Skip to main content
Beantwoord

onduidelijk wanneer 2G stopt

• June 25, 2025
  • 10 reacties
  • 156 keer bekeken

Wanneer stopt KPN echt met 2G, want op internet lees ik tegenstrijdige berichten….in actuele berichten van deze maand wordt gesuggereerd dat KPN tot 1 december 2027 zou wachten met definitieve afsluiting ipv per 1 december 2025. Ik heb erg weinig zin om een nieuw toestel te kopen wanneer dat niet perse al nodig is.

Beste antwoord door Noordzee

OK ​@Eilleor ,

Uiteindelijk heb je een ander toestel nodig. 

Maar eerder heeft een KPN-moderator dit ook geschreven: 

Vanaf 1 december 2027 stoppen we definitief met 2G. Zowel voor onze consumenten als zakelijke klanten.

bron: 

Nog een bron: 

https://www.overons.kpn/nieuws/kpn-geeft-meer-tijd-voor-overstap-naar-nieuwe-mobiele-technologieen/

10 reacties

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • June 25, 2025

Hallo ​@Eilleor ,

KPN stopt met 2G op 1 december 2027.

bron: 

https://www.kpn.com/zakelijk/mobiel/2g-3g-naar-4g-of-5g

Waarom stopt 2G en 3G?

Per 31 maart 2022 is KPN gestopt met 3G en op 1 december 2027 stoppen we ook definitief met 2G.

Door de netwerkcapaciteit van 2G en 3G vrij te maken voor 4G en 5G kunnen we onze klanten meer capaciteit en hogere snelheden bieden. Zo wordt ons netwerk nóg sneller, veiliger en stabieler.

• Auteur
  • Helper
  • June 25, 2025

Dit betreft dus alleen zakelijk mobiel en dus helaas geen privé….

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • June 25, 2025

Dit betreft dus alleen zakelijk mobiel en dus helaas geen privé….

Maar dat betekent dat KPN het netwerk in de lucht houdt tot 1 december 2027. 

• Auteur
  • Helper
  • June 25, 2025

Maar een oude geliefde privé telefoon kan dan toch niet meer worden gebruikt? Ik kreeg vandaag een mailtje van KPN dat ik een ander toestel nodig heb…als deze telefoon bruikbaar blijft tot 1 dec 2027 is het voorlopig niet nodig om mijn autistische kind hiermee te belasten…..

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • Antwoord
  • June 25, 2025

OK ​@Eilleor ,

Vanaf 1 december 2027 stoppen we definitief met 2G. Zowel voor onze consumenten als zakelijke klanten.

bron: 

Nog een bron: 

https://www.overons.kpn/nieuws/kpn-geeft-meer-tijd-voor-overstap-naar-nieuwe-mobiele-technologieen/

• Auteur
  • Helper
  • June 25, 2025

Het zou geweldig zijn als we de overstap naar een ander toestel nog langzamer kunnen voorbereiden….maar waarom krijg ik dan nu al een mailtje van KPN…..

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • June 25, 2025

maar waarom krijg ik dan nu al een mailtje van KPN…..

Waarschijnlijk komt dat door de 'oude' datum van 1 december dit jaar. 

Onder andere elektriciteitsbedrijven hebben uitstel hierop gevraagd; ze halen het niet met de omwisseling van oude slimme meters. 

Het is nu 1 december 2027, maar dat is nu echt een harde datum.

Je weet dat er "klassieke" mobieltjes bestaan die via 4G werken? Dat werkt niet anders dan een 2G telefoon. 

Bijvoorbeeld de Nokia 110 4G. Of Nokia 6310 4G. Of 3210 4G. Er zijn er meer. Ook van andere merken. 

• Auteur
  • Helper
  • June 25, 2025

Heel duidelijk antwoord! Dankjewel!

het betreffende mobieltje is een oude Nokia die echt niet via 4G kan werken helaas…..hebben we al gecheckt…

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • June 25, 2025

Dat bedoel ik ook niet met de Nokia's die ik noem!

Die ik noem zien er uit als een klassieke GSM. En hebben ook alleen bellen/sms. Maar werken wel via 4G. Je kind hoeft dan echter minder of helemaal niet te wennen. 

Google maar eens op de door mij genoemde. ​@Eilleor .

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • June 30, 2025

Heel duidelijk antwoord! Dankjewel!

het betreffende mobieltje is een oude Nokia die echt niet via 4G kan werken helaas…..hebben we al gecheckt…

Gelukkig heb je nog tot 1 december 2027! 

OK ​@Eilleor ,

bron: 

Nog een bron: