Skip to main content

Ik zit momenteel op Rhodos en wordt geconfronteerd met extra kosten. Dit omdat ik zogenaamd in Turkije zou hebben gezeten.

Via dit forum ben ik voor de eerste keer erop geattendeerd dat ik dit risico loop.

Ik vind het onterecht dat deze kosten in rekening worden en vraag me af hoe ik dit terug kan krijgen.

Bovendien nog een opmerkelijk feit is dat mijn vrouw met ook een KPN abonnement en die de hele vakantie in mijn nabijheid is geweest geen extra kosten in rekening krijgt gebracht.

Zou ook graag hier een verklaring voor willen heb en.

 

Groet,

Jan Toes

 

Admin: afgesplitst

Hoi @Jan Toes, welkom hier. 

Ik begrijp heel goed dat je niet blij bent met de extra kosten. Ik kan de kosten echter niet vergoeden. Je hebt gebruik gemaakt van een Turks netwerk. Die was blijkbaar sterker dan het Griekse en jouw telefoon heeft die opgepakt. Jouw toestel pakt namelijk altijd het sterkste netwerk in de buurt. 

De kosten zijn gemaakt op het Turkse netwerk, deze berekend de gemaakte kosten weer door naar ons en wij weer naar jou omdat ze met jouw toestel gemaakt zijn. Hoe graag ik ook wil, ik kan er niet meer van maken. 

Gelukkig heeft jouw vrouw het niet gehad. Of zij heeft de instellingen anders staan. Of haar telefoon had gewoon een sterkere verbinding met het Griekse netwerk. Kan ik zo niet zeggen.

 


@Bart_Z ik las zojuist dit artikel: https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenland/artikel/5399308/telefoonrekening-griekenland-turkse-zendmast

Binnenkort ga ik naar Rhodos, en ik zit niet te wachten op extra kosten. Kunnen jullie op mijn account instellen dat Turkse providers geen verbinding met mijn telefoon mogen maken? Dan kan ik met een gerust hart op vakantie.


@Bart_Z ik las zojuist dit artikel: https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenland/artikel/5399308/telefoonrekening-griekenland-turkse-zendmast

Binnenkort ga ik naar Rhodos, en ik zit niet te wachten op extra kosten. Kunnen jullie op mijn account instellen dat Turkse providers geen verbinding met mijn telefoon mogen maken? Dan kan ik met een gerust hart op vakantie.

Hallo @murtho dan kies je voor handmatig provider kiezen en niet voor automatisch in je mobiel.

KPN kan dat niet voor je regelen.

 


Misschien moet zoiets dan maar weer vanuit Europese regelgeving opgelegd worden. Ik vraag me wel af waar die “extra” gemaakte kosten terecht komen. Het zou KPN sieren als ze uit zich zelf met een oplossing komen om hun klanten tot dienst te zijn. Ik hoop het...


Die wens is aangekaart mede dankzij jullie feedback. 

Maar voor nu wil ik je aanraden wat JanD ook aangeeft. Voor je in het vliegtuig stapt, zet je provider kiezen van automatisch naar handmatig. Dan herstart je jouw toestel zodat alle datasessies gesloten worden en zet je het toestel op vliegtuigstand. 

Eenmaal aankomen kies je handmatig een Grieks netwerk: Cosmote, Nova of Vodafone.


Jij bent het zoveelste slachtoffer van het ontbreken van de functionaliteit om data-roaming buiten de EU te blokkeren zonder dat data-roaming binnen de EU uitgezet hoeft te worden.

Ik heb KPN in de afgelopen jaren tientallen keren gevraagd om deze functionaliteit beschikbaar te stellen maar nog altijd heeft KPN geen actie ondernomen en daar ben jij nu helaas ook tegenaan gelopen.

Jouw telefoon heeft, zonder dat je het tijdig door had, verbinding gemaakt met een Turkse GSM mast en zo was je ineens met een provider van buiten de EU verbonden.

 

Beste KPN, Hoe vaak moet ik nog smeken om data-roaming buiten de EU standaard te blokkeren en de functionaliteit te bieden waarmee de abonnee zelf in staat is data-roaming buiten de EU aan en uit te zetten.

Neem een voorbeeld aan Simpel, die kunnen dat blijkbaar wel.


Die wens is aangekaart mede dankzij jullie feedback. 

Maar voor nu wil ik je aanraden wat JanD ook aangeeft. Voor je in het vliegtuig stapt, zet je provider kiezen van automatisch naar handmatig. Dan herstart je jouw toestel zodat alle datasessies gesloten worden en zet je het toestel op vliegtuigstand. 

Eenmaal aankomen kies je handmatig een Grieks netwerk: Cosmote, Nova of Vodafone.

 

Ok, bedankt voor het doorzetten en voor de informatie. Cosmote blijkt het beste uit de test van umlaut te komen, ga ik 'm daar op vast zetten.