Skip to main content
Vraag

Onverklaarbare SMS-kosten in het buitenland en gebrek aan opvolging door KPN

  • June 3, 2026
  • 4 reacties
  • 66 keer bekeken

Ik zie in mijn portaal dat er significant hoge SMS kosten ("abroad") in rekening worden gebracht. Vreemd, want ik heb een onbeperkt abonnement. En ja ik ben recent in het buitenland - Frankrijk - geweest, maar SMS alleen met mijn gezinsleden.

Hierover dus maar even met KPN contact opgenomen. Kom je natuurlijk eerst door die CHAT-bot firewall, daar ga ik nog andere meldingen over maken.

 

Maar krijg uiteindelijk een medewerker te spreken, die geeft aan; kunnen we nu niets aan doen, ik  moet wachten tot de factuur gemaakt is. Ik vraag nog wat door dat ik het vreemd vind dat er wel gezien kan worden DAT er kosten zijn, maar dat KPN zelf niet kan zien waar die vandaan komen.

Vervolgens geeft ze aan dat ze vandaag nog een andere melding heeft gehad over het zelfde.

 

Daarop geef ik aan dat het dan wellicht verstandig is een interne melding te maken om te voorkomen dat er klanten ontevreden worden. Immers, wanneer je detecteert dat er iets niet goed gaat is het beter proberen de  schade te beperken. 
 

Maar wat krijg ik te horen; dat is niet mogelijk, KPN is een volledig geautomatiseerde bedrijf en dit probleem kan alleen maar opgelost worden door terug te bellen zodra de rekening is opgemaakt.

 

Hierop geef ik  nog aan dat ik alle begrip heb dat zaken geautomatiseerd lopen, maar er is ook nog zoiets als "mensen die met mensen praten"en dus dat je dit aanhangig kan maken. Je zou een manager hiervan op de hoogte kunnen stellen om verdere problemen te voorkomen, of op een interne systeem een incident te registreren, zodat het (alvast) onderzocht kan worden, en ergen kan worden voorkomen. Gewoon BASIS COMMUNICATIE dus, iets dat voor een communicatie bedrijf in de adderen zou moeten stromen

 

Maar dat werkt niet bij KPN… erg frusterend. Gelukkig zijn mijn abonnementen contract vrij, dus ….

 

Mede OOK; KPN kan wel de abonnementen verhogen voor iets belachelijks (immers die "veilig Internetten feature" is iets dat al jaren gratis te gebruiken is bij Cloudflare en DNS4EU, maar KPN rekent per abonnee €1,- extra. Reinste oplichting), maar service verlenen is iets wat niet in haar vocabulaire voorkomt. 

4 reacties

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • June 3, 2026

Maar waarom maak je je nu al zo druk? Het kan wel een weergavefout zijn in mijnkpn. Dus doe wat de medewerker voorstelt. Wacht op de faktuur. Dan heb je iets in handen!


Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@RemcoVC 

De medewerker heeft je niet de waarheid verteld, want elke klantenservice medewerker kan contact leggen met een collega of leidinggevende, via het intern chatprogramma (als de medewerk thuis werkt) of bij een vraagbaak als diegene op kantoor werkt.

Dus het is onzin, dat KPN volledig geautomatiseerd is, aangezien er wel degelijk gecommuniceerd kan worden met collega’s en andere afdelingen binnen KPN.
Veel gaat via de interne chat of via de vraagbaak, anders wordt er een ticket aangemaakt.

Het is duidelijk dat de medewerker die je hebt gesproken, er gewoon geen zin in had omdat voor jouw te doen, en daar gewoon een verhaal bij heeft verzonnen om ervan af te zijn.
Dit is uiteraard niet netjes, en past ook niet bij de service die KPN wilt verlenen.

Wel klopt het, dat het facturatie systeem volledig geautomatiseerd werkt.
En er achteraf, zodra de factuur beschikbaar is, eventuele fouten gecrediteerd kunnen worden.


  • June 3, 2026

Bij Simyo, (KPN dochter) ook meldingen van onverklaarbare SMS-kosten, is daar in onderzoek.

 


Erwin van KPN
Moderator

Hoi ​@RemcoVC . Welkom hier.

Dank voor je uitgebreide toelichting. Ik begrijp goed dat het onrust geeft wanneer je in MijnKPN kosten ziet verschijnen die je niet kunt plaatsen, zeker als het om buitenlandkosten gaat terwijl je zelf geen bijzonder sms-gebruik hebt gehad.

Wat betreft de sms-kosten zelf: op dit moment kunnen we helaas pas definitief vaststellen wat er precies in rekening wordt gebracht zodra de factuur is opgesteld. De kostenweergave in MijnKPN is een voorlopige registratie en in sommige gevallen kunnen daar nog correcties of afwijkingen in zitten. Het advies om de factuur af te wachten is daarom inhoudelijk gezien niet vreemd.

Mochten er straks wél gekke dingen op die factuur staan. Laat het hier dan even weten.

Ik ben geen helpdesk maar kan het dan wel even voor je analyseren en je bijpassend advies geven. Â