Skip to main content
Vraag

Onverwachte kosten in Turkije door gebruik Galaxy Watch:

• June 6, 2026
  • 2 reacties
  • 54 keer bekeken

Beste KPN,
Tot mijn verbazing zie ik dat er tijdens mijn verblijf in Turkije €61,63 aan extra kosten in rekening is gebracht, waarvan €60,50 voor slechts 24 MB internetgebruik in het buitenland via mijn Galaxy Watch.
Ik was mij er niet van bewust dat mijn Galaxy Watch op deze manier kosten kon maken in Turkije. Wat mij vooral verbaast, is dat hier geen duidelijke waarschuwing of melding over is gegeven. Bij mobiel internet in het buitenland krijg je vaak wel een melding of waarschuwing over buitenbundelkosten, waardoor je nog kunt ingrijpen. In dit geval is dat niet gebeurd, terwijl de kosten in zeer korte tijd flink zijn opgelopen.
Ik had deze kosten graag willen voorkomen als ik hiervan op de hoogte was geweest. Daarom ontvang ik graag uitleg over hoe dit heeft kunnen gebeuren en of er een mogelijkheid is voor een coulanceregeling of tegemoetkoming in deze onverwachte kosten.
Alvast bedankt voor uw reactie.
Met vriendelijke groet,
Sandy 

2 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • June 6, 2026

Beste ​@Sandy van Baal Turkije is gen EU, maar je kunt er wel een speciale bundel voor kopen.

Anders kost het inderdaad maximaal €61,50.

Stuur een SMS met ‘bescherming aan’ naar 1266, dan wordt internet buiten de EU geblokkeerd, op de gekochte bundels na.

KPN gaat dit niet vergoeden, helaas.

Erwin van KPN
Moderator

Hoi ​@Sandy van Baal . Welkom hier!

Ik snap dat dit even schrikken is. Zeker als je achteraf ontdekt dat een apparaat waarvan je niet verwacht dat het zelfstandig data gebruikt, toch kosten heeft veroorzaakt.

Wat er waarschijnlijk is gebeurd, is dat je Galaxy Watch tijdens je verblijf in Turkije verbinding heeft gemaakt met het mobiele netwerk. Turkije valt buiten de EU, waardoor internetgebruik niet uit je Nederlandse bundel komt. In dat geval worden de geldende buitenbundeltarieven toegepast. Bij KPN zit hier een kostenbescherming op, waardoor de kosten voor internetgebruik buiten de EU automatisch stoppen zodra het maximale bedrag is bereikt. In jouw geval zie je daardoor een bedrag van €60,50 voor dataverbruik terug.

Een smartwatch kan soms op de achtergrond data gebruiken voor bijvoorbeeld synchronisatie van meldingen, apps, locatievoorzieningen of andere gekoppelde diensten. Daardoor kunnen er kosten ontstaan zonder dat je actief op internet zit te surfen.

Ik begrijp ook je opmerking over waarschuwingen. Normaal gesproken worden er bij gebruik in het buitenland verschillende sms-berichten verstuurd met informatie over tarieven en verbruik. Hoe dit in jouw specifieke situatie precies is verlopen, kan ik vanaf hier niet beoordelen.

Voor een eventuele volgende reis buiten de EU kan het verstandig zijn om een buitenlandbundel aan te schaffen of, zoals Jan al aangeeft, de internetbescherming voor landen buiten de EU te activeren.