Skip to main content
Vraag

Nummerbehoud: Tijdelijke nummer is nog steeds actief

• February 11, 2026
  • 25 reacties
  • 124 keer bekeken

Bij het overgaan naar KPN met nummerbehoud is het tijdelijke nummer niet verwijderd bij mijn instellingen. Als ik bel gaat het met het juiste nummer, dit staat ook op de nota van KPN, maar bij iMessage en FaceTime staat het tijdelijke nummer nog steeds. Ik kan dit niet met mijn eigen juiste nummer. KPN klantenservice zegt dat het aan Apple ligt en Apple zegt terecht dat zij niet over de nummer gaan maar over het toestel. Zeer frustrerend. Instellingen gereset, helpt niet. Nieuw simkaartje, helpt niet. Wie herkend dit en wat is de oplossing ??

25 reacties

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+27
  • Moderator
  • February 12, 2026

Hi ​@Froukje Welles, welkom bij onze community. Ik denk graag mee. 

Ik verwacht dat het oude nummer nog in de instellingen staat en nog niets is bijgewerkt naar je nieuwe. Probeer dan het volgende:

1. Ga naar Instellingen > Apps > FaceTime.
  2. Zet de schakelaar bij FaceTime UIT.
  3. Ga terug naar Instellingen > Berichten en zet iMessage ook UIT.
  4. Start je iPhone opnieuw op.
  5. Ga terug naar Instellingen > FaceTime en zet het weer AAN.
  6. Doe hetzelfde voor iMessage.
  7. Controleer bij 'Je kunt via FaceTime worden bereikt op' of je juiste nummer is aangevinkt. 

Laat het me weten of dit zo lukt. 

Hoi Alex, ik heb alle stappen die je aangaf weer doorlopen ( ook al eerder gedaan) maar bij FaceTime staat een vinkje bij het foutieve nummer. Mijn eigen juiste nummer staat hier niet bij.

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+27
  • Moderator
  • February 12, 2026

Dit is vreemd. Wat gebeurt als je daar je nummer verwijderd en daarna het juiste nummer weer toevoegt op onderstaande manier. Het is voor mij ook even puzzelen, ik kan dit namelijk niet testen omdat ik niet een oud nummer heb in mijn iPhone. 

• Open 'Instellingen' op je iPhone of iPad
  • Tik op je naam
  • Kies voor 'Inloggen en beveiliging'
  • Tik op 'Wijzig' bij 'E-mail en telefoonnummers'
  • Kies voor 'Voeg e-mail of telefoonnummer toe'
  • Tik op de rode knop om een item te wijzigen

Hoi, ik kan het nummer wijzigen, maar krijg dan de melding dat het al in mijn account staat en dat het niet te verifiëren is. Daarna komt het foute nummer er automatisch weer in.

Ik kan moeilijk een afbeelding sturen omdat je dan nummersn in beeld zie staan..

Nog even ter info: als ik klik op mobiel netwerk )KPN) dan staat ook het foute tijdelijke nummer er in.

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+27
  • Moderator
  • February 12, 2026

Ik kan moeilijk een afbeelding sturen omdat je dan nummersn in beeld zie staan..

Dat snap ik. Zou je je KPN profiel willen invullen met alle relevante gegevens en hier een seintje willen geven als je dit hebt gedaan? Vermeld zowel je tijdelijke nummer als het juiste nummer. Dan kan ik controleren of het aan onze kant goed staat. 

Laat je nog even weten als je dit hebt gedaan? 

Is gedaan

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+27
  • Moderator
  • February 12, 2026

Dankjewel, ik zie de nummers maar het is mij niet duidelijk welke van de 2 het juiste nummer is. Op je opgegeven klantnummer staat nu het nummer eindigend op 173 actief  en dat sinds mei 2025. Klopt dit?

Het andere nummer eindigend op 460 is bij ons helemaal niet bekend. 

Het eerste is mijn eigen juiste nummer ( wat ik meegenomen heb van Vodafone en het andere is het “ tijdelijke nummer “ van KPN met porteren. Als ik FaceTime is dat het nummer wat in beeld komt. Als je het belt krijg je de melding dat het niet in gebruik ik

Iemand van de klantenservice zei ook dat het nummer niet bij jullie in het bestand zat, maar hoe komt het dan in mijn account ? En is zichtbaar als nummer in mijn account?

Als ik een kennis FaceTime komt ook dat nummer in beeld.

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+27
  • Moderator
  • February 12, 2026

Het enige wat ik kan bedenken is dat het nummer nog op is geslagen in je telefoon. Vergelijkbaar met Whatsapp bijvoorbeeld. Ook als je je simkaart eruit haalt kun je nog blijven Whatsapp met het nummer tot het ergens anders wordt toegevoegd. 

Kortom: het nummer eindigend op 173 is dus juist, en dat staat ook bij ons in het systeem. Ik kan het alleen niet plaatsen waarom je het niet aan kunt passen in de iPhone. Ik zou in dit geval een back-up maken van de iPhone en het daarna naar fabrieksinstellingen resetten. Ik verwacht dat het nummer eindigend op 173 dan goed wordt ingeladen. 

Dat is helaas ook niet zo, ik heb zelfs een gloednieuwe telefoon  sinds 2 weken. Dus via een backup weer alles geïnstalleerd . Het nummer is erin gekomen sinds ik in mei 2025 over ben gegaan. Mijn idee is dat achter de schermen bij kpn het porteren naar mijn eigen nummer niet goed is gegaan. 

Blijkbaar is nu de enige oplossing om wanneer mijn contract afloopt weer over te stappen naar een andere provider.. 

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+27
  • Moderator
  • February 12, 2026

Dat is helaas ook niet zo, ik heb zelfs een gloednieuwe telefoon  sinds 2 weken. Dus via een backup weer alles geïnstalleerd . Het nummer is erin gekomen sinds ik in mei 2025 over ben gegaan. Mijn idee is dat achter de schermen bij kpn het porteren naar mijn eigen nummer niet goed is gegaan. 

Dit is niet het geval. Het nummer is goed overgenomen (eindigend op 173), anders zou je er niet mee kunnen bellen en gebeld worden. Ik heb nog hierop gezocht en kom nog een mogelijk oplossing tegen, netwerkinstellingen resetten: Instellingen > Algemeen > Stel opnieuw in > Herstel netwerkinstellingen. Je moet daarna nog wel je wifi opnieuw verbinden. 

Als dit ook niet werkt kun je nog contact opnemen met Apple voor support. Ik ben ook benieuwd wat de oplossing is. Dit kun je online doen voor de iPhone: of telefonisch via het nummer 0800 0201581. 

Edit: Wat mij nog te binnen schiet. Als jij gaat naar: Instellingen > Mobiel netwerk, zie je daar wel je nummer eindigend op 173 staan en als Primair ingesteld? Zo ja, volg dan alsnog de stappen hierboven. 

Mobiel netwerk is KPN en nummer is het foute tijdelijke nummer

Herstel netwerk ook gedaan, stond ook in een andere topic (in dit forum) helpt ook niet. Het nummer blijft erin staan. 

Ik heb 3 x contact gehad met Apple support en kan je het gehele gesprek (app) sturen. Zij geven aan dat ze alleen alles met het toestel kunnen, maar dat KPN dit nummer doorgeeft…

Dus primair nummer is het foute tijdelijke nummer wat KPN doorgeeft/heeft gegeven..

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+27
  • Moderator
  • February 13, 2026

Dan ga ik toch kijken als dit bij ons ligt. Nog even kort samengevat: 

• Het juiste nummer is het nummer dat eindigt op 173. Klopt dit?
  • Dit nummer zie je niet in de instellingen van je iPhone. Klopt dit? 
  • Mag ik van jou nog weten welke iPhone je precies hebt en met welke iOS versie? Ik verwacht niet dat het hieraan ligt maar dit moet ik ook doorgeven
  • Je juiste nummer eindigend op 173 heeft nooit goed gewerkt sinds je overstap in mei 2025 naar KPN? 

Ik hoor graag van je, dan spreek ik onze technische mensen aan. 

Hoi Alex, ik kom net van de KPN winkel en die kan niets voor mij betekenen.ik werk met iOS 26.3 en heb sinds 2 weken een nieuwe iPhone 17pro.

mijn juiste nummer eindigt op 173.

vanaf mei bij de overgang met nummerbehoud van Vodafone naar KPN gaat het bellen goed. Het facetimen die ik niet veel, dus is het mij niet opgevallen dat er een vreemd/ tijdelijk nummer in mijn telefoon staat. Bij het instellen van de nieuwe telefoon kwam het naar voren. Het zou geweldig zijn als de technische dienst de oplossing heeft.

de optie om van een fysieke sim naar een Esim te gaan kan niet omdat volgens de KPN winkel er maar 1 esim in een toestel kan, en ik binnenkort buiten Europa reis en een esim nodig ben.

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+27
  • Moderator
  • February 13, 2026

Ik ga voor je bezig, kijken wat het oplevert. Je hoort van ons. 

Heel erg bedankt Alex, ik wacht het even af.

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+27
  • Moderator
  • February 22, 2026

Hi Froukje, ik zie dat mijn melding is opgepakt en ik was benieuwd of je het hebt kunnen oplossen en wat de oplossing was.Â