Skip to main content

In het kort: Ben in Vietnam. Heb 2fa nodig voor toegang tot m'n bankrekening, maar ik ontvang niet de juiste SMS. Als iemand mij een SMS stuur, ontvang ik niet dát bericht, maar een oud bericht. Vaak dezelfde, maar er zit wat variatie in. Maargoed 2fa werkt dus niet op deze manier en dat is lullig want ik kan niet meer bij m'n geld. (Voorbeeld, ik vraag aan een vriend om me een test SMS te sturen. Ik krijg direct een SMS binnen maar het is niet zijn SMS, maar een oude 2fa code van de bank die allang verlopen is).

Google Pixel 7 met Android 15

Geprobeerd: 

• Alle netwerkinstellingen resetten
  • Cache en data legen van SMS app
  • Cache en data legen van Phone and Messaging Storage
  • Alle SMSjes verwijderen
  • Andere SMS app gebruiken 
  • Opnieuw opstarten
  • Handmatig netwerk kiezen
  • Simkaart deactiveren en weer activeren

Op m'n Vietnamese sim komen berichten wél goed binnen.

Aanvullende ergernis: KPN is niet via chat bereikbaar. Alleen belafspraak is mogelijk. Ja dat is een beetje duur hé... Idem voor bank trouwes. Chat kan alleen vanuit de app waar ik niet in kom. Ongelofelijk. Neem een voorbeeld aan Aziatische landen; ieder bedrijf is via WhatsApp of chat bereikbaar. Maar in Nederland kun je alleen hulp krijgen via de telefoon en als je in het buitenland zit kun je blijkbaar de •*!*&^ krijgen... En een telecomaanbieder waarvan de helpdesk alleen telefonisch bereikbaar is? Hoe verzin je het! Wat als je probleem is dat je niet kunt bellen? /rant

Maargoed. Heb dus dringend hulp nodig bij dit bizarre probleem. En een factory reset middenin m'n vakantie ga ik niet doen, aangezien dat me dagen kost om alles weer te krijgen zoals het was en die tijd heb ik niet.

@WxW 

Het is nu tweede paasdag. Dan is de klantenservice niet open voor dit soort vragen. 

Je wilt niet bellen. Dan wordt het dit👇🏼.

Je kunt KPN morgen vanaf 8.00 Nederlandse tijd ook een bericht sturen via social media. Je vindt KPN op Facebook en X. Stuur je vraag via een privébericht en je krijgt zo snel mogelijk reactie.

Meer opties vind je hier:

@Noordzee 

Als ik ze deze vraag via Facebook of X stel, word ik toch wel doorverwezen naar de helpdesk.

En ik wil heel graag met ze bellen, maar niet voor 2 euro per minuut natuurlijk.

Dat het 2e paasdag is had ik even niet door, maar dat had die chatbot ook wel even kunnen melden. Dan weet je waar je aan toe bent, in plaats van dat je het blijft proberen. Overigens heb ik volgens mij nog nooit iemand via de chat te pakken gekregen, het is altijd: er is niemand beschikbaar, maak een belafspraak.

@Noordzee 

Overigens heb ik volgens mij nog nooit iemand via de chat te pakken gekregen, het is altijd: er is niemand beschikbaar, maak een belafspraak.

Vergeten te schrijven in mijn eerste reactie: De chat bestaat al ongeveer twee jaar niet meer. En KPN is trouwens ook niet te bereiken per e-mail. 

@Noordzee 

In de app kan ik een chat openen en vragen om een medewerker te spreken. De chatbot zegt dan te kijken of er iemand beschikbaar is? Is dat dan nep? 

Tsjaaa, ik vind van wel. Het gaat hier om een dot. 

Maar goed, Via Facebook en X is er wel direct contact mogelijk. Alleen is het natuurlijk wel een lastig onderwerp. Maar mogelijk kunnen ze er wat mee.  

Beste ​@WxW 

En ik wil heel graag met ze bellen, maar niet voor 2 euro per minuut natuurlijk.

ik weet niet hoe je daar bij komt, maar KPN bel je gratis via 0800 0402.

@JanD v. D. 

Zou de eerste zin van m'n post nog eens lezen.

Vanuit het buitenland kan je KPN bereiken via  +316-12001200.

Onthoud wel dat dit geld kost. De gratis 0800-nummers zijn alleen binnen Nederland gratis, en werken haast enkel vanuit het binnenland.

Jullie zijn nu gewoon aan het trollen toch?

@JanD v. D. 

Zou de eerste zin van m'n post nog eens lezen.

Je hebt gelijk ​@WxW excuses.

Dan is Facebook of X, zoals eerder genoemd een alternatief.

Jullie zijn nu gewoon aan het trollen toch?

Neen! Hoezo ervaar je dat zo?

Omdat ik twee keer benadruk dat het stervensduur is om de helpdesk te bellen vanuit het buitenland en dat dat daardoor geen optie is en jij vervolgens aankomt met "onthoud wel dat dit geld kost".

Wat heeft dat met trollen te maken? Jij zal vast niet de enige zijn met dit probleem, en iemand anders die mijn post leest, is dan ook gewaarschuwd voor extra kosten. 

Maar het is de vraag of de vraag over de sms vertraging te wijken is aan KPN. Voor hetzelfde geval is jouw Vietnamese provider gewoon traag. 

Heb je ook al overwogen om een andere 2FA methode te gebruiken, als dat kan? Via een Authenticator app bijvoorbeeld.

Het is spontaan verholpen nu ik in een andere stad ben. Blijkbaar iets vaags aan de hand met de systemen in de vorige plaats. 

Moet wel zeggen dat dit een slechte ervaring was met zowel KPN als met mijn bank. Beide schieten enorm tekort in contactmogelijkheden vanuit het buitenland. Ook een enorme zwakte van (het forceren van) SMS 2fa (m'n bank heeft geen andere mogelijkheid). Als je met slechte ontvangst zit, of je telefoon kwijtraakt, kun je nergens meer bij. 

Fijn dat het nu beter werkt.

KPN is prima bereikbaar vanuit het buitenland. Je kan het hun moeilijk kwalijk nemen dat ze niet gratis bereikbaar zijn vanuit het buitenland via de telefoon. 

Ik kan ze prima kwalijk nemen dat de helpdesk niet betaalbaar vanuit het buitenland bereikbaar is. Geen enkele moeite mee zelfs. Misschien dat jij genoegen neemt met dienstverlening uit de jaren 90, maar de wereld heeft niet stilgestaan.

In principe kan KPN natuurlijk niets doen zodra je de grens over bent. Je maakt dan immers gebruik van een ander netwerk en daar kunnen ze niets mee. Er zal dus ook nagenoeg geen vraag zijn naar telefonische contactmogelijkheden vanuit het buitenland. Daarbij is er het tijdsverschil. 24 uur een klantenservice bemannen is duur en heeft weinig zin.

Reageer