Skip to main content
Vraag

Onacceptabele SAT‑internetkosten tijdens vlucht – klant niet geïnformeerd

• January 6, 2026
  • 3 reacties
  • 59 keer bekeken

Hallo allemaal,

Ik wil graag mijn ervaring delen en tegelijkertijd KPN wijzen op een ernstig probleem dat betere communicatie en een passende oplossing vereist.

In mijn meest recente factuur zie ik onverwachte kosten onder “Internetverbruik in het buitenland”, gespecificeerd als SAT‑internet. Deze kosten zijn ontstaan tijdens een vlucht terug naar mijn thuisland, op een hoogte van meer dan 5.000 voet.

Wat mij hierbij vooral stoort, is dat ik geen enkele waarschuwing heb ontvangen. Normaal gesproken stuurt KPN een bericht zodra je een ander land binnengaat of wanneer andere tarieven van toepassing zijn. In dit geval gebeurde dat niet, terwijl de kosten wel direct en op de achtergrond werden opgebouwd.

Pas bij ontvangst van de factuur merkte ik deze kosten op. KPN gaf aan dat dit “internationaal luchtgebruik” betreft, maar dit is mij nooit vooraf duidelijk gemaakt. In al mijn jaren als klant bij andere providers zoals Vodafone, O2 en Odido heb ik dit probleem nooit ervaren. Alleen bij KPN is dit voorgekomen.

Mijn mening is dan ook dat dit een zeer slechte klantervaring is. Het ontbreken van een duidelijke waarschuwing is niet logisch en niet klantgericht. Kosten voor gebruik op zee of in de lucht zouden altijd vooraf expliciet gemeld moeten worden, zodat klanten een bewuste keuze kunnen maken.

Als dit soort situaties blijven voorkomen zonder transparante communicatie, zullen klanten hun vertrouwen verliezen en mogelijk overstappen naar andere providers die hier wél duidelijk en zorgvuldig mee omgaan.

Ik hoop dat KPN deze feedback serieus neemt, de kosten heroverweegt en dit in de toekomst beter communiceert. Dit zou niet alleen mij, maar ook andere klanten veel frustratie besparen.

Met vriendelijke groet,

3 reacties

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • January 6, 2026

Hallo ​@Choi8531 ,

Je kunt dit voor in de toekomst als volgt oplossen: 

Beschermingslimiet aanpassen

Wil je de beschermingslimiet verlagen naar 0 euro, dan kan dat: SMS bescherming aannaar 1266

Je zet hiermee de limiet op 0,- en je kunt dan dus geen gebruik maken van mobiel internet buiten de EU, totdat je de limiet zelf weer aan zet (bescherming uit naar 1266) of een voordelige Extra buitenlandbundel activeert. 

Tarieven voor roaming buiten de EU

Buiten de EU en dus ook in een vliegtuig gelden er andere tarieven en de kosten kunnen aardig oplopen. Per land en per provider verschilt wat je betaalt per MB, je kunt de tarieven voor jouw bestemming op onze site opzoeken.
Wettelijk is er bepaald dat er een limiet van €50,- exclusief BTW geldt, dit is €60,50 inclusief BTW. Bij 80% en 100% verbruik van dit limiet ontvang je een waarschuwing per SMS. Bij 100% verbruik van het limiet wordt het internet automatisch geblokkeerd. Deze blokkade geldt per factuurperiode en de factuurperiode verschilt per klant.

Check de maandelijkse factuur om na te gaan wat jouw factuurperiode is. Een verblijf buiten de EU of in een grensgebied kan over twee factuurperiodes gaan, waardoor er tweemaal €60,50 = €121,- berekend kan worden op één factuur. 

Verbinding met satellietnetwerk op een (veer)boot

Pas er ook mee op om verbinding te maken met een zogeheten maritiem netwerk, als je bijvoorbeeld met een veerboot reist. Voor deze satellietnetwerken worden heel hoge tarieven gehanteerd.

bron: 

KPN geeft geen vergoeding voor kosten die jij maakt in een vliegtuig of bv op volle zee. 

XS4-Arjan
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • January 6, 2026

Hoi ​@Choi8531 , naast wat ​@Noordzee al zegt:

Het is van oorsprong altijd zo geweest dat er in het buitenland hogere kosten worden gemaakt dan bij binnenlands verkeer. We zijn in de EU wellicht wat verwend geraakt doordat het “buitenland” nu verder ligt dan Duitsland of Spanje.

In jouw geval tijdens een vlucht, of op open zee worden de kosten aan KPN berekend die ze een-op-een doorzet naar jou: KPN verdient er echt geen 60 euro aan als je op 5000 voet verbinding maakt.

Daarnaast: in een vliegtuig wordt duidelijk en in twee talen aangegeven dat je je telefoon in de vliegtuigstand moet zetten: zowel door het cabinepersoneel als in de folder die in de stoel voor je zit. Als jij dat negeert, snap ik niet dat je van KPN verwacht dat ze expliciet moet melden wat de kosten zijn.

Wat van mij wel een standaard mag zijn bij KPN mobiel is de mogelijkheid om de bescherming van 1266 standaard aan te hebben ipv andersom, of dat je dat bij het aangaan van het abonnement in een online formulier moet kiezen wat je wil.

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Super zuur dat je voor onverwachte kosten kwam te staan ​@Choi8531

Het spijt me om te lezen dat je hier tegen aan gelopen bent. Ik hoop dat je uit de voeten kunt met de tips en informatie van Arjan en Noordzee hierboven. De gemaakte kosten kan ik helaas niet voor je vergoeden: Ik hoop wel dat het een volgende keer voorkomen kan worden met de tips hierboven. Vooral de beschermingslimiet aanzetten, gebruik maken van vliegtuigstand op je mobiel, een buitenlandbundel kiezen en/of eventueel tijdelijk dataroaming uitzetten zijn goede manieren om onverwachte kosten in het buitenland te voorkomen.