Skip to main content

Kunnen jullie eerder mijn nummer overzetten van Odido naar KPN dan de afgesproken 23 september? Mijn abonnement is al “vrij” en als er eventueel toch extra kosten zijn gemoeid is dat geen probleem

Hoi @rdebruin, dat kan niet eerder. Ook als de contractperiode van het abonnement is afgelopen blijft er een wettelijke maand opzegtermijn gelden. Die is zowel bij opzeggen als overstappen met behoud van je mobiele nummer van toepassing. Daar kunnen we niet omheen.

23 september zal jouw nummer actief worden bij ons.


Ik snap het. Wel vreemd overigens, want bij KPN zelf kon ik versneld overstappen, zelfs binnen 5 dagen. Ik heb helaas die order moeten annuleren omdat de telefoon die ik wilde niet op korte termijn leverbaar was. Bij belsimpel wel, maar daar heeft KPN weer voor deze termijn gekozen (geen ander keuze).


Hoi @rdebruin! Ik moet @Jasper van KPN corrigeren, het is namelijk wel mogelijk. Een 06-nummer overzetten heet nummerportenring. Je hebt twee varianten van porteren: directe portering, en “normale” portering rekeninghoudende met proeftermijn, contract etc.

De “normale” portering is een portering waarbij KPN zegt van: Hey Odido, ik wil dit nummer.. maar hey! Rustig aan, hoeft niet meteen. Wanneer mag en kan het voor de klant? - Waarop Odido dan zegt: ooh, contract is 23 september vrij; dan heb ik nog wel een plekkie. Heb tegen die tijd bakkie klaar staan?

Een “directe” portering is eentje die per direct gebeurt. Dan zegt KPN: Geef het nummer NU!! GEEN excuus, nuuuuuuuu!!! Waarop Odido het nummer meteen zonder excuus zo snel mogelijk geeft. Dit kan al binnen drie werkdagen klaar zijn.

Maar….

Bij directe porttering moet je wel paar dingen echt zeker weten:

  • Ben je écht contract vrij? Anders kan je een afkoopboete krijgen, want KPN verplicht Odido het nummer zsm te geven en vraagt niet eerst over je contract ofzo.
  • Je hebt, ondanks dat je contract vrij bent, ook nog een maand opzegtermijn. Die wordt met een directe porttering ook genegeerd. Dat betekend dat stel je hebt opgezegd per 23 september en je nummer staat vanaf 5 september bij KPN, je dus tussen 5 september en 23 september “dubbel” betaald: vanaf 5 september betaal je voor de 1ste maand bij KPN. En je hebt op 23 augustus betaald bij Odido voor 23 aug-23 september. Zelf kreeg ik dat deel wel vergoed, maar ik had veel gedoe met Vodafone toen, dus weet niet meer zeker of dat standaard zo is.

Als je dat zeker weet, komt het wel goed. Je kan dan de klantenservice bellen. Ze moeten dan waarschijnlijk je bestaande portteringsverzoek annuleren en een nieuwe aanmaken. Je moet dan even specifiek naar een directe portering vragen, die dus per direct in gaat. Vraag dat even dubbel na, zodat er geen miscommunicatie ontstaat. Waarschijnlijk gaat de medewerker vragen van; weet u zeker dat u contractvrij bent etc etc.

Tipje na eigen ervaring; na je directe portteringsverzoek zo snel mogelijk de SMS die je krijgt bevestigen over de overname. Vervolgens krijg je vaak na 2-3 dagen een datum wanneer je nummer bij KPN actief komt. Dit is vaak 7 dagen na het verzoek; KPN doet er vaak wat dagen extra bij voor de zekerheid. Als je daarna weer belt, kan een medewerker je portteringsverzoek vervroegen en kan het al na 3 werkdagen. :-)

 

Of je kiest er voor lekker in rust te wachten tot 23 september, haha.

 

toevoeging:

Je kan ook in je “bedankt voor je bestelling!” het verschil tussen beide verzoeken zien. Dit is een normaal verzoek:

Dit is wanneer je directe portering doet;

 

Ik kreeg vervolgens 12 uur later al deze mail:

 

Vervolgens belde ik KPN, en kon die medewerker het wijzigen naar 21-07-2023:

Wanneer je belt om dit te vervroegen wel beetje op benadrukken dat het om een directe portering gaat. Sommige medewerkers die ik toen sprak zeiden eerst: kan niet etc, maar nadat hij/zij het controleerde, kon het toch wel. Komt omdat een “normaal” verzoek het vaak niet eerder kan, omdat de oude provider dat niet toelaat, maar dat nu niet relevant is.


@ikheetjeff Jij kreeg die dubbele kosten vergoed vanwege een reden.

Ik vermoed dat als je dit om eigen verzoek doet je die dubbele kosteN gewoon uit eigen zak moet betalen.

Wat ook geheel logisch is natuurlijk.


@ikheetjeff Jij kreeg die dubbele kosten vergoed vanwege een reden.

Ik vermoed dat als je dit om eigen verzoek doet je die dubbele kosteN gewoon uit eigen zak moet betalen.

Wat ook geheel logisch is natuurlijk.

Ik had inderdaad “ruzie” met Vodafone nadat KPN (lees: een extern sales bedrijf) mij “lokte” omdat Ziggo hun algemene voorwaarden hadden gewijzigd en daardoor overstappen zonder afkoopboete mogelijk was; alleen erkende VodafoneZiggo dat heel lang niet. (echt verschrikkelijk, maar wel goed gekomen)

Vond dit wel terug:

Ik moet zeggen dat ik de indruk had dat dit automatisch zo ging, omdat de eerste lijn medewerkers echt niks konden doen en de afdeling die dat wel kon, drie maanden achter liep met hun cases. Maar goed, dan wordt het wel beetje off-topic.

Eindstand; Ik gok dat het wel gecrediteerd wordt, maar ga maar uit van niet; dan kan het altijd nog meevallen :)

(edit; Reden van vermelden is omdat TS aangaf dat extra kosten niet uitmaakte, vandaar!)


@ikheetjeff Kans bestaat idd dat deze klant weg gaat bij de concurrent vanwege bv slechte dekking

En dan gelden er andere regels en is er kans op creditering.

(spreekt ook uit eigen ervaring)

Dan hoeft er ook geen rekening gehouden te worden met de maand opzeg termijn ed.

Maar dit was alweer vele jaren terug.


@ikheetjeff Jij kreeg die dubbele kosten vergoed vanwege een reden.

Ik vermoed dat als je dit om eigen verzoek doet je die dubbele kosteN gewoon uit eigen zak moet betalen.

Wat ook geheel logisch is natuurlijk.

Ik had inderdaad “ruzie” met Vodafone nadat KPN (lees: een extern sales bedrijf) mij “lokte” omdat Ziggo hun algemene voorwaarden hadden gewijzigd en daardoor overstappen zonder afkoopboete mogelijk was; alleen erkende VodafoneZiggo dat heel lang niet. (echt verschrikkelijk, maar wel goed gekomen)

Vond dit wel terug:

Ik moet zeggen dat ik de indruk had dat dit automatisch zo ging, omdat de eerste lijn medewerkers echt niks konden doen en de afdeling die dat wel kon, drie maanden achter liep met hun cases. Maar goed, dan wordt het wel beetje off-topic.

Eindstand; Ik gok dat het wel gecrediteerd wordt, maar ga maar uit van niet; dan kan het altijd nog meevallen :)

(edit; Reden van vermelden is omdat TS aangaf dat extra kosten niet uitmaakte, vandaar!)

 

Hoi @ikheetjeff 

Er werken ook mensen bij Vodafone die zelfs de maand juli  niet goed kunnen schrijven.
In het gehele bericht staat deze maand 4 keer foutief geschreven.

Die persoon moet weer naar school, voor om de Nederlandse taal goed te leren kennen.


@ikheetjeff Jij kreeg die dubbele kosten vergoed vanwege een reden.

Ik vermoed dat als je dit om eigen verzoek doet je die dubbele kosteN gewoon uit eigen zak moet betalen.

Wat ook geheel logisch is natuurlijk.

Ik had inderdaad “ruzie” met Vodafone nadat KPN (lees: een extern sales bedrijf) mij “lokte” omdat Ziggo hun algemene voorwaarden hadden gewijzigd en daardoor overstappen zonder afkoopboete mogelijk was; alleen erkende VodafoneZiggo dat heel lang niet. (echt verschrikkelijk, maar wel goed gekomen)

Vond dit wel terug:

Ik moet zeggen dat ik de indruk had dat dit automatisch zo ging, omdat de eerste lijn medewerkers echt niks konden doen en de afdeling die dat wel kon, drie maanden achter liep met hun cases. Maar goed, dan wordt het wel beetje off-topic.

Eindstand; Ik gok dat het wel gecrediteerd wordt, maar ga maar uit van niet; dan kan het altijd nog meevallen :)

(edit; Reden van vermelden is omdat TS aangaf dat extra kosten niet uitmaakte, vandaar!)

 

Hoi @ikheetjeff 

Er werken ook mensen bij Vodafone die zelfs de maand juli  niet goed kunnen schrijven.
In het gehele bericht staat deze maand 4 keer foutief geschreven.

Die persoon moet weer naar school, voor om de Nederlandse taal goed te leren kennen.

Haha, ik weet het. Komt volgens mij omdat de klantenservice steeds meer (gedeeltelijk) off-shore in het buitenland wordt ondergebracht om vooral op kosten te besparen en ze amper mensen kunnen vinden. Ik gok dat ik iemand uit Suriname heb gesproken, want daar worden maanden op deze manier geschreven haha.


Hopelijk heb je je  @rdebruin voor de overstap naar kpn goed ingelezen. Als je namelijk een iPhone 11, 12, SE of een Samsung S24 hebt, zou je misschien wel eens spijt van je overstap kunnen krijgen.


Overgestapt naar een Pixel 9 XL Pro. Komt vast goed.


Reageer