Skip to main content
Beantwoord

Op de boot onbedoeld verbonden met netwerk in Albanië

• August 26, 2026
  • 5 reacties
  • 95 keer bekeken

Mijn dochter van 19 heeft een mobiel abonnement waarmee ze geen eigen mb’s heeft, maar deze krijgt van haar vader. Nu zijn ze op vakantie geweest naar Italië en Griekenland en hebben de boot genomen van Italië naar Corfu. De nachtboot. Tijdens de nacht is haar telefoon blijkbaar verbonden met Albanië, waar ze dus in de ochtend achter kwam. Ten eerste vind ik het vreemd dat ze mb’s kwijt is die ze niet eens zelf heeft. En ten tweede vind ik het echt belachelijk dat ze geen voet in Albanië heeft gezet, maar wel in no time 60 kwijt is. In de nacht, waardoor ze geen actie kon ondernemen omdat ze sliep. 
60 euro is voor haar heel veel geld. 
de klantenservice van KPN zegt; ‘o ja dat heb ik ook ooit gehad’, maar komt haar op geen enkele manier tegemoet.’

We zijn goede klanten van KPN, met 4 mobiele abonnementen en internet/bellen in twee huizen. Ik zou het heel netjes vinden als ze haar uit coulance tegemoet zouden komen. En ja, ze heeft er iets van geleerd, maar het is wel een dure les. 

Beste antwoord door Erwin van KPN

Hoi ​@Doornrosa . Welkom hier.

Jammer dat dit is gebeurd. Zeker als je er tijdens een nachtelijke boottocht niets van merkt, kan zo'n onverwachte rekening behoorlijk schrikken zijn. Zoals hierboven al is aangegeven, is het verstandig om bij een volgende reis naar gebieden waar je telefoon mogelijk verbinding kan maken met een netwerk buiten de EU, de juiste bescherming in te schakelen. Zo kun je dit in de toekomst voorkomen.

Wat betreft een vergoeding of tegemoetkoming kunnen we helaas niets voor je betekenen. Ik begrijp dat dit niet het antwoord is waarop je had gehoopt, maar ik hoop dat de tips hierboven helpen om een herhaling te voorkomen.

Hier staat alles nog eens overzichtelijk vermeld

5 reacties

JanD
Wijsgeer
  • August 26, 2026

Beste ​@Doornrosa ongemerkt kun je in die regio verbinding maken met landen die niet onder de EU vallen, zoals ook Turkije, maar antennes kennen geen grenzen.

SMS bescherming aan naar 1266 en het gebeurt je een volgende keer niet meer.

Erwin van KPN
Moderator
  • Moderator
  • Antwoord
  • August 31, 2026

Jammer dat dit is gebeurd. Zeker als je er tijdens een nachtelijke boottocht niets van merkt, kan zo'n onverwachte rekening behoorlijk schrikken zijn. Zoals hierboven al is aangegeven, is het verstandig om bij een volgende reis naar gebieden waar je telefoon mogelijk verbinding kan maken met een netwerk buiten de EU, de juiste bescherming in te schakelen. Zo kun je dit in de toekomst voorkomen.

Wat betreft een vergoeding of tegemoetkoming kunnen we helaas niets voor je betekenen. Ik begrijp dat dit niet het antwoord is waarop je had gehoopt, maar ik hoop dat de tips hierboven helpen om een herhaling te voorkomen.

mrGanesha
Slimmerik
  • August 31, 2026

Waarom zet KPN die bescherming niet standaard aan? Er is werkelijk helemaal niemand die zonder het aanschaffen van een buitenlandbundel gebruik wil maken van een non-EU provider.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • August 31, 2026

Ja precies! Het lijkt mij niet de bedoeling dat iedereen eerst €60 moet betalen om de ‘les te leren’. Ik had er echt nog nooit van gehoord en mijn dochter al helemaal niet. 
zet het gewoon standaard uit, zodat je moeite moet doen om het aan te zetten. Dan gaat dit niet meer mis. 
En uit coulance een deel vergoeden zou KPN sieren. 

• August 31, 2026

Waarom zet KPN die bescherming niet standaard aan? Er is werkelijk helemaal niemand die zonder het aanschaffen van een buitenlandbundel gebruik wil maken van een non-EU provider.

Al heel lang vragen veel mensen zich dit af. De community staat al jaren vol met deze klachten, vooral in vakantieperiodes. Ik denk dat KPN er flink aan verdient. In alle vakantie mailing van KPN betreft roaming en hoe je kosten kunt beperken in het buitenland gaat het alleen over een vlaggetje in je telefoon uitzetten en hoe je KPN bundels kunt aanschaffen voor buiten de EU. De belangrijkste tip bescherming aan naar 1266 zie lees je daar niet. Alleen op in deze community wordt er over gesproken en is er een kennisbank thema. Maar helaas zijn de meeste klanten hier niet of weinig aanwezig. Je ziet dan ook dat de meeste gedupeerden “nieuwkomers” zijn.