Skip to main content
Beantwoord

Onverwachte kosten van €60,50 in Turkije

• August 25, 2026
  • 4 reacties
  • 100 keer bekeken

Geachte heer/mevrouw,

Vanmorgen ben ik aangekomen in Turkije. Tot mijn verbazing zie ik inmiddels een bedrag van €60,50 op mijn KPN-account verschijnen.

Ik heb na aankomst nauwelijks gebruikgemaakt van mijn telefoon en ben daarom verrast door deze kosten. Graag ontvang ik een duidelijke specificatie van waar dit bedrag uit bestaat en op welk moment deze kosten zijn gemaakt.

Daarnaast verzoek ik u te onderzoeken of deze kosten correct zijn berekend. Indien mogelijk ontvang ik graag een passende oplossing, aangezien ik mij niet bewust ben geweest van het maken van dergelijke kosten.

Ik zie uw reactie en een specificatie van de kosten graag zo spoedig mogelijk tegemoet.

Met vriendelijke groet,

Beste antwoord door Michel.uit.Arnhem

Hoi ​@Anouk Ponte 

Ik adviseer je om direct BESCHERMING AAN te sms’en naar 1266!
Hiermee blokkeer je extra kosten voor data gebruik buiten de EU, en voorkom je dus dat je dan die 60,50 euro aan extra buiten de bundel kosten moet betalen.

Helaas vergoed KPN deze kosten niet, dus die dien je gewoon te betalen.

KPN kan helaas niet inzien (wegens de privacy wetgeving) waaraan die MB’s zijn verbruikt, KPN ziet alleen de hoeveel data je in Turkije in totaal hebt verbruikt.

Daarnaast ligt er ook een stuk verantwoordelijkheid bij de klant, door voor vertrek te checken hoe het zit met data verbruik in het land van verblijf, in jouw geval Turkije.
Dat kun je allemaal terug vinden op de website van KPN, klik hiervoor op de volgende link:

4 reacties

rvk01
Slimmerik
  • August 25, 2026

Volgens mij betaal je voor Turkije €2,50 per MB buiten de bundel (Turkije valt buiten de EU). Met 24 MB zit je dan al rond de wettelijke datalimiet van €60,50 inclusief btw. Deze limiet is wettelijk vastgesteld op €50 exclusief btw voor mobiel internet in het buitenland, als je geen andere afspraken over de datalimiet hebt gemaakt.

Kun je op de specificatie van de factuur (vaak 2e pagina) niet zien hoeveel MB daadwerkelijk verbruikt is buiten de EU?

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+16

Hoi ​@Anouk Ponte 

Ik adviseer je om direct BESCHERMING AAN te sms’en naar 1266!
Hiermee blokkeer je extra kosten voor data gebruik buiten de EU, en voorkom je dus dat je dan die 60,50 euro aan extra buiten de bundel kosten moet betalen.

Helaas vergoed KPN deze kosten niet, dus die dien je gewoon te betalen.

KPN kan helaas niet inzien (wegens de privacy wetgeving) waaraan die MB’s zijn verbruikt, KPN ziet alleen de hoeveel data je in Turkije in totaal hebt verbruikt.

Daarnaast ligt er ook een stuk verantwoordelijkheid bij de klant, door voor vertrek te checken hoe het zit met data verbruik in het land van verblijf, in jouw geval Turkije.
Dat kun je allemaal terug vinden op de website van KPN, klik hiervoor op de volgende link:

Erwin van KPN
Moderator

Hoi ​@Anouk Ponte . Welkom hier. 

Ik snap dat het schrikken is als je tijdens je verblijf in Turkije ineens €60,50 aan extra kosten ziet staan. Zeker als je niet bewust het idee hebt gehad dat je zoveel data hebt gebruikt.

De KPN Community is bedoeld voor het uitwisselen van informatie en het helpen van elkaar. We zijn hierbij geen helpdesk en kunnen vanuit de Community dan ook geen individuele facturen of verbruiksspecificaties inzien of beoordelen. Voor een inhoudelijke controle van de kosten kun je het beste contact opnemen met de klantenservice.

Wat betreft het vergoeden van deze kosten: KPN vergoedt kosten voor datagebruik in het buitenland doorgaans niet. Turkije valt buiten de EU, waardoor het gebruik van mobiele data daar tegen andere tarieven wordt berekend.

Om dit in de toekomst te voorkomen, kun je de blokkade voor extra kosten in het buitenland inschakelen. Sms hiervoor BESCHERMING AAN naar 1266. Daarmee voorkom je dat mobiel datagebruik buiten je bundel verder oploopt.

Meer informatie over het gebruik en de kosten van mobiel internet in het buitenland vind je op de KPN-website

JanD
Wijsgeer
  • August 28, 2026

Je kunt er voor een volgende keer ook voor kiezen om een bundel voor Turkije te kopen.