Skip to main content
Vraag

Ongelukkig MB's gebruikt in Indonesië

• December 4, 2025
  • 1 reactie
  • 17 keer bekeken

Geachte heer/mevrouw,

Mijn naam is Sonja en ik ben recent klant bij KPN.

Onlangs ben ik in Indonesië geweest en heb ik daar per ongeluk ongeveer 20 MB aan data verbruikt via mijn KPN-simkaart. Tot mijn schrik zie ik nu dat dit heeft geleid tot een bedrag van ongeveer €50 aan buiten-de-bundel kosten. Dit gebruik is echt per ongeluk gegaan; ik was mij er niet van bewust dat de tarieven buiten de EU zó hoog waren en dat een klein beetje datagebruik zulke grote kosten zou veroorzaken.

Ik baal hier enorm van en wil in de toekomst voorkomen dat dit nog eens gebeurt. Ik zal daarom dataroaming buiten de EU uitschakelen en, als ik nog eens naar een land buiten de EU ga, vooraf een passende buitenlandbundel regelen of een lokale simkaart gebruiken.

Omdat dit een eenmalige vergissing is en het om een klein datavolume gaat, wil ik u vriendelijk vragen of u uit coulance (een deel van) deze kosten wilt crediteren of verlagen. Een eenmalige tegemoetkoming zou enorm helpen en wordt zeer gewaardeerd.

Ik hoor graag of er iets mogelijk is en sta uiteraard open voor een passende oplossing.

Alvast hartelijk dank voor uw tijd en moeite.

Met vriendelijke groet,

Sonja

1 reactie

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • December 4, 2025

Hallo ​@Sonja Ruijters ,

Dit gebeurt helaas regelmatig bij klanten. KPN vergoedt die kosten nooit omdat dit gebruik van data jouw eigen verantwoording is. 

Maar om dit in de toekomst te voorkomen, zet de bescherming nu meteen aan:

Beschermingslimiet aanpassen

Wil je de beschermingslimiet verlagen naar 0 euro, dan kan dat: SMS bescherming aannaar 1266

Je zet hiermee de limiet op 0,- en je kunt dan dus geen gebruik maken van mobiel internet buiten de EU, totdat je de limiet zelf weer aan zet (bescherming uit naar 1266) of een voordelige Extra buitenlandbundel activeert. 

bron: