Skip to main content
Beantwoord

Onterechte kosten op Rhodos door verbinding met Turks netwerk

• August 11, 2026
  • 2 reacties
  • 52 keer bekeken

Youripsv
Nieuwkomer

Trieste service van KPN. Tijdens mijn verblijf op Rhodos maakte mijn telefoon ongevraagd verbinding met een Turks netwerk, terwijl er gewoon Griekse netwerken beschikbaar waren. Hierdoor kreeg ik onverwacht hoge roamingkosten.

KPN erkent het probleem niet en legt de kosten volledig bij mij neer. Als klant heb je hier geen controle over en mag je verwachten dat je provider voorkomt dat je onbewust met een duur buitenlands netwerk wordt verbonden.

Erg teleurstellend dat KPN hier niets mee doet. Voor mij een duidelijke onvoldoende voor de service en klantgerichtheid.

Beste antwoord door Michel.uit.Arnhem

Hoi ​@Youripsv 

Welkom op de community van KPN.

Het is al vaker aangedragen dat KPN standaard een blokkade op de mobiele aansluiting moet zetten, om extra kosten op een buitenlands mobiel netwerk van buiten de EU te voorkomen.
Het is zelfs al ter spraken gekomen in het consumentenprogramma Kassa een aantal jaar geleden.
Daarin zei KPN het niet nodig te vinden, en de verantwoordelijkheid bij de klant te leggen.

Wat je nu wel direct moet doen, is BESCHERMING AAN sms’en naar 1266.

Zodat het je niet nogmaals gebeurd, want hiermee zet je zelf een blokkade op je aansluiting waardoor je geen onverwachte data-kosten buiten de EU kunt krijgen.
Dit geldt niet als je zelf belt of sms’t, deze kosten worden buiten de EU altijd in rekening gebracht.

Daarnaast de tip om in Griekenland je smartphone standaard handmatig op een Grieks mobiel netwerk vast te zetten, zodat hij niet kan switchen naar een Turks netwerk.

KPN vergoed de gemaakte kosten helaas niet.

2 reacties

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+16

Hoi ​@Youripsv 

Welkom op de community van KPN.

Het is al vaker aangedragen dat KPN standaard een blokkade op de mobiele aansluiting moet zetten, om extra kosten op een buitenlands mobiel netwerk van buiten de EU te voorkomen.
Het is zelfs al ter spraken gekomen in het consumentenprogramma Kassa een aantal jaar geleden.
Daarin zei KPN het niet nodig te vinden, en de verantwoordelijkheid bij de klant te leggen.

Wat je nu wel direct moet doen, is BESCHERMING AAN sms’en naar 1266.

Zodat het je niet nogmaals gebeurd, want hiermee zet je zelf een blokkade op je aansluiting waardoor je geen onverwachte data-kosten buiten de EU kunt krijgen.
Dit geldt niet als je zelf belt of sms’t, deze kosten worden buiten de EU altijd in rekening gebracht.

Daarnaast de tip om in Griekenland je smartphone standaard handmatig op een Grieks mobiel netwerk vast te zetten, zodat hij niet kan switchen naar een Turks netwerk.

KPN vergoed de gemaakte kosten helaas niet.

Jasper van KPN
Moderator

Hoi ​@Youripsv, ik kan me voorstellen dat dat een zure verrassing was als je op vakantie bent! Het Turkse netwerk was op dat punt sterker dan het Griekse netwerk, waardoor jouw telefoon automatisch overschakelde naar dat netwerk. Daar hebben wij geen invloed op. Je kunt in zo'n grensgebied handmatig verbinden met het Griekse netwerk zoals Michel al noemt, dan zal het toestel niet zelf met een ander verbinden. Hij geeft je ook al een aantal andere goede tips voor zo'n situatie.

Meer daarover kan je ook hier lezen: 

Â