Skip to main content
Beantwoord

Ookla Speedtest met KPN SIM in router faalt regelmatig

• June 3, 2026
  • 3 reacties
  • 57 keer bekeken

Ik gebruik een KPN SIM-kaart in een 5G-router. De router maakt normaal verbinding met het KPN 5G-netwerk en internet werkt eerst gewoon.
Maar wanneer ik een Ookla Speedtest uitvoer, mislukt de downloadtest regelmatig met deze melding:
“A socket error occurred during the download test. A firewall could be blocking the connection or the server might be having some issues. Please try again later.”
Na meerdere speedtest-pogingen blijft de mobiele verbinding actief, maar apparaten achter de router kunnen geen websites meer openen. 
- De router ondersteunt geen XLAT.
- Met SIM-kaarten van andere providers werkt dezelfde router normaal. Het probleem lijkt alleen met de KPN SIM op te treden.

- Ik heb ook de APN “internet” geprobeerd, maar het probleem blijft bestaan.

Iemand een idee hoe dit op te lossen is? Tips zijn welkom!
Alvast bedankt!

Beste antwoord door Alex van KPN

Hi ​@aaweaweqweq, welkom allereerst bij onze community. Dank aan de andere leden voor het meedenken. 

Ik kan ook niet zo snel plaatsen waarom dit vastloopt na het uitvoeren van een Speedtest. Ik ben benieuwd naar het volgende:

• Op welk apparaat voer je de Speedtest uit?
  • Doe je dit via de Ookla app of de website van Ookla?
  • Wat gebeurt er wanneer je de KPN Speedtest gebruikt: Speedtest voor (glasvezel) internetsnelheid
  • Zou je de Speetest willen uitvoeren buiten de router om? Dus in een mobiel apparaat of door een laptop te verbinden met een hotspot van een moebiele telefoon met die kaart erin? Dit zodat we kunnen achterhalen of dit aan de router ligt. 

Ik hoor graag van je. 

3 reacties

JanD
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+19
  • Wijsgeer
  • June 3, 2026

Beste ​@aaweaweqweq is het wel een datasim met een 097-nummer dat je gebruikt in je 5G-router?

06-nummers mogen daarvoor namelijk niet gebruikt worden en worden door KPN (een keer) geblokkeerd bij dat soort toepassingen.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • June 3, 2026

Beste ​@aaweaweqweq is het wel een datasim met een 097-nummer dat je gebruikt in je 5G-router?

06-nummers mogen daarvoor namelijk niet gebruikt worden en worden door KPN (een keer) geblokkeerd bij dat soort toepassingen.

Bedankt voor je reactie.

Ja, het is een data-SIM met een 097-nummer. Het nummer begint met +31 97xxx, dus het is geen 06-nummer.

In normaal gebruik werkt de SIM-kaart goed in de 5G-router. Het probleem ontstaat alleen tijdens of na Ookla Speedtest, wat voor mij erg vreemd is.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • June 3, 2026

In normaal gebruik werkt de SIM-kaart goed in de 5G-router.

Zolang je geen problemen ondervindt waarom dan speedtesten???

Het probleem ontstaat alleen tijdens of na Ookla Speedtest, wat voor mij erg vreemd is.

Zolang je geen problemen ondervindt waarom….. En als je weet dat het JUIST met de speedtest problematisch wordt waarom dan speedtest?

Alleen als ik met meerdere streamingdiensten haperingen heb doe ik een speedtest. Dat is nog niet eens één keer per jaar.

> Doe de speedtest eens op een verbonden toestel en niet op dat modem 😁. Hoe gaat het dan?

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+27
  • Moderator
  • Antwoord
  • June 4, 2026

Hi ​@aaweaweqweq, welkom allereerst bij onze community. Dank aan de andere leden voor het meedenken. 

Ik kan ook niet zo snel plaatsen waarom dit vastloopt na het uitvoeren van een Speedtest. Ik ben benieuwd naar het volgende:

• Op welk apparaat voer je de Speedtest uit?
  • Doe je dit via de Ookla app of de website van Ookla?
  • Wat gebeurt er wanneer je de KPN Speedtest gebruikt: Speedtest voor (glasvezel) internetsnelheid
  • Zou je de Speetest willen uitvoeren buiten de router om? Dus in een mobiel apparaat of door een laptop te verbinden met een hotspot van een moebiele telefoon met die kaart erin? Dit zodat we kunnen achterhalen of dit aan de router ligt. 

Ik hoor graag van je.