Skip to main content

Op mijn factuur van KPN mobiel staat dat ik op 15 augustus dat ik 42 x een sms zou hebben gestuurd naar 00447359999400 vanuit Suriname. In die tijd was ik wel in Suriname maar ik heb daar mijn simkaart niet in gebruik gehad (namelijk een andere simkaart in mijn toestel). 

Ik heb op dat moment geen sms verzonden (ik zie dit ook niet terug in mijn uitgaande berichten). Daarnaast heb ik op dat moment mijn telefoon niet gebruikt. Hiervoor is 12,60 cent in rekening gebracht. Geen gigantisch bedrag, maar ik maak me zorgen dat er verdere onbekende kosten in rekening worden gebracht. Ik heb geen bijzondere apps op mijn iPhone staan die belkosten/sms kosten in rekening brengen. 

Op internet zie ik dat meer mensen dit onbekende nummer op hun factuur hebben staan. 

Reactie van bijvoorbeeld Simyo op eenzelfde klacht: 'Ik heb inmiddels een terugkoppeling van de technische afdeling. De kosten die in rekening waren gebracht kwamen door iMessage berichten. Door aanpassingen aan onze kant worden iMessage berichten naar de server van Apple nu correct verwerkt. De kosten die zijn gemaakt zijn om deze reden weggehaald van de factuur.'

KPN mobiel zegt niets te kunnen doen en verwijst me naar de fraudehelpdesk, maar ik ben van mening dat ik niet de kosten moet betalen van sms'jes die ik niet heb verstuurd. 

Omdat dit kennelijk een bekend probleem is lijkt me dat KPN hier minimaal hun klant voor moet waarschuwen/op attenderen. 
Maar even afwachten waar KPN wellicht nog mee komt maar dat ze het aan de telefoon op fraude houden en dat blijkt dat het iets anders lijkt te zijn geeft wel aan dat ze kennelijk niet zelf over de juiste kennis beschikken. En je zou toch verwachten dat KPN de kennis heeft? 


Deze maand

Sms-en naar het buitenland
Land en nummer Datum Tijdstip €
SWE 004636767 12 sep 16:53 0,073
Totaal Sms-en naar het buitenland 0,07

 

Afgelopen maand

Sms-en naar het buitenland
Land en nummer Datum Tijdstip €
GBR 00447359999400 12 aug 21:27 0,073
GBR 00447359999400 13 aug 03:34 0,073
Totaal Sms-en naar het buitenland 0,15

 

De bedragen zijn te klein dus KPN gaat er niets aan doen krijg ik net te horen.


Voor zover ik weet, is dit geen fraude. Het zijn echt kosten die Apple doorberekend aan ons. We vergoeden deze niet. Als jullie het er niet mee eens zijn, dan toch echt even contact opnemen met Apple. 


De oplossing is heel simpel : gebruik een fatsoenlijke messenger die dit soort fratsen niet uithaald


Voor zover ik weet, is dit geen fraude. Het zijn echt kosten die Apple doorberekend aan ons. We vergoeden deze niet. Als jullie het er niet mee eens zijn, dan toch echt even contact opnemen met Apple. 

Maar @Marcia_, het zijn toch geen kosten die Apple in rekening brengt maar kosten voor het versturen van smsjes? Dergelijke kosten kunnen mijns inziens dus alleen optreden als de smsjes buiten de bundel verzonden zijn. Bij een unlimited bel/sms bundel is dat dus alleen als je je buiten de EU bevindt, klopt dat?

Ik vind het overigens heel slecht dat Apple smsjes gebruikt voor de authenticatie van iMessage en Facetime.

Kan je op een iPhone, net als op een Android telefoon, apps ook het recht ontnemen om smsjes te versturen?

 


Ja, dat klopt! Het gaat inderdaad om de sms’jes, dank voor de verduidelijking. Wat ik ermee wilde zeggen is dat het een instelling van Apple is, waar wij zelf niets aan kunnen doen. 


Ja, dat klopt! Het gaat inderdaad om de sms’jes, dank voor de verduidelijking. Wat ik ermee wilde zeggen is dat het een instelling van Apple is, waar wij zelf niets aan kunnen doen. 

Jullie kunnen toch minimaal jullie klanten hiep wijzen dat dit kan gebeuren. In elk land waar ik kom krijg ik een sms met kosten voor bellen, sms en data. Lijkt me dat je ook mensen hiervoor kan waarschuwen of op kan attenderen. 


Ja, dat klopt! Het gaat inderdaad om de sms’jes, dank voor de verduidelijking. Wat ik ermee wilde zeggen is dat het een instelling van Apple is, waar wij zelf niets aan kunnen doen. 

Jullie kunnen toch minimaal jullie klanten hiep wijzen dat dit kan gebeuren. In elk land waar ik kom krijg ik een sms met kosten voor bellen, sms en data. Lijkt me dat je ook mensen hiervoor kan waarschuwen of op kan attenderen. 

Dat wordt dan wel heel veel tekst en dat is natuurlijk ook niet bevorderlijk voor de leesbaarheid. Daarnaast zijn er veel meer Android gebruikers dan iPhone gebruikers en die hebben deze problemen niet.

Kan jij op jouw iPhone instellen dat iMessage en Facetime geen smsjes mogen verzenden?


Ik gebruik geen facetime en geen Imessage en in de telefoon staat ingesteld dat er GEEN SMS mogen worden verstuurd. Blijkbaar gebeurd dat dus toch. Jammer dat je dit dan niet kan blokkeren via KPN. Het is in geen jaren gebeurd sinds ik de telefoon heb en nu maandelijks.

 


Sinds enkele weken worden er onterecht SMS-kosten in rekening gebracht door KPN voor berichten dit ik naar Engeland zou hebben verstuurd. Onterecht omdat ik deze niet verstuurd heb. Nadat ik op advies van KPN voor een nieuw telefoonnummer heb gekozen ( pfff...) blijven de SMS berichten naar Engeland gewoon doorgaan.

Uit bovenstaande teksten in dit forum blijkt dat velen met mij dit probleem hebben en dat het nieuwe nummer niet nodig was.

Mijn klacht is meervoudig:

  • Ik heb een slecht advies gekregen om mijn nummer te wijzigen
  • KPN brengt mij kosten in rekening voor SMS-jes die ik niet verstuurd heb
  • KPN is op de hoogte van een probleem, dat vele klanten hebben. Er is een oplossing voor die KPN zou kunnen treffen door anders om te gaan met systeem SMS-berichten die naar een Apple-server in UK worden verstuurd. Deze oplossing wordt echter niet getroffen.
  • KPN verwijst trouwe klanten door naar Apple om het zelf maar op te lossen. Individueel een en stuk voor stuk. Dit is niet alleen klantonvriendelijk maar ook onmogelijk omdat Apple geen actie onderneemt op individuele klachten.

Gezien het feit dat deze problematiek kennelijk al maanden speelt, ben ik boos. En als dat te lang duurt ben ik weg.

Beste KPN, pak dit op. Los dit op als een professioneel bedrijf.

Moet toch gewoon kunnen.


Ter aanvulling:

 

Zo gaat Simyo hierme om:

“Ik heb inmiddels een terugkoppeling van de technische afdeling. De kosten die in rekening waren gebracht kwamen door iMessage berichten. Door aanpassingen aan onze kanta=Simyo] worden iMessage berichten naar de server van Apple nu correct verwerkt. De kosten die zijn gemaakt zijn om deze reden weggehaald van de factuur.”

 

Dat kan KPN toch ook.


Ik ben al overgestapt naar een andere provider met mijn mobiel.

De vele tientallen SMSjes per week loopt de spuigaten uit.

Dan maar geen 5 euro korting (maar wel een goedkoper abonnement) en geen spook SMSjes meer.

 


Beste @JPMO en @Roel-, jammer dat jullie hier tegenaan lopen/liepen. Vervelend dat het zelfs tot een overstap heeft geleid! Willen jullie je forumprofiel aanvullen met je adres, 06-nummer en evt. klantnummer? Dan zal ik hier zeker nog eens naar kijken. 


Ook ik had er last van op m’n facturen van november, en oktober. Was gelukkig niet veel, maar wel irritant dat dat nog niet gefixt was/is.


Beste @Zervaaz@JPMO, @Roel- en @RobbertV, willen jullie (indien dit nog niet gebeurd is) je forumprofiel aanvullen met je 06-nummer, adres en klantnummer? We vergoeden de in rekening gebrachte kosten. We hebben het betreffende nummer nu ge-whitelist en jullie zullen hier nu niet meer tegenaan lopen. 

Mocht je dit topic lezen en hier ook tegenaan lopen, neem dan gerust contact op met 0800-0402. Mijn collega's zorgen ervoor dat je ook teveel betaalde kosten terug krijgt. 

 

 


Kijk nou eens aan! goed geregeld. Bedankt.


Reageer