 voor 20 GB per maand. € 1 voor onbeperkt bellen. 

En straks 30 GB voor maar € 20,63.

Aha ik snap het. En u heeft geen combi voordeel omdat u wellicht ook een abonnement thuis heeft?

Nope, vertrokken toen XS4ALL werd opgedoekt.

Het is niet alleen de prijs waar je naar moet kijken. Maar ook waar je voor betaalt. 

Hier € 19,38 voor 20 GB per maand. € 1 voor onbeperkt bellen. 

En straks 30 GB voor maar € 20,63.

Iets waar je extra voor moet betalen maar niet gaat gebruiken maakt het gewoon duurder..

Ik heb juist een behoorlijke bundel als back-up.

Meestal zit ik buiten de deur tot 5 GB.

Maar laatst een uitschieter naar 16 GB.

En ik kan straks buiten de deur nog meer onbezorgd internet gebruiken zonder afhankelijk te zijn van allerlei wifi.

Ik heb geen zin de krenterige Hollander te zijn die er 5 maanden per jaar achterkomt te weinig te hebben. Ik heb een data bundel die ik misschien maar 2 x per jaar helemaal aantikken. Maar dan heb ik sowieso genoeg.

Tenzij er weer een pandemie komt en we thuis moeten blijven. In die maanden gebruikte ik soms nog geen 500 MB.

Maar maand later was er dan toevalig weer geen lock down en had ik tenminste nog steeds genoeg. 

Hier ook bericht gehad dat 2 van de 4 abonnementen van ons gezin samen 40 GB extra krijgen en dat dat 2x €1,25 per maand extra gaat kosten.

En dat terwijl ik vorig jaar omlaag ben gegaan met mijn data-bundel, omdat we omkwamen in de mb's. 🙈

@Shyrin van KPN 

U probeert het verhaal positief te brengen, maar feit is dat KPN nu voor de klant beslist dat hij/zij een duurdere bundel moet nemen. Informeren is niet hetzelfde als instemming van de klant. Als ik meer data wil, dan regel ik dat zelf wel. 

Kan deze eenzijdige data en prijsverhoging nog teruggedraaid worden? 

Ik heb juist een behoorlijke bundel als back-up.

Er zijn zeker gevallen waarin dit een prima voordeel lijkt. Maar met nog 3 gezinsleden met een KPN abonnement waarvan een met een Unlimited hebben met z’n allen al meer dan genoeg backup aan data. En dat weet KPN natuurlijk ook dondersgoed. Slimme zet van KPN want de meeste vaste klanten gaan toch niet weg en ze vangen toch weer 1,25 per maand extra. 

Dat data delen heeft de markt uiteindelijk wel verstoord. Nu betaal je al 11,50 voor een 0 Gb data abonnement bij KPN waarvoor je alleen 150 minuten kan bellen of SMS versturen wat de jeugd toch niet doet.

Reageer