Skip to main content
Ik ga binnen bij de KPN winkel, Hoofdstraat Apeldoorn om informatievte krijgen over de Iphone X.

Ik heb al meer dan 10 jaar een abonnement bij KPN. Elk jaar wordt mijn abonnement stilzwijgend verlengd. Iets dat juridisch niet eens meer mag. Maar ik ben een trouwe klant en doe hier niet moeilijk over.



Ik vraag naar de mogelijkheden voor de nieuwste IphoneX. 2 Bedieners in een zeer modern ingerichte zaak, verder geen mens te bekennen, staan mij te woord. Het eerste antwoord dat ik krijg is dat ik maar op internet moet kijken. Er is niets op voorraad. Een aktie, zoals vroeger, is al helemaal nier meer aan de orde. Ik kan een nieuwe bestellen en kopen of op kredietbasis.

Ik vraag door of ze iets kunnen laten zien. En ja, er is 1 zwart toestel. Het bedienend personeel zegt ook terecht ‘dit is de enige die we hebben’. Hoe slecht kun je geholpen worden en hoe achteruit gaat KPN. Ik ga dan ook mijn abonnement opzeggen. Er zijn betere providers.



Vriendelijke groet,

Wilma Vels



*Admin: titel aangevuld i.v.m. vindbaarheid

*Admin: topic verplaatst naar juiste board
Hallo @Wilma Vels , een mobiel abonnement wordt niet ieder jaar automatisch verlengd, na je vaste contract kun je per maand opzeggen, echter als je verlengt ga je weer een contract aan van 1 of 2 jaar, maar dat doe je vrijwillig, je hoeft niet te verlengen, dat doe je alleen als er voordeel te behalen valt.

Ik ben in de bewuste winkel ook wel eens te woord gestaan met de opmerking dat kun je op Internet opzoeken terwijl een andere medewerker in dezelfde winkel alle moeite voor je deed om iets op te zoeken of te regelen, ik denk dat je die verschillen in klantenbehandeling in iedere winkel aantreft.
Het wordt niet per jaar maar maandelijks stilzwijgend verlengd.



Wat de providers foutief verlengen noemen klopt niet omdat je bijna nooit jou contract kan verlengen er zijn meestal wel weer nieuwe voorwaarden of product namen of wat dan ook.



Wordt met die verlenging bedoelt inclusief toestel kosten dat mag zeker niet.



Voor de XR is er een korting die zouden ze in de winkel ook kunnen regelen lijkt mij.

https://mobielshop.kpn.com/mobiel/apple/iphone-xr/black-64gb/15-gb-en-onbeperkt-bellen-sms/2-jaar



Door nieuwe krediet regelgeving met name een BKR notering zijn de verkoop formules ook gewijzigd.
Hallo @Wilma Vels Welkom hier op het KPN Forum en goed dat je je hier even meldt! Wat jammer om te lezen dat je je niet welkom voelde in de winkel, dat vind ik echt heel zonde. Ongeacht of het toestel van je keuze op voorraad is, een vriendelijk welkom en een duidelijke uitleg over de manier van aanschaffen horen er altijd bij. Jij hebt het anders ervaren en dat is heel jammer.



Nu kan het inderdaad zo zijn dat een toestel niet op voorraad is en dat je om die reden naar de site wordt verwezen. Qua aanbieding of andersoortig voordeel is er geen verschil: what you see is what you get, om het met mooi Nederlands te zeggen. Voor het overige is het inderdaad zo dat het aanschaffen van een toestel bij je abonnement en afbetalen van de toestelkosten iets anders gaat dan enkele jaren geleden, wat te maken heeft met nieuwe wetgeving. Wat wel al jaren hetzelfde is: je sluit bij ons een contract voor 1 of 2 jaar af. Daarna ben je contractsvrij en kun je, met inachtneming, van een maand opzegtermijn alles met je abonnement doen. Er wordt dus niet stilzwijgend verlengd.



Wellicht kan ik je nog op andere gedachten voor wat betreft die iPhone X? Mocht je het willen dan kan ik je in contact brengen met een collega, die alle vragen met je doorneemt en je kan helpen met het verlengen van je abonnement? Zou je in dat geval jouw KPN Forum profiel willen voorzien van de naam van de contractant, je postcode / huisnummer, je mobiele nummer en je klantnummer? (Uiteraard zijn je gegevens alleen zichtbaar voor jou en de Moderators.) Laat je het weten als je dit gedaan hebt?
Hallo Bart,

Bedankt voor je reactie en tip. Hier kan ik iets mee👍

Ik laat je weten of ik contact wil hebben met je collega.



Vriendelijke groet,

Wilma Vels
Daarna ben je contractsvrij en kun je, met inachtneming, van een maand opzegtermijn alles met je abonnement doen. Er wordt dus niet stilzwijgend verlengd.

Hoe moeten we het dan noemen het contract of de overeenkomst loopt door? Als je een contract voor een bepaalde tijd afsluit en de afgenomen dienst stopt niet noem ik dat een stilzwijgende verlenging.


Daarna ben je contractsvrij en kun je, met inachtneming, van een maand opzegtermijn alles met je abonnement doen. Er wordt dus niet stilzwijgend verlengd.Hoe moeten we het dan noemen het contract of de overeenkomst loopt door? Als je een contract voor een bepaalde tijd afsluit en de afgenomen dienst stopt niet noem ik dat een stilzwijgende verlenging.


In mijn optiek gaat het over in een contract voor onbepaalde tijd met een opzegtermijn van 1 maand.




Daarna ben je contractsvrij en kun je, met inachtneming, van een maand opzegtermijn alles met je abonnement doen. Er wordt dus niet stilzwijgend verlengd.Hoe moeten we het dan noemen het contract of de overeenkomst loopt door? Als je een contract voor een bepaalde tijd afsluit en de afgenomen dienst stopt niet noem ik dat een stilzwijgende verlenging.
In mijn optiek gaat het over in een contract voor onbepaalde tijd met een opzegtermijn van 1 maand.


Mee eens wat dan toch neerkomt op een stilzwijgende verlenging van 2 jaar naar onbepaald. De enige verandering is dat je niks hoeft af te kopen.





Wat ik in het antwoord van Bart mis is dat na de looptijd van een contract geen toestelkosten in rekening mogen worden gebracht, er is daarna sprake van sim only.
Hallo Bart,

Bedankt voor je reactie en tip. Hier kan ik iets mee👍

Ik laat je weten of ik contact wil hebben met je collega.



Vriendelijke groet,

Wilma Vels


Ha @Wilma Vels Fijn om te horen! Laat het gerust weten!



Hoe moeten we het dan noemen het contract of de overeenkomst loopt door? Als je een contract voor een bepaalde tijd afsluit en de afgenomen dienst stopt niet noem ik dat een stilzwijgende verlenging.

Stel je voor dat de dienst wel stopt na de minimumcontractduur, @Galdor68 Dat zou betekenen dat je een aansluiting volledig beëindigd en elk nummer na 1 of 2 jaar dus vervalt. Dat levert ongewenste situaties op. Daarom blijft een aansluiting na afloop van de 1 of 2 jaar van je contract in dienst, totdat je aangeeft wat je wilt doen (met inachtneming van een maand opzegtermijn). In die zin loopt het abonnement door met een onbepaalde termijn. Er wordt echter geen nieuw contract afgesloten, dus van verlenging zou ik niet spreken.



Wat ik in het antwoord van Bart mis is dat na de looptijd van een contract geen toestelkosten in rekening mogen worden gebracht, er is daarna sprake van sim only.

Ik heb mijn eerste antwoord wel aangestipt, maar het kan inderdaad explicieter benoemd. Inhoudelijk heb je uiteraard volledig gelijk. Wilma had het in haar eerste reactie voornamelijk over het stilzwijgend verlengen en de wijze waarop ze in de winkel te woord was gestaan. Daar ben ik dan ook voornamelijk op ingegaan.


Stel je voor dat de dienst wel stopt na de minimumcontractduur, @Galdor68 Dat zou betekenen dat je een aansluiting volledig beëindigd en elk nummer na 1 of 2 jaar dus vervalt. Dat levert ongewenste situaties op. Daarom blijft een aansluiting na afloop van de 1 of 2 jaar van je contract in dienst, totdat je aangeeft wat je wilt doen (met inachtneming van een maand opzegtermijn). In die zin loopt het abonnement door met een onbepaalde termijn. Er wordt echter geen nieuw contract afgesloten, dus van verlenging zou ik niet spreken.


Juist omdat het doorloopt noemt ik het wel een verlenging. Doordat de providers een nieuwe contracts periode stug verlengen blijven noemen gaat de betekenis van het woordje verlengen verloren. Dat is toch echt een contradictio in terminis nieuw en verlengen zijn dan echt in tegenspraak.



Feitelijk zouden we inderdaad voor afloop van de 12 of 24 maanden moeten aangeven wat we willen. Doe je dit niet gaan beide partijen accoord met het door laten lopen van de oorspronkelijk gemaakte afspraken.



Het vervallen van eventuele telefoonkosten hoort bij die wederzijdse acceptatie bij het door laten lopen dus verlengde overeenkomst.
Ha @Galdor68 Ik heb uitgelegd hoe dit werkt en hoe daarmee wordt omgegaan, door ons en elke andere provider. Daar hoef je het vanzelfsprekend niet mee eens te zijn, maar dat verandert de zaak niet. Wat mij betreft is het belangrijk dat Wilma duidelijke uitleg krijgt over haar vraag. Dit topic niet de juiste plaats voor een nieuwe discussie over welke termen waar worden gebruikt.
Het verkeerde gebruik van termen schept juist die onduidelijkheid!! Daar moeten we vanaf.



Je hebt inderdaad goed uitgelegd hoe het in elkaar zit en je hebt uiteraard gelijk dat Wilma met het verdere verloop van deze discussie weinig opschiet.

Reageer