Skip to main content

Wat is het minste wat je mag verwachten van een telefoon van €1200.-? Dat je er mee kan bellen! Hou dit even in je achterhoofd..

Nu denk je, weer een zeikende en onredelijke klant.. nou nee hoor. Ik probeer al 3 en halve maand een oplossing te vinden met KPN en ze weigeren zich aan de Nederlandse wetgeving te houden. Let maar op, hoe KPN zijn klanten behandeld:

Ik koop bij KPN een nieuwe iPhone 14 Pro
Na ruim een jaar gaat dit toestel stuk. Hij kan geen verbinding meer maken met het netwerk. 

Zelf trek ik al snel de conclusie dat het aan het toestel ligt. Heel simpel, stop er een simkaart van een andere provider in, blijft het probleem? Dan ligt het niet aan het netwerk maar aan het toestel. 

Je neemt dan contact op met de klantenservice, hier ga je een heel traject door. (Van het resetten van de netwerk instellingen tot aan het resetten van het toestel of het bestellen van een fysieke simkaart). Alles hebben we geprobeerd. 
Volgende oplossing, stuur je toestel op voor reparatie. Gedaan, niet gerepareerd. 

Bel je weer KPN, ga je weer het hele traject door, “meneer, begin met resetten”. Gedaan, weer geen oplossing. “Stuur hem maar weer op voor reparatie”. 

Na 3 keer het hele traject van resetten en simkaarten wisselen gedaan te hebben en mijn toestel twee keer opgestuurd te hebben voor reparatie, ben ik flink boos geworden. En dan heb ik het nog geen eens gehad over alle medewerkers bij de klantenservice, die geen flauw idee hebben en je van het kastje naar de muur sturen  

Na heel veel aandringen kom je bij de technische dienst terecht, de NSSD. Deze mensen toen twee weken onderzoek, geven telefonisch al toe dat het aan het toestel ligt en niet aan het netwerk, nemen na deze 2 weken geen contact meer op. 

Je raad het bijna al, je belt dan de klantenservice, deze antwoord “reset het toestel….”. Natuurlijk niet akkoord gegaan. 

Op dit punt dien ik mijn eerste klacht in. De klachten afdeling neemt contact op met de technische dienst, vraagt waarom ze niks meer laten weten en krijgt als antwoord “klant moet toestel maar weer opsturen voor reparatie. Het ligt aan het toestel”. Natuurlijk ga ik hier niet akkoord mee, ik heb immers dit al twee keer gedaan. 

Ik stuur KPN een brief met daarin dit verhaal. Ik geef ze de laatste kans om mijn toestel te vervangen voor een gelijkwaardig toestel en een ultimatum van 14 dagen. 
Nou.. dan krijg je pas de echte klachten afdeling aan de lijn.., op immers de 14e dag van je termijn. Nu denk je, ze gaan het regelen… nou niet dus!!! 
Ze geven je een keus, je mag een gebruikt toestel, in onbekende staat en in een andere kleur ontvangen, of je krijgt €187,5 als vergoeding voor je kapotte toestel. Dit terwijl mijn toestel in perfecte staat is, nieuw €1200 heeft gekost en als je hem inlevert bij Apple een dagwaarde van €675 heeft. Ook hier ben ik niet mee akkoord gegaan. 

Nu denk je… het kan toch niet erger… nou jawel hoor! Dan leg je uit aan deze afdeling waarom je niet akkoord gaat. 

Weet je wat de oplossing volgens hun is: “ik zou maar akkoord gaan met dat toestel in de andere kleur. Doe er een hoesje om heen, OF KOOP EEN FLESJE VERF ERBIJ”. Nou.. ik ben blij dat ik deze gesprekken opgenomen heb. Je zou het anders gewoon niet geloven. 

De meeste mensen zullen denken, ach Bram, ga akkoord met die andere kleur. Maar na 40 telefoontjes, 3 maanden zonder telefoon te zitten en zoveel moeite gedaan te hebben gaat het om het principe. Tevens is het toestel in onbekende staat en heb ik dus geen flauw idee waar ik ja op zeg. Tevens heb ik recht op een werkend en gelijkwaardig toestel (in dezelfde staat dus.). Dit is alles wat ik wil en hoe ze daar komen maakt mij niet uit  

Ondertussen ben ik 3,5 maand verder, heb ik samen met mijn advocaat de koop ontbonden en KPN aansprakelijk gesteld voor de schade. Natuurlijk weigeren ze ook maar enige compensatie. Wel hadden ze nog één oplossing. 
“stuur hem maar weer op voor reparatie”. Nou… geloof mij… dat station zijn we echt wel gepasseerd nu. Al deze kansen heb ik ze al meerdere keren gegeven en ze houden zich gewoon niet aan hun wettelijke verplichting. 

Tip… als je overweegt naar KPN te gaan voor hun betrouwbaarheid. Of net zoals mij al jaar en dag klant bij KPN bent en daar blijft omdat het zo vertrouwt is. Maak jezelf niks wijs, het is net zo dramatisch als elke andere provider. 
 

Volgende stap voor mij.. Ik heb mijn koop ontbonden. Houdt in dat KPN het toestel krijgt en hun het aankoopbedrag moeten terug storten. Hier hebben ze nog een paar dagen voor. Doen ze dit niet, ga ik naar de rechtbank. Niet om dat het die paar honderd euro waard is, maar voor het principe. Ze mogen hier niet mee weg komen. Tevens kan ik het geld missen, maar veel anderen hebben de middelen niet om naar de rechter te gaan. Wordt vervolgd! 
 

Ik ben enorm benieuwd naar jullie ervaringen! Deel deze gerust. 

Hoi @Bram12345, wat een vervelende situatie. Ik zit zelf een jaar bij KPN en ben tot nu toe altijd tevreden geweest over de diensten. Op service gebied heb ik (toen we van ZiggoVodafone naar KPN gingen) helaas het heen en weer gebel bij de klantenservice ook meegemaakt.

Dat is echt iets wat bij providers beter moet en kan. Elke keer het verhaal opnieuw vertellen, duimen dat je iemand spreekt die een beetje “logisch” kan nadenken; dat kan echt frustrerend zijn. Ik kan het als simpele klant niet zomaar veranderen, maar wil je wel graag een teken van (h)erkenning geven over dit probleem.

Inhoudelijk gezien: kan jouw probleem niet misschien te maken hebben met dit probleem? Volgens mij ging dat wel meer om mobiel internet in plaats van bellen. Verder wil ik als buitenstaander (en enthousiaste KPN klant) je enorm graag helpen, maar volgens mij heb je alle mogelijke opties al gehad. Ik heb zelf een iPhone 14 Pro Max; mocht je iets van instellingen willen “vergelijken”; let me know.

Wat de uitkomst ook wordt, ik hoop vooral dat het wordt opgelost. Het liefst zonder rechtbank, maar als dat moet, dan moet dat soms. Betwijfel alleen of je daar je recht gaat halen; is het niet meer een probleem met de service die KPN biedt, in plaats van het telefoon dat verkocht wordt door KPN? Dan zou je alleen je abonnement kunnen ontbinden toch? - Ik heb hier weinig verstand van, dus puur een gedachte. Heb je daarnaast al eens met Apple zélf gebeld? Die hebben een Nederlandse klantenservice. Ooit 1x contact met ze opgenomen en ze kunnen zo met je meekijken op je device vanaf afstand en misschien wel bepaalde dingen debuggen in de logs? Even een ideetje dat zo kwam. Met die info sta je misschien ook sterker tegenover KPN.

Oh, en wat ik nog bedacht; heb je ook eens een reset gedaan in een hele andere regio? Waardoor je dus een andere mast hebt? En heb je bijvoorbeeld dingen als “Bellen via wifi” enz uitstaan? Het zijn nog maar even wat dingetjes die in me opkomen. Excuus als dit al de zoveelste keer is dat je dit soort suggesties hoort.

Al met al hoop ik dat het snel opgelost wordt!


De korte versies graag, dit nodigt niet uit tot lezen en zulke lange verhalen zijn tegen de huisregels.

Graag kort en bondig de vraag stellen of het probleem melden.

 


De korte versies graag, dit nodigt niet uit tot lezen en zulke lange verhalen zijn tegen de huisregels.

 

A.u.b de huisregels citeren waar lange verhalen niet mogen, Als je moeite met lezen van lange posting, lees het niet en vooral reageer niet erop.

 

Oh, en wat ik nog bedacht; heb je ook eens een reset gedaan in een hele andere regio?

 

is het niet meer een probleem met de service die KPN biedt, in plaats van het telefoon dat verkocht wordt door KPN? Dan zou je alleen je abonnement kunnen ontbinden toch? - Ik heb hier weinig verstand van, dus puur een gedachte. Heb je daarnaast al eens met Apple zélf gebeld? Die hebben een Nederlandse klantenservice.

 

De TS schreef dat andere simkaart van andere provider ook niet werkt, dus het niet niet aan kpn netwerk of regio maar aan het toestel zelfs.

 

Bij verkopergarantie (2jaar) moet de verkoper de oplossing zoeken en niet de klant en dus KPN mag niet de klant doorsturen naar de fabriekant.. De koper kan wel de koop ontbinden

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bescherming-van-consumenten/vraag-en-antwoord/wanneer-mag-ik-een-koopovereenkomst-ontbinden

Wanneer mag ik een koopovereenkomst ontbinden?

Als een product niet goed is, kunt u teruggaan naar de winkel. Heeft u een product een paar keer laten repareren, maar werkt het nog steeds niet goed? Of wil de verkoper het probleem niet oplossen? Dan mag u de koopovereenkomst ontbinden.

Voorwaarden ontbinden koopovereenkomst

U kunt de koopovereenkomst ontbinden:

  • als u de verkoper de tijd heeft gegeven om het product te repareren of vervangen, en het probleem is niet opgelost;
  • als de verkoper het product niet kan of wil repareren of vervangen binnen een bepaalde tijd;
  • als u het product een paar keer heeft laten repareren, en het werkt nog steeds niet goed;
  • als het product een grote fout heeft en de verkoper lost het probleem niet op.

 

 

@Bram12345 Ik kan jou begrijpen, maar het wordt een heel moeilijke gevecht tussen deskundige van jouw en KPN om te bewijzen dat het toestel niet meer werkt. Veel sterkte


KPN is niet meer de provider van een aantal jaar geleden. Langzame service, geen sympathie, geen coulance en een laconieke hulplijn.

Ik zit zelf al 10 jaar bij KPN en het gaat steeds meer achteruit. Log bedrijf die de service flink moet terugschroeven om de concurrentie enigszins nog aan te kunnen. Ik heb het zelf meegemaakt met een grote uitval van een KPN hokje dat in de zomermaanden constant oververhit raakte. De hele buurt had er last van en ze gaven het gewoon toe. Maar ze zeiden destijds dat het over een weekje weer koeler zo worden en het probleem vanzelf over zou gaan. En nu hebben we weer het iPhone 11 probleem.  Daar zeiden ze, net als bij jou, eerst dat het aan de telefoon zou liggen. Lekker makkelijk.
 

Heb je toevallig rechtsbijstand? Dan zal ik daar even aankloppen.


 

Oh, en wat ik nog bedacht; heb je ook eens een reset gedaan in een hele andere regio?

 

is het niet meer een probleem met de service die KPN biedt, in plaats van het telefoo dat verkocht wordt door KPN? Dan zou je alleen je abonnement kunnen ontbinden toch? - Ik heb hier weinig verstand van, dus puur een gedachte. Heb je daarnaast al eens met Apple zélf gebeld? Die hebben een Nederlandse klantenservice

Bij verkopergarantie (2jaar) moet de verkoper de oplossing zoeken en niet de klant en dus KPN mag niet de klant doorsturen naar de fabriekant.. De koper kan wel de koop ontbinden

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bescherming-van-consumenten/vraag-en-antwoord/wanneer-mag-ik-een-koopovereenkomst-ontbinden

het product niet kan of wil repareren of vervangen binnen een bepaalde tijd;

  • als u het product een paar keer heeft laten repareren, en het werkt nog steeds niet goed;
  • als het product een grote fout heeft en de verkoper lost het probleem niet op.

 

 

Dat is op papier hoe het zou moeten gaan, maar helaas is het met dit soort dingen vaak anders. Vandaar de tip om eens met Apple zelf hier naar te kijken: misschien is het iets softwarematig wat gefixt kan worden. Dat zou dan een gang naar de rechtbank of strekking kunnen veranderen. Zolang het probleem opgelost wordt toch?

En idd ik heb de aanname gemaakt dat het alleen om KPN gaat. Maar @Bram12345 gaat het dus om alle netwerken? Dan zou je toch verwachten dat tijdens zo’n reparatie met een klein meet apparaatje het probleem zo duidelijk moet zijn…


N.N. schreef:

De korte versies graag, dit nodigt niet uit tot lezen en zulke lange verhalen zijn tegen de huisregels.

 

A.u.b de huisregels citeren waar lange verhalen niet mogen, Als je moeite met lezen van lange posting, lees het niet en vooral reageer niet erop.

Je wordt op je wenken bediend @TDN :

https://community.kpn.com/site/terms

citaat hieruit:

Wil jij de community bereiken? Stel je vraag kort, bondig en zo duidelijk mogelijk. 

Duidelijk genoeg zo?


 

https://community.kpn.com/site/terms

citaat hieruit:

Wil jij de community bereiken? Stel je vraag kort, bondig en zo duidelijk mogelijk. 

Duidelijk genoeg zo?

Sorry, je verwissel tussen een verzoek een een verbod. Waar staat het dat lange postings niet mogen?

Het staat jou niet toe forumleden terecht te wijzen, dat is de job van de moderatoren, vooral als je de huisregels naar jouw goeddunken interpreteer

Bovendien overtrad je de huisregels zelfs

Als gebruiker van de KPN Community verbind je ertoe om geen inhoud te posten of verder te verspreiden zoals hieronder wordt bepaald:

  • Off-topic berichten plaatsen 

 

Aangezien dit ook off topic is, dat is mijn laatste reactie op jouw post


 

https://community.kpn.com/site/terms

citaat hieruit:

Wil jij de community bereiken? Stel je vraag kort, bondig en zo duidelijk mogelijk. 

Duidelijk genoeg zo?

Sorry, je verwissel tussen een verzoek een een verbod. Waar staat het dat lange postings niet mogen?

Het staat jou niet toe forumleden terecht te wijzen, dat is de job van de moderatoren, vooral als je de huisregels naar jouw goeddunken interpreteer.

 

 

Helemaal met je eens @TDN 👍 Daar zijn moderators voor. 

Het veroorzaakt alleen maar ruis, waar een TS helemaal niets aan heeft. 


Hallo @Bram12345, welkom! Wat een verhaal.. Ik kan me goed voorstellen dat je stappen hebt ondernomen. Ik zie dat je jouw profiel niet hebt aangevuld, dus ik kan niet met je meekijken. Wel zie ik dat je zegt: 

Ondertussen ben ik 3,5 maand verder, heb ik samen met mijn advocaat de koop ontbonden en KPN aansprakelijk gesteld voor de schade. Natuurlijk weigeren ze ook maar enige compensatie. Wel hadden ze nog één oplossing. 
“stuur hem maar weer op voor reparatie”. Nou… geloof mij… dat station zijn we echt wel gepasseerd nu. Al deze kansen heb ik ze al meerdere keren gegeven en ze houden zich gewoon niet aan hun wettelijke verplichting. 

Hieruit kan ik niet helemaal opmaken of er nu nog iets loopt of niet. Op het moment dat de klacht nog niet afgesloten is, kan ik je alleen adviseren om dat toch even af te wachten. Je zit dan wel bij de juiste afdeling en ik ga er vanuit dat het alsnog naar wens wordt opgepakt. 

Mocht dat nou niet zo zijn, vul alsnog even je profiel aan, zodat ik met je mee kan kijken. 

 

@N.N. ik begrijp wat je zegt, maar het is inderdaad niet tegen de huisregels om lappen tekst te schrijven. Iets bondiger maakt het lezen makkelijker, maar soms heb je gewoon wat ruimte nodig. 


Ha @Marcia van KPN, bedankt voor je reactie. 
 

KPN heeft als laatste aangegeven de koop niet te willen ontbinden. Hier ben ik niet akkoord mee gegaan, de koop blijft ontbonden. Daar geen reactie meer op gehad. Verwacht eerlijk gezegd ook geen reactie meer. 
 

Ik heb mijn gegevens aangevuld in mijn account, zodat je kan mee kijken. Kan je deze nu zien?


Dankjewel! Ik zie dat jouw klacht nog openstaat en daarmee dus nog niet afgehandeld. Wat het laatste bericht is, is dat KPN verzoekt het toestel op te sturen naar Reconext, omdat KPN vindt dat deze nog steeds binnen een redelijke termijn zit. Dat is momenteel de stand van zaken. Omdat de klachtenafdeling wel de juiste plek is om hierover in gesprek te blijven, zou ik je willen vragen om én dat advies ter harte te nemen én eventuele vragen over de verdere afhandeling ook bij mijn collega's neer te leggen. Via de community kan ik hierin niets voor je betekenen, helaas!


Beste @Marcia van KPN, ik heb afgelopen donderdag hier direct op gereageerd. Na uw bericht van vandaag de mail opnieuw gestuurd, mocht deze bij desbetreffende collega niet aangekomen zijn of over het hoofd gezien zijn. 
 

Hier in geef ik aan, best het toestel voor de derde keer op te willen sturen, maar dan ook de garantie te krijgen dat er iets anders gaat in het proces. Ik zie namelijk al aankomen dat we weer weken verder zijn en reconext het toestel weer retour stuurt. 
 

Ondertussen is het probleem ondertussen door twee onafhankelijke partijen vastgesteld, waaronder Apple zelf. Ze blijven alleen wijzen naar de verkopende partij (jullie dus). Genoeg bewijs lijkt mij dat er wat mis is. 


Dan zal mijn collega hier ongetwijfeld weer over met je in contact treden. Hopelijk komen jullie er samen uit!


@Marcia van KPN tot op heden nogsteeds geen reactie. Het duurt overigens, ondertussen 4 maanden. Denk niet dat wij er uit komen. 😂


Ondertussen is het probleem ondertussen door twee onafhankelijke partijen vastgesteld, waaronder Apple zelf. Ze blijven alleen wijzen naar de verkopende partij (jullie dus). Genoeg bewijs lijkt mij dat er wat mis is. 

Heb je van Apple een diagnose report mee gehad ?
Dit doen ze normaal, deze kan je mee sturen naar KPN.

 

De korte versies graag, dit nodigt niet uit tot lezen en zulke lange verhalen zijn tegen de huisregels.

Graag kort en bondig de vraag stellen of het probleem melden.

Laat dit soort dingen lekker aan de moderatoren over, dat is niet aan forum leden om elkaar op aan te spreken.
Als je jezelf eraan irriteert, gewoon het topic overslaan, niemand vraagt je dit te lezen.
Dit forum is ook ervoor dat mensen hun frustratie / verhaal kwijt kunnen.


Reageer