Skip to main content

We hebben een mooie primeur voor je! KPN is namelijk de eerste provider in Europa die het versturen van Real Time Tekst (RTT) tijdens mobiele gesprekken mogelijk maakt. Daarmee wordt bellen en typen tegelijkertijd werkelijkheid. RTT is bijzonder geschikt voor situaties waarin spreken lastig of niet mogelijk is. Ook voor doven en slechthorenden biedt dit nieuwe communicatiemiddel uitkomst! 

Wat is Real Time Tekst (RTT) precies?

Bij Real Time Tekst worden je getypte letters direct zichtbaar op het scherm van de ander: nog tijdens het intypen. Dus niet pas na het verzenden van je bericht, maar echt karakter voor karakter. Alsof je live meeleest wat iemand typt! 

Wat heb je nodig?

Je gebruikt RTT op je iPhone of Android toestel. Op dit moment kan je RTT gebruiken op bepaalde Samsung toestellen. Binnenkort zal RTT ook beschikbaar zijn voor toestellen van andere merken. 

• Een 4G of 5G toestel → RTT werkt niet met 2G of 3G
  • De nieuwste software op je telefoon of watch. Wanneer en of de functie beschikbaar komt, hangt af van je merk en type apparaat
  • Een abonnement of prepaid aansluiting van KPN
  • Een gesprekspartner die ook aan deze voorwaarden voldoet (RTT werkt nog niet tussen providers)

Let op: Prepaid klanten moeten wel voldoende beltegoed hebben om een gesprek te starten. RTT zelf kost niets extra. 

Hoe werkt het?

Zorg dat je toestel up-to-date is. Na de nieuwste software-update verschijnt de optie voor RTT in je toestelinstellingen. 

Instellen op iOS

Met je iPhone volg je deze stappen:

• ga naar de instellingen van je toestel
  • klik op ‘toegankelijkheid’
  • kies voor ‘RTT/TTY’
  • schakel het schuifje voor ‘RTT’ in.

Instellen op Android

Met je Android toestel volg je deze stappen:

• ga naar het telefoon-icoontje op je toestel
  • klik op de drie puntjes rechts bovenaan
  • ga naar ‘instellingen’ en ‘toegankelijkheid’
  • zet de optie ‘RTT’ aan.

RTT gebruiken

Als je RTT ingeschakeld hebt, dan werkt het zo:

• Start een gesprek of neem er een aan
  • Activeer de RTT-knop in het belmenu. Bij sommige toestellen kun je dit vooraf al aanzetten.
  • Het toetsenbord verschijnt automatisch in beeld: bij jou en bij de ander
  • Begin met typen! 
    Elke letter verschijnt live op het scherm van je gesprekspartner. Handig, snel en inclusief. 
  • RTT-tekstberichten terug lezen? Dat kan, de tekstberichten worden in het toestel opgeslagen. De plek waar deze worden opgeslagen kan per toestel verschillen.

Voor wie is het handig?

• Voor mensen met een spraak- of gehoorbeperking
  • In rumoerige omgevingen waarin je liever typt dan praat 
  • Als je gewoon even iets snel wilt ‘typen tijdens het bellen’
  • Of wanneer je wilt meelezen tijdens het typen van de ander 

Meer informatie? KPN klanten maken als eerste gebruik van Real Time Tekst en Nieuw: Real Time Tekst (RTT) | KPN

We houden je op de hoogte zodra Real Time Tekst (RTT) beschikbaar komt voor andere toestellen en gesprekken tussen verschillende providers! 

Wat vind jij van deze nieuwe functie? Ga je het uitproberen? Deel je ervaring in de reacties! 

Admin: 18-06-2025 update startbericht. RTT is nu ook beschikbaar voor iOS  

Volgens mij heeft de Samsung Galaxy S22 met de nieuwste Android 14 niet deze functie?
Verder lijkt me dit een handige functie om adressen te delen. 

Situaties als dit zullen ongetwijfeld vermeden worden met deze mooie feature:

https://www.dumpert.nl/item/7625841_f53f7197 😉

Ik heb toevallig gisteren de nieuwste update geladen op mijn Samsung Galaxy S22.

Android 15 - One UI 7.0

Heb zojuist rondgekeken in de instellingen, maar ik kan RTT nog niet vinden. Is de functie al (volledig) geactiveerd op het KPN netwerk?

Mooie ontwikkeling en zeer vooruitstrevend van KPN, nu zou het nog extra mooi zijn als KPN Visual Voicemail native zou ondersteunen op Samsung telefoons en nog mooier zou dit zijn voor het gehele Android 6+ eco-systeem :)

Mooie ontwikkeling en zeer vooruitstrevend van KPN, nu zou het nog extra mooi zijn als KPN Visual Voicemail native zou ondersteunen op Samsung telefoons en nog mooier zou dit zijn voor het gehele Android 6+ eco-systeem :)

Native RCS zou ook fijn zijn, ben geen fan van het gedwongen whatsapp alternatief.

Na de nieuwste software-update verschijnt de optie voor RTT in je toestelinstellingen. Deze staat meestal onder het menu ‘Toegankelijkheid’, maar dit kan per toestel iets verschillen.

Deze is fout ofwel niet duidelijk.

RTT staat niet in Toestelinstellingen → Toegankelijkheid maar in

Phone App 🖲️ → Instelling → Toegankelijkheid

Het is beschikbaar voor telefoons met Android 15 (niet alleen Samsung). Ik zie het op mijn telefoon, maar ga het wel nooit gebruiken. Ik vind het eng dat ik mijn typo meteen overgedragen wordt 😁

Dat staat er toch ​@TDN? Dat dit per toestel kan verschillen?

T Lijkt mij niet iets wat ik ga gebruiken, laat mij eerst maar rustig typen, dan kan ik de fouten er nog uithalen voordat het gelezen wordt.
Maar misschien moet het even wennen?

Odido lijkt iets verder met ondersteuning te zijn dan KPN, het gaat met Android telefoons vanaf versie 15 en niet exclusief Samsung. Wie is nou de eerste, KPN of Odido of hebben we een geval van WC-eend?

https://www.odido.nl/service/producten/mobiel/realtimetekst

Telefoons met Android (Fairphone, Google, OPPO, Samsung, Xiaomi) ondersteunen RTT na een update naar Android 15.

T Lijkt mij niet iets wat ik ga gebruiken, laat mij eerst maar rustig typen, dan kan ik de fouten er nog uithalen voordat het gelezen wordt.
Maar misschien moet het even wennen?

Dit dus. Ik ben nog wel eens direct, dus soms moet ik wel iets aanpassen. Dus leuk maar niet voor mij.

Ps : De nieuwste softwareversie gaat dat dan inderdaad om de Android versie of de One Ui versie aangezien het hier om Samsung gaat? 

Is hier werkelijk zoveel behoefte aan? Steek liever energie in ondersteuning voor RCS en de TV app voor de Apple TV…

ICs hier werkelijk zoveel behoefte aan? Steek liever energie in ondersteuning voor RCS en de TV app voor de Apple TV…

Het is een wettelijke verplichting vanuit de EU dat dit voor 1 juli actief moet zijn ​@CD130 

Helemaal eens met ​@huistijger . Eerst typen met typfouten corrigeren. 

En waarom RTT? Nou, omdat men haast heeft tegenwoordig. Men wil de andere partij ook niet eens even 2 minuutjes (...) laten wachten. Nee, dan maar mee laten kijken met de typfouten. Dit die weer uike uit beeld laten verdwinen verdrij verdwijnen en uiteindelijk nie zie je het hele verhaal toch pas als het laatste woord is getype getypt. 

Bovenstaande zin heb ik expres eens even de typfouten laten staan. Ook al staat het er bij RTT uiteindelijk "foutloos” (ahum).

Mijn 5 jaar oude Samsung gaat het niet ondersteunen. Prima. Miste het de laatste jaren ook al niet.

Een gebruiksscenario is b.v. iemand met een Fries dialect een klantenservice probeer te bellen en de medewerker wordt gek van. Dan vraagt hij of de Friese zijn naam kunnen spellen en zijn IBAN doorgeven. Ipv "Ahemm, mijn naam is Alpha Bravo...” kan de klant intikken op zijn telefoon. Maar helaas werkt het alleen binnen mobiel netwerk (nu ook alleen binnen dezelfde provider)

Maar het kan dus enkel als je een telefoon gesprek hebt gestart. Kortom als je zoals ik langzamer typt dan praat vlieg je door je belminuten heen. 

Goedemorgen! ☀️

Ik heb het startbericht een update gegeven want RTT is inmiddels ook beschikbaar voor gebruikers van Apple toestellen:

• Op iOS 18.5 of hoger
  • Aanbieder versie is 64.0 of hoger 

Je kunt de functie inschakelen via Instellingen → Toegankelijkheid → RTT

Er zijn verschillende scenario's te bedenken of voorbeelden voor te stellen, ik ben wel benieuwd naar echte ervaringen van gebruikers. 

Gebruik jij RTT of ken je iemand die dat doet en wil jij/hij of zij er meer over vertellen? Laat het ons weten in een reactie of stuur mij een privébericht. 

RTT is niet voor iedereen noodzakelijk is, maar ik kan mij zo voorstellen dat in bepaalde situaties het een wereld van verschil kan maken. Kijk vooral of het voor jou van toegevoegde waarde is 😊

Nice!! Ik kon RTT niet vinden ondanks iOS 18.5. Toen ik op Instellingen > Info was kreeg ik plots deze melding. Na het bijwerken werd RTT zichtbaar onder ‘Horen’ bij toegankelijkheid. 

Werkt deze functie ook met Apple en Samsung beller, beide met KPN?

Hoi ​@Shyrin van KPN 

RTT is voor mij niet noodzakelijk / interessant maar toch (nog even) gekeken.

Dit geldt nog steeds:

Ik heb toevallig gisteren de nieuwste update geladen op mijn Samsung Galaxy S22.

Android 15 - One UI 7.0

Heb zojuist rondgekeken in de instellingen, maar ik kan RTT nog niet vinden...

Iemand dezelfde ervaring of kan die het wel vinden?

't staat inmiddels ook op mijn iPhone met IOS 18.5
Zal het wel nooit gebruiken denk ik.

En ​@RBxx  het staat voor de iPhone wel degelijk in de link die ​@Shyrin van KPN hierboven schrijft.

In het startbericht. Gehoorbescherming moet zijn gehoorbeperking. 

Nice!! Ik kon RTT niet vinden ondanks iOS 18.5. Toen ik op Instellingen > Info was kreeg ik plots deze melding. Na het bijwerken werd RTT zichtbaar onder ‘Horen’ bij toegankelijkheid. 

Ja, ik had precies hetzelfde! 

Werkt deze functie ook met Apple en Samsung beller, beide met KPN?

Yes! ​@Vikash van KPN en ik hebben het net getest en het werkt 😁

Iemand dezelfde ervaring of kan die het wel vinden?

Nee, helaas niet. ​@Erik van KPN heeft een S23 en kan het tot nu toe ook nog niet vinden. 

Kan je dit ook gebruiken als je anoniem belt? 

Ik zie niet in waarom dit niet zou kunnen werken als je anoniem belt. 

Ook dat hebben we even getest:

Ik ben benieuwd hoe beide partijen dan technisch gezien geidentificeerd worden. Ik ben benieuwd of het ook werkt als je 4G/5G uit hebt staan, en internet via WiFi. 

En als bonus wat Wireshark dan precies over het netwerk ziet gaan aan data. 

Reageer