Skip to main content
Beantwoord

Onverwachte kosten gemaakt door roaming in Griekenland

• April 29, 2025
  • 2 reacties
  • 108 keer bekeken

Hallo KPN,

Ik zit in het buitenland, vertrouw de locatie niet mbt dataroaming (staat uit, zit nu op Wifi van hotel), kan dus niet bellen en via chat (MijnKPN) schiet het ook niet op. Daarom maar hier een poging:

Tijdens mijn verblijf in Kos, Griekenland heb ik onverwacht aardige roamingkosten gemaakt.

Dit gebeurde terwijl ik in de EU was en niet in Turkije. Ik vermoed dat mijn toestel ongewild verbinding heeft gemaakt met een Turks netwerk.

Aangezien ik in de EU was en niet van de situatie bewust was mbt Turkeije(!), wil ik graag dat dit verhaal bij KPN klantenservice terecht komt zodat ze per mail contact op kunnen nemen (niet bellen) om dit te bespreken.

Daarnaast zou ik graag willen weten of het mogelijk is om roaming buiten de EU in de toekomst te blokkeren om onverwachte kosten te voorkomen.

Alvast bedankt voor uw hulp.

Met vriendelijke groet,

Beste antwoord door Arjan van KPN

Hey ​@Edinho12. Welkom op de KPN Community! Mooi om te zien dat Michel.uit.Arnhem je al van enkele goede en bruikbare tips heeft voorzien. Neem ze vooral ter harte. 

Het is natuurlijk erg zuur dat je tegen extra buitenlandkosten bent aangelopen tijdens je verblijf op Kos. Deze Griekse eilanden liggen erg dichtbij de kust van Turkije en daarom bestaat de kans dat je ineens verbindt met een Turks netwerk. Netwerksignalen en toestellen houden geen rekening met EU-grenzen en daarom is het je eigen verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat je daar tegen beschermd bent. Je kunt dit doen met de tips van Michel, maar ook bijvoorbeeld door je toestel vast te zetten op het Griekse netwerk. Hieronder wordt uitgelegd hoe je dit doet. 

Kies handmatig een mobiel netwerk 
Android: "Instellingen" - "Mobiele Netwerken" - "Netwerken Zoeken", 
iPhone: "Instellingen" - "Aanbieder" - "Automatisch" uitschakelen, en kies handmatig een andere provider)

Natuurlijk staan we altijd open voor een gesprek en kun je via de aangewezen wegen contact met ons zoeken. Hopelijk kunnen we dan iets voor je betekenen. 

Voor meer informatie over roaming en gebruik maken van je mobiel in het buitenland kun je op onze Kennisbank terecht. 

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

2 reacties

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@Edinho12 

Welkom op de community van KPN.

Het eerste wat je nu moet doen is BESCHERMING AAN sms naar 1266.
Hiermee blokker je direct alle onverwachte kosten buiten de bundels, zoals in landen buiten de EU.

KPN maakt geen gebruik van e-mail, dus e-mailcontact is helaas niet mogelijk.
Welk kun je contact opnemen met KPN via Facebook of X (mits je daar gebruik van maakt).

Anders wordt het toch even bellen met KPN, vanuit Griekenland is dat +31612001200
Kun je zelf niet bellen, gebruik dan even een telefoon van je reisgenoot.
Binnen de EU zijn daar geen extra kosten aan verbonden, aangezien bellen naar de klantenservice binnen de bel-bundel of onbeperkt bellen valt (bij alle Nederlandse providers).

Dus controleer eerst of het toestel ingelogd is op een Grieks mobiel netwerk, voordat je belt.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13
  • Moderator
  • Antwoord
  • May 2, 2025

Hey ​@Edinho12. Welkom op de KPN Community! Mooi om te zien dat Michel.uit.Arnhem je al van enkele goede en bruikbare tips heeft voorzien. Neem ze vooral ter harte. 

Het is natuurlijk erg zuur dat je tegen extra buitenlandkosten bent aangelopen tijdens je verblijf op Kos. Deze Griekse eilanden liggen erg dichtbij de kust van Turkije en daarom bestaat de kans dat je ineens verbindt met een Turks netwerk. Netwerksignalen en toestellen houden geen rekening met EU-grenzen en daarom is het je eigen verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat je daar tegen beschermd bent. Je kunt dit doen met de tips van Michel, maar ook bijvoorbeeld door je toestel vast te zetten op het Griekse netwerk. Hieronder wordt uitgelegd hoe je dit doet. 

Kies handmatig een mobiel netwerk 
Android: "Instellingen" - "Mobiele Netwerken" - "Netwerken Zoeken", 
iPhone: "Instellingen" - "Aanbieder" - "Automatisch" uitschakelen, en kies handmatig een andere provider)

Natuurlijk staan we altijd open voor een gesprek en kun je via de aangewezen wegen contact met ons zoeken. Hopelijk kunnen we dan iets voor je betekenen. 

Voor meer informatie over roaming en gebruik maken van je mobiel in het buitenland kun je op onze Kennisbank terecht. 

Â