Skip to main content

Ik heb een nieuw abonnement met 2000 mb,dit was altijd meer dan voldoende voor een maand. Nu na 7 dagen zit ik al op 1400. Ik gebruik alleen de radio functie en verder niets veranderd.

Ik vraag me af hoe dat mogelijk is.

Hallo @antoon65 ,

Zet de functie automatische updates via het mobiele netwerk eens uit. En schakel apps die je toch niet gebruikt ook uit voor het mobiele netwerk. Dit is een instelling in het menu van jouw telefoon die je per app kunt regelen. 


Hallo @antoon65 , ik zou op de telefoon de apps even nalopen die data verbruiken en dat waar nodig aanpassen, je kunt instellen dat apps en updates alleen via wifi mogen gebeuren.

 


Beste Antoon65,

De voor het datagebruik verantwoordelijke apps opzoeken is het eerste om mee te beginnen, maar kijk ook even naar de “bitrate” van de radiostations, de kwaliteit van veel internet radiostreams is de laatste jaren beter geworden maar dat is niet gratis…. Op de site “fmstream.org” worden alle internet radiostations verzameld. Voor bijv. NPO2 kun je kiezen uit vier streams van 192k bijna-CD kwaliteit  tot 36k middengolf kwaliteit. Met 192k is na  een uur of 24 luisteren het budget op…  De klassieke zender WDR3 zit nu op 256k, dat telt aan… Een uurtje luisteren en dan het verbruik opvragen, dan weet je wat het radio luisteren zelf kost.

 

Met vriendelijke groeten,


Ik had altijd bijna alle apps uit staan. Maar opvallend dat dit zich voordoet bij een nieuw abonnement, voorheen kwam ik makkelijk uit. Aan instellingen niets veranderd. 


@antoon65 

Check toch even in het menu mobiele data waaraan het gebruik is opgegaan. Dat kun je in één oogopslag zien. 


Hallo @antoon65, welkom op het KPN forum. Leuk dat je onze community om hulp vraagt :D

Wat een goede adviezen en uitleg is hier al gegeven, dank voor het delen van relevante informatie JanD, hmmsjan en Noordzee. Top!

Het nieuwe abonnement, die ook een 2 GB databundel heeft, blijft in hoeveelheid en waarde gelijk. Het nieuwe abonnement kan er niet voor zorgen dat je databundel sneller opraakt. 1 kb blijft 1 kb, er bestaat niet zoiets als inflatie door het wisselen van je abonnement ;)

Wat misschien wel wat verwarring oplevert, is het volgende: bij ons krijg je elke 1ste van de maand een nieuwe bundel. Stel dat je oude contract halverwege de maand ophoudt: je contractperiode liep van 15 okt 2018 t/m 15 okt 2020. Je nieuwe contract (verlenging) gaat dan in per 16 oktober. Je krijgt over je nieuwe contract naar ratio tot aan het eind van de maand een bel/sms en databundel. Laten we gemakshalve dit voorbeeld aanhouden: 2000 (mb) / 31 (dagen) * 15 (dagen) = 968 MB voor de overgangsmaand van het oude naar het nieuwe contract :)


@antoon65

Check toch even in het menu mobiele data waaraan het gebruik is opgegaan. Dat kun je in één oogopslag zien. 

@antoon65 

Heb je het menu mobiele data al gecheckt? 


ja dat laat zien 20 mb overschrijding ingesteld op 1,95 gb

per dag hoogste 447 mb meest voorkomend per dag 179

Ik wandel bijna elke dag 7 km dan luister ik radio en dat duurt meestal een uurtje voor de rest ben ik aan huis met wifi.

Ik heb mijn gedrag niet veranderd maar zoveel mb had ik in 2 jaar niet nodig


Iedereen die  heeft meegedacht Hartelijk bedankt!

Het is weer normaal ik heb jullie adviezen opgevolgd en dat heeft gewerkt. 

 

Met vriendelijke groet

Ton Konz


Heel fijn om te lezen dat je door alle hulp en adviezen van de kpn community bent geholpen. Bedankt voor je bericht, Ton :)


Reageer