Skip to main content

Gisteren heb ik bij KPN een nieuw sim-only abonnement aangevraagd. Met de nieuwe Unlimited abonnementen heb ik een keus gemaakt voor “Super Unlimited” met een snelheid van maximaal 600 Mbit/s.

 

In het contract welke ik per mail heb ontvangen staat echter nog: “De verwachte maximale downloadsnelheid is tot 500 Mbit/s.”. Is dit nog een oude tekst, of komt de website niet overeen met het door mij gekozen abonnement?

Op dit moment is 500 nog de maximale snelheid op 5G.

Hogere snelheden vanaf zo'n beetje dit najaar. Als de 3,5 Ghz band gebruikt kan gaan worden. 

Niet snel genoeg voor één telefoontje?


Hoi @JochemH99 en @PeterG,

Dit zijn de nieuwe down- en uploadsnelheden op het mobiele netwerk van KPN.
Je zou in principe 600 Mbit/s kunnen halen op het 5G netwerk van KPN, maar dat haal je vrijwel nooit omdat er altijd factoren meespelen.

De hoogste downloadsnelheid die ik persoonlijk heb behaald op het 5G netwerk van KPN, is 415 Mbit/s op mijn iPhone 14 Pro Max, en daarbij stond ik op 100 meter van de zendmast met ook vrij zicht op de zendmast.

KPN heeft met Super Unlimited de downloadsnelheid met 100 Mbit/s verhoogd op 5G.
De echte hoge snelheden komen pas beschikbaar, zodra het 3,5 GHz band beschikbaar komt, en waar mede forumlid @PeterG ook naar verwijst.

 

Maximale & gemiddelde snelheid (Bron: KPN)
 

De daadwerkelijk beschikbare snelheid kan afwijken van de geadverteerde snelheid door de dekking van het netwerk en de drukte op het netwerk.

Downloadsnelheden

Netwerk Maximaal Mbit/s Gemiddeld Mbit/s
5G 600 Mbit/s 200 Mbit/s
4G++ 500 Mbit/s 100 Mbit/s
4G+ 300 Mbit/s 50 Mbit/s
4G 100 Mbit/s 20 Mbit/s
2G 120 Kb/s 50 Kb/s


Uploadsnelheden

Netwerk Maximaal Mbit/s Gemiddeld Mbit/s
5G 100 Mbit/s 50 Mbit/s
4G++ 100 Mbit/s 15 Mbit/s
4G+ 65 Mbit/s 15 Mbit/s
4G 65 Mbit/s 15 Mbit/s
2G 60 Kb/s 5 Kb/s

Toen ik nog bij Odido was, was maximale haalbare snelheid van 5g ongeveer 750Mbs (gemeten direct onder antennemast) .  Volgens odido is de snelheid nou al 1gbs zonder 3.5Ghz band

https://www.odido.nl/netwerk/5g

 


Hoi allen! Bedankt voor de reacties! Het verschil tussen 500 en 600 Mbit zal in de praktijk niet snel merkbaar zijn, daar ben ik mij zeker van bewust.

Het gaat mij vooral om dat er geadverteerd wordt met 600 Mbit en je in het uiteindelijke contract dan een lagere snelheid te zien krijgt. In de praktijk geen probleem, maar ik heb inmiddels geleerd om goed te lezen 😁, misschien ook door mijn ervaringen met andere providers. Het zou netjes zijn om dan ook 600 Mbit/s op het contract te vermelden, maar het is zeker geen dealbreaker.


Er was een code die je kan intoetsen op de telefoon om te zien of je op de 3.5MHz 5G band zit. Iemand? 


Er was een code die je kan intoetsen op de telefoon om te zien of je op de 3.5MHz 5G band zit. Iemand? 

Dat heb ik in deze reactie uitgelegd.