Skip to main content
Antwoord

Onverklaarbare kosten in het buitenland na bootovertocht Corfu naar Triest

• September 21, 2025
  • 4 reacties
  • 103 keer bekeken

hallo

mijn vrouw en ik zijn een week terug ‘s nachts met de boot van Corfu naar Triest gegaan, door de Adriatische zee. We hadden op onze mobiele  telefoons niks uitgezet, want we bleven tenslotte in de EU. Toen ik wakker werd in Triest zag ik drie sms berichten van kpn op mijn telefoon . De eerste om 01.49 met melding dat het mobiele netwerk was verbonden met een satellietverbinding , met hoge bijbehorende kosten. Om 05.54 de tweede sms met bericht dat 80% van mijn kennelijke limiet van 60,50 euro was bereikt. De derde om 07.37 met melding dat mijn limiet was bereikt. Op MijnKPN zag ik melding van extra kosten ad euro 60,50  ook staan . Ik keek vervolgens direct op de telefoon van mijn vrouw . Zij had gelukkig niet zulke berichten gekregen. Ik had moeten/kunnen beseffen dat we door internationale wateren zijn gevaren en ik had dataroaming uit moeten zetten, maar toch……en wat een hoop geld kost dat ….

Ik heb hierover twee vragen: ik heb mijn telefoon die nacht niet aangeraakt. Wat voor internetgebruik heeft dan toch plaatsgevonden?
En vraag 2: waarom bij mij hoge kosten en bij mijn vrouw geen kosten. De instellingen op de telefoons (iPhones) zijn gelijk. Ik heb wel een wat nieuwere telefoon dan mijn vrouw . 

dank voor reactie bij voorbaat 

groet

Ton Evers

Beste antwoord door Marlon92

De boot is verbonden met de satelliet. En geeft deze verbinding via een 4G zender op de boot door aan de mobiele telefoons. 

Een smartfoon is altijd bezig. Er staan apps op die constant een beetje data verbruiken. Die telkens "naar huis bellen". Mogelijk worden er zelfs updates geïnstalleerd. 

Als je ooit "BESCHERMING AAN" naar 1266 gesmst hebt, dan heb je deze kosten niet. Op het toestel van je vrouw is dat mogelijk ooit een keer gedaan.

4 reacties

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • September 21, 2025

Met een satteliet verbonden lijkt mij zeer onwaarschijnlijk. Maar wel met een netwerk wat niet aan roaming doet.  

• Antwoord
  • September 21, 2025

De boot is verbonden met de satelliet. En geeft deze verbinding via een 4G zender op de boot door aan de mobiele telefoons. 

Een smartfoon is altijd bezig. Er staan apps op die constant een beetje data verbruiken. Die telkens "naar huis bellen". Mogelijk worden er zelfs updates geïnstalleerd. 

Als je ooit "BESCHERMING AAN" naar 1266 gesmst hebt, dan heb je deze kosten niet. Op het toestel van je vrouw is dat mogelijk ooit een keer gedaan.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • September 21, 2025

Aan boord is een 4G netwerk en buiten bereik van zenders op land zetten ze dat aan. Maar dat loopt wel via het peperdure maritieme netwerk. 

Apps gebruiken op de achtergrond altijd wel ietsjes aan data. 

Met € 2,52 per MB loopt dat dan snel op.

Sms de tekst bescherming aan naar 1266. Dan wordt data wat niet onder bundels valt volledig geblokkeerd. 

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Hoi ​@Antonio1954, welkom op onze community! En op het vaste land, een vervelende verassing om hier zo achter te komen! Ik lees hierboven al wel een goede uitleg, dit zijn vaak achtergrondprocessen op je toestel.

We hebben hier ook nog een handig artikel over geschreven trouwens: