Skip to main content
Vraag

Onverwachte roamingkosten in het buitenland ondanks uitgeschakelde data

• July 15, 2026
  • 3 reacties
  • 89 keer bekeken

Ik zit in het buitenland en krijg melding dat ikzelf en mijn dochter kosten hebben gemaakt, maar wij weten zeker dat dat niet kan. Dat voor mijn primaire lijn staat uit en op de kpn-lijn staan data en roaming uit sinds vertrek uit Nederland. Hoe kunnen daar dan toch kosten zijn ontstaan? Ik gebruik namelijk een andere e-sim met bundel.

Gekker is dat op het kidsabonnement van mijn kind ook kosten zijn gemaakt en wel voor sms’en, maar zij sms’t nooit en er staan ook geen onlangs verstuurde sms’jes in haar telefoon. Ook op deze telefoon staan data en roaming sinds het vertrek uit Nederland uit.

Wat gebeurt hier?

3 reacties

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14

Hoi ​@simkaart Telfort update. Welkom op de KPN Community! Niet fijn om zulke berichten te ontvangen wanneer je denkt onbezorgd op vakantie te gaan. 

Heb je ook nog gecontroleerd in de MijnKPN app of daar kosten naar voren komen die buiten de bundel zijn gemaakt? Dan weet je pas zeker dat de berichten kloppen. Als je daar ook de kosten tegenkomt, dan staat het helaas wel vast dat op één of andere manier er verbinding is geweest met het buitenlandse netwerk. In dit geval via data en via één of meerdere SMS’jes. De buitenlandse provider die merkt dit verkeer op en speelt dit dan door naar KPN. Wij belasten het weer door naar de klant. Hoe vervelend dit ook is, hier valt eerlijk gezegd moeilijk aan te tornen. 

Gelukkig is voor de Kids Sim data buiten de EU niet mogelijk, dus daar kunnen verder geen kosten uit ontstaan. Daarnaast is het voor de andere abonnementen mogelijk vooraf om via een SMS de aansluiting te blokkeren voor dataverkeer buiten de EU. Dit doe je door BESCHERMING AAN te sms’en naar 1266. Dan is het op geen enkele manier mogelijk, zonder roamingbundel, ongemerkt tegen kosten aan te lopen. Buiten deze voorzorgsmaatregelen ben je afhankelijk van hoe je toestel omgaat met toestelinstellingen en of er eventueel malware opstaat die deze instellingen negeert. Dat zou bijvoorbeeld bij het toestel waar de Kids Sim inzit aan de hand kunnen zijn. Dan is het aan te raden om het toestel eens terug te zetten op de fabrieksinstellingen. 

Dit gezegd hebbende is het natuurlijk helemaal geen leuke situatie en kan ik mij voorstellen dat het een smetje is op de vakantie. Achteraf kun je via de factuur controleren op welke dagen en tijdstippen het verkeer heeft plaatsgevonden en naar welk(e) nummer(s) is ge-sms't. Op basis daarvan kun je dan bepalen wat het beste is om dit te voorkomen. Voor advies kun je nog een kijkje nemen op onze Kennisbank, telefonisch contact zoeken via een terugbelafspraak of hier je vraag stellen :)

Dag Arjan, bedankt voor de uitleg.

Ik heb juist door in de app te kijken deze kosten ontdekt, 0 mb, 3 cent? Dat is toch vreemd? Dat is bij het normale abonnement.

Bij het Kidsabonnent heeft de tip beschermingaan dus geen effect op sms, begrijp ik? Mijn kind heeft zelf absoluut geen sms verstuurd vanuit het buitenland. Er staat ook niets verstuurds in de berichten app op haar telefoon in de periode in het buitenland. Het laatste verstuurds bericht dateeert van ver daarvoor. Voor ons dus niet te achterhalen waar deze kosten vandaan komen. 
Er is alleen een bericht ontvangen van kpn zelf en van de telefoonmaatschappij in het buitenland. Hoe is dat tegen te houden en levert het ontvangen ervan dan kosten op?

Zelf heb ik dat welkomstbericht namelijk ook ontvangen en geen kostenmelding daarover. 

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14

Dat lijkt een beetje vreemd inderdaad, maar het kan zijn dat de datasessie 2 KB groot is en dat wordt dat afgerond in de app naar 0 MB. Echter in de praktijk wordt een datasessie afgerond op 10 KB en daarvoor zijn de kosten 3 cent. Sommige toestellen maken, ondanks dat roaming uit staat, toch heel kort contact met het netwerk waardoor er een heel klein beetje verbruik is. 

En klopt dat Bescherming AAN geen effect heeft op het SMS-verkeer. Je kunt dan het beste de volgende factuur even afwachten en controleren in de specificatie naar welk nummer een SMS verstuurd is. Misschien geeft dat nog een indicatie hoe het kan dat er iets verstuurd is. Het kan in ieder geval niet zo zijn dat voor ontvangen SMS’jes kosten worden gerekend. Hier heb je zelf geen invloed op, in tegenstelling dat een oproep beantwoorden, dus worden er ook geen kosten voor gerekend.Â