Skip to main content

Problemen met internet in België, Frankrijk, Zwitserland en Duitsland.

Momenteel kun je in verschillende Europese landen problemen hebben met de snelheid van je mobiele internet. Het gaat hier om Orange in België, Frankrijk, Zwitserland en Telefonica in Duitsland.

Dit probleem is in onderzoek bij de lokale providers. Een tijdelijke workaround is het verbinden met een ander netwerk.

Zodra we hierover een update hebben, zullen we dit hieronder plaatsen. Onze excuses voor het ongemak.

 

 

Status

Update #2: 07-01 18.00: Het probleem is opgelost, het mobiele internet in de genoemde landen moet weer werken. Mogelijk moet je jouw telefoontoestel eenmalig opnieuw opstarten zodat de verbinding met het netwerk opnieuw wordt gemaakt.

Update #1: 05-01: Er is een wijziging uitgevoerd waardoor de impact is verminderd en er in België en Duitsland gemakkelijker gebruik kan worden gemaakt van andere netwerken.

Kun je ons iets vertellen over hun wanneer er meer nieuws verwacht kan worden over de uitkomst van dit onderzoek? 


Je bent in het buitenland te gast op een buitenlands netwerk.  Eigen inwoners hebben altijd voorrang. Bijna nergens ter wereld us de dekking zo goed als in Nederland. En uiteraard kan kpn daar helemaal niets aan doen. 


Vreemde is dat mn partner die via tele2 een abonnement heeft geen problemen heeft. 
Dus qua voorrang klopt het niet. 
Salt gebruikt Tele2 in Zurich, maar via KPN is Salt haast niet te verbinden. Indien er wel verbinding is dan is de downloadsnelheid tijdelijk hetzelfde, naar upload komt niet hoger dan 0,9 mbps. Van mijn partner met alles hetzelfde, maar dan tele2 is dat 15z Uploadsnelheid lijkt het probleem te kunnen zijn. 
Maar geeft KPN antwoord op de gestelde vragen.

hoelang duurt het onderzoek?

compenseert kpn de gedupeerde klanten?

aangezien Kpn bevestigd heeft dat het een Kpn storing is, waardoor is daarover geen formele berichtgeving?

 


Je bent in het buitenland te gast op een buitenlands netwerk.  Eigen inwoners hebben altijd voorrang. Bijna nergens ter wereld us de dekking zo goed als in Nederland. En uiteraard kan kpn daar helemaal niets aan doen. 

Gewoon een onzinnige post.
 

Er zijn heel veel klanten van KPN die in Nederland wonen en werken over de grens in Duitsland en België en gewoon bereikbaar willen zijn (en Vise versa)


Met elk willekeurig nl abonnement heb ik de afgelopen 15/20 jaar geen problemen gehad. Sinds een jaar op Kpn en ik heb altijd problemen in het België gehad. Kpn dwingt ons op het Orange netwerk en dat is een hele slechte keuze vooral in de buiten gebieden. 

Nu er is duidelijk meer aan de hand, want ook in de gebieden waar je normaal volle bak bereik hebt met het slechtste abonnement van België (Orange) is het internet heeeeel langzaam en zeer instabiel.


Goedemiddag, dit is inderdaad een bekend issue bij de lokale aanbieders. De tussentijdse oplossing is te verbinden met een ander netwerk.
 

Meer tips en informatie over internet in het buitenland kun je in ons verzameltopic vinden:

 

Kan niet Thomas, verbinden met een andere provider staat dicht.


Is er al een oplossing?


Hallo Thomas.

Als ik wil verbinden met andere provider Base Proximus of welke andere dan ook dan krijg ik na een poosje de melding "kan niet verbinden met netwerk probeer later nog eens" 

Probleem deed zich vorige week ook voor in Luxemburg en vandaag in Duitsland .

Hallo Thomas, base en Proximus zijn niet te kiezen in België. Staat dicht en wordt ook niet opengezet. En er zijn momenteel problemen op oa het orange netwerk in België, daardoor haast onmogelijk om te internetten. Nog 11 maanden en dan ga ik weer terug naar TMobile…. Counting the days….


Portalmmm.nl werkt wel. Het is in ieder geval iets sneller maar niet meer als dat. 5g sowieso niet 


Portalmmm.nl werkt wel. Het is in ieder geval iets sneller maar niet meer als dat. 5g sowieso niet 

Vandaag ook ingesteld maar had niet het idee dat het er beter van werd. Morgen nog eens goed testen.

lijkt wel een soort hobbyclub te worden 😂😂


Goedemorgen Allen, ik heb jullie reacties en topics samengevoegd tot dit verzameltopic.
De lokale aanbieders zijn nog bezig met een oplossing. Gisteren (5-1) is er al wel een wijziging geweest waardoor de impact verminderd is in België en Duitsland.


Ik vind het persoonlijk ontzettend slecht over hoe hier mee wordt om gegaan. Wij nemen een dienst af, maar op de hoogte worden gehouden doormiddel van een simpele sms of e-mail is er niet bij. Mijn ouders snappen het niet zijn op vakantie en geeft ze een onveilig gevoel om niet of amper bereikbaar te zijn. Het gekke is als ze een EU bundel van 1000gb afsluiten is het probleem weg voor 2,99€


Twee weken terug met mijn KPN sim in Zwitserland dagelijks ellende van ongeveer 8 uur ‘s ochtends tot 10 uur ‘s avonds, verbonden via Swisscom. Mijn telefoon met Vodafone sim deed het prima en telefoon met Swisscom sim ook. Het ligt dus echt wel aan KPN op de een of andere manier. 


@Bruto44, voor de volgende keer kan ik je nog meegeven om handmatig andere providers te proberen zoals in het starttopic aangegeven. 


Ik ben net terug van drie dagen België en Frankrijk en in beide landen had ik alle dagen geen of heel traag internet op mijn iPhone 12 Pro met iOS 15.1.1. 

Ik had wel bereik, steeds 3 of 4 streepjes 3G en 4G. Data roaming stond aan. Netwerk selectie op automatisch. Telefoon 4x aan en uit gezet. Sim kaart schoongemaakt.

Mijn man had geen problemen (ook KPN abo).

Wat zou het probleem kunnen zijn, of nog beter de oplossing?

 


Tijdelijke workaround die voor mij werkt in Frankrijk is handmatig het F-Bouygues Telecom netwerk selecteren. 


@Goudbezie Hebben jullie ook de simkaarten gewisseld? Want als jouw simkaart het in het toestel van jouw man ook niet goed werkt, dan zit het vermoedelijk in de simkaart of aansluiting. Dan wil je alleereerst aanraden een vervangende simkaart aan te vragen. Werkt het dan wel goed, dan zit het in jouw toestel. Zeker als de sim van jouw man ook niet goed werkt in jouw toestel. 


@Bruto44, voor de volgende keer kan ik je nog meegeven om handmatig andere providers te proberen zoals in het starttopic aangegeven. 

Die andere providers hadden geen netwerk ter plekke. Gezien het feit dat Swisscom direct en Swisscom via Vodafone sim geen problemen gaf zou ik het toch meer zoeken in de interactie tussen KPN en buitenlandse providers. 


@Bruto44, voor de volgende keer kan ik je nog meegeven om handmatig andere providers te proberen zoals in het starttopic aangegeven. 

Die andere providers hadden geen netwerk ter plekke. Gezien het feit dat Swisscom direct en Swisscom via Vodafone sim geen problemen gaf zou ik het toch meer zoeken in de interactie tussen KPN en buitenlandse providers. 

Kan er nog aan toevoegen dat 5 personen daar hetzelfde probleem hadden, allemaal met KPN abonnement. 


Geen enkele andere provider? En uiteraard zijn we op onderzoek uit waar het probleem vandaan kan komen om het op te lossen. 


@Goudbezie Hebben jullie ook de simkaarten gewisseld? Want als jouw simkaart het in het toestel van jouw man ook niet goed werkt, dan zit het vermoedelijk in de simkaart of aansluiting. Dan wil je alleereerst aanraden een vervangende simkaart aan te vragen. Werkt het dan wel goed, dan zit het in jouw toestel. Zeker als de sim van jouw man ook niet goed werkt in jouw toestel. 

Beste Bart,

Hiermee lijk je te suggereren dat je/jullie denken dat het probleem in een bepaalde serie Simkaarten zit. Dat is echter totaal niet wat ik uit het antwoord van jouw collega Thomas haal, die suggereert iets in de afspraken met de andere providers... Graag wat meer verduidelijking want als jouw suggestie het geval is vraag ik heel snel een nieuwe simkaart aan. Verwacht de komende tijd nog veel in het buitenland te zijn en dan kan ik dit soort problemen echt niet gebruiken.

 


Dat is een van de eerste dingen die we willen controleren als er iets met het bereik is, dat helpt met de vervolgstappen bepalen. Er zit geen verdere boodschap achter :wink:

 

Ik krijg net trouwens ook de melding dat het probleem opgelost moet zijn, de problemen met het mobiele internet in de genoemde landen moet nu voorbij zijn. Het kan zijn dat je het toestel eenmalig opnieuw moet opstarten zodat deze de verbinding opnieuw maakt met het netwerk. Daarna zal het internet weer zoals voorheen werken.


Afgelopen woensdag onderweg van/naar en in Parijs geen internet via provider Free. Handmatig ander netwerk zoeken werkte niet, ook niet na opnieuw opstarten telefoon, Samsung Galaxy Note10+.  Via duo-simkaart T-mobile wel goede verbinding. Dochter met HollandsNieuwe ook geen enkel probleem. Dit valt me ontzettend tegen van KPN. Ik sta versteld van de berichten dat dit in meer landen voorkomt. Op de doorreis met de Thalys door België ging het overigens wel goed, ik had geen problemen met de verbinding in België (Base). Ik hoop dat de problemen snel worden opgelost en ik met mijn KPN roaming weer overal een goede verbinding heb, zoals je zou mogen verwachten van KPN.


Welkom op het forum @Jan Winde, in mijn bericht net boven die van jou geef ik aan dat het vandaag inderdaad  is verholpen :wink:


Dat is een van de eerste dingen die we willen controleren als er iets met het bereik is, dat helpt met de vervolgstappen bepalen. Er zit geen verdere boodschap achter :wink:

 

Ik krijg net trouwens ook de melding dat het probleem opgelost moet zijn, de problemen met het mobiele internet in de genoemde landen moet nu voorbij zijn. Het kan zijn dat je het toestel eenmalig opnieuw moet opstarten zodat deze de verbinding opnieuw maakt met het netwerk. Daarna zal het internet weer zoals voorheen werken.

Dank, dat is goed nieuws! 


Als het probleem opgelost is neem ik aan dat jullie nu ook weten waar het dan door kwam. Daar ben ik best benieuwd naar.