Skip to main content
Beantwoord

Niet te spreken over kosten voor gebruik data in Egypte met een KPN simkaart

• January 6, 2026
  • 4 reacties
  • 55 keer bekeken

Op zich is kpn best goed, maar op een punt gedragen zij zich slecht. Mobiel internet buiten de EU. Recent was ik in Egypte, daar had ik problemen met een Egyptische simkaart, om e.e.a te checken heb ik de kpn simkaart in mijn telefoon 4 minuten aldaar geactiveerd met als gevolg een rekening in Nederland van 60 euro. De boefjes. Uiteraard bij thuiskomst gebeld, uitkomst gewoon betalen. Om dit in de toekomst te voorkomen gevraagd wat ik kan doen, advies sms 1266 bescherming aan, dat zorgt ervoor dat internet buiten de EU nooit gebruikt kan worden, of zet bescherming aan in de KPN app. Moraal van het verhaal beide opties zijn niet beschikbaar ondanks advies van klantenservice, uiteindelijk kreeg ik wel iemand aan de lijn die deskundig is en mij vertelde dat er bij KPN geen optie is om dit in te stellen. Ik vermoed dat het een te groot verdienmethode is die ze, kpn, niet willen kwijt raken, de boefjes!!!

Beste antwoord door Jasper van KPN

Hoi ​@Frank 51, welkom op de community. Ik kan me voorstellen dat het een nare verrassing is als je voor enkele minuten zo'n rekening krijgt! Internet buiten de EU is, zoals de anderen al zeggen, erg duur. Wij moeten het datagebruik ook aan de lokale, in dit geval Egyptische, provider betalen. In de sms die je krijgt als je aankomt in het land worden die kosten uitgelegd, vaak zijn het euro's per mb. De €60.50 is een wettelijk vastgelegd maximum voor datagebruik buiten de EU.

Een buitenlandbundel aanschaffen is goedkoper, zoals Marlon al noemt. Zo'n bundel is 31 dagen geldig, of tot die data op is. Binnen die periode gebruik je data daarvan. De bescherming aan sms naar 1266 zorgt ervoor dat je niet meer kunt gebruiken als die bundel op/afgelopen is, en je geen extra kosten krijgt.

Meer over datagebruik en kosten in het buitenland kan je hier lezen: 

4 reacties

JanD
Superuser
  • January 6, 2026

Beste ​@Frank 51 die bescherming aan moet gewoon werken.

• January 6, 2026

De optie met SMS bestaat in ieder geval wel.

Stuur een SMS naar 1266 (vanuit Nederland) met de tekst bescherming aan

Je krijgt dan na een paar minuten een bevestigings-SMS terug van KPN

• January 6, 2026

Beste ​@Frank 51 die bescherming aan moet gewoon werken.

Natuurlijk werkt dat. Maar dan kan je helemaal geen internet meer gebruiken. En dat wilde ​@Frank 51 wel. Die heeft bewust internet ingeschakeld. Omdat die dat op dat moment nodig had.

Internet buiten de EU is gewoon duur. Het kan waarschijnlijk iets goedkoper door een bundel aan te schaffen. Maar je zal nog steeds flink moeten betalen. 

https://www.kpn.com/mobiel-abonnement/bundels/buitenland

Jasper van KPN
Moderator
  • Moderator
  • Antwoord
  • January 8, 2026

Hoi ​@Frank 51, welkom op de community. Ik kan me voorstellen dat het een nare verrassing is als je voor enkele minuten zo'n rekening krijgt! Internet buiten de EU is, zoals de anderen al zeggen, erg duur. Wij moeten het datagebruik ook aan de lokale, in dit geval Egyptische, provider betalen. In de sms die je krijgt als je aankomt in het land worden die kosten uitgelegd, vaak zijn het euro's per mb. De €60.50 is een wettelijk vastgelegd maximum voor datagebruik buiten de EU.

Een buitenlandbundel aanschaffen is goedkoper, zoals Marlon al noemt. Zo'n bundel is 31 dagen geldig, of tot die data op is. Binnen die periode gebruik je data daarvan. De bescherming aan sms naar 1266 zorgt ervoor dat je niet meer kunt gebruiken als die bundel op/afgelopen is, en je geen extra kosten krijgt.

Meer over datagebruik en kosten in het buitenland kan je hier lezen: 

Â