Skip to main content

Oplichters nemen simkaartjes over

• 21 juni 2025
  • 10 reacties
  • 268 keer bekeken

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+14

Hallo beste mede klanten,

Er zijn momenteel oplichters actief, die op slinkse wijze je simkaart proberen over te nemen.
Als dat lukt, kapen ze je 06-telefoonnummer en kunnen ze uit jouw naam berichten versturen naar bekende en familieleden van jouw.

Dit probleem doet zich voornamelijk voor bij klanten van KPN en Odido, gezien het stijgt aantal meldingen bij de Fraudehelpdesk.

Er zijn ook fraudeurs die je bellen (LET HIER DUS OP!) waarbij je jouw fysieke simkaart moet omzetten naar een eSIM.

Lees het hele verhaal, en wat je eraan kunt doen, door te klikken op de volgende link:

Oplichters nemen simkaartjes over (bron. Consumentenbond)

10 reacties

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+31
  • Superuser
  • 38604 reacties
  • 21 juni 2025

Dat doet me denken aan deze tegeltjeswijsheid:

Maar inderdaad, voorzichtigheid is geboden. Tips staan hier:

Speedmaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 915 reacties
  • 21 juni 2025

Tja, ik begin al bij het niet aanklikken van je link naar een externe bron.

Forum|alt.badge.img+7
  • Topper
  • 1161 reacties
  • 21 juni 2025
Speedmaster schreef:

Tja, ik begin al bij het niet aanklikken van je link naar een externe bron.

Ik ook niet! 😎

Anneke-Anna
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 2973 reacties
  • 21 juni 2025

Teveel mensen klikken helaas overal op en of gebruiken overal dezelfde wachtwoorden.
Op X (Twitter) ging een pb worm met een link naar ‘Instagram’ waar je dan ook nog moet inloggen. Hetzelfde verhaal op Facebook. 
Niet normaal hoe makkelijk men zonder verder even na te denken inlogt en BAM, daar liggen je gegevens op straat en een breach erbij waar echt zichtbaar wordt hoe teveel mensen dezelfde login gegevens gebruiken voor alle socials/accounts. Shocking!

Bewustzijn creëren kan niet vaak genoeg.   

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Goed dat je dit hier post en zo onder de aandacht brengt ​@Michel.uit.Arnhem 

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+14
Jeroen van KPN schreef:

Goed dat je dit hier post en zo onder de aandacht brengt ​@Michel.uit.Arnhem 

Hoi ​@Jeroen van KPN 

Hartelijk dank!
Ik vind dat alle mede klanten met een mobiel abonnement bij KPN, hiervan op de hoogte moeten zijn, zodat ze er niet in trappen of op een link gaan klikken.
Criminelen moet je het natuurlijk niet te gemakkelijk maken, dus een waarschuwing is in deze ook belangrijk.

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • 1406 reacties
  • 23 juni 2025

In het kader van informeren, wil ik jullie deze door ons ontvangen sms niet onthouden: 

Bericht ontvangen op een, met nummer geporteerde, sim only abonnement,met een splinternieuwe simkaart. Uiteraard niet op de link geklikt. 

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+14

Hoi ​@driemaster 

Zeer goed voorbeeld!!!
Dit is nu precies de link waar nu voor gewaarschuwd wordt, en die je in de meeste gevallen per sms krijgt toegestuurd.

Je ziet al gelijk dat de link niet klopt, omdat Odido geen .com gebruikt, maar gewoon .nl
Dank voor het delen.

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • 1406 reacties
  • 24 juni 2025

@Michel.uit.Arnhem Graag gedaan. Het opvallende is wel, dat het geporteerde nummer van Odido kwam… ze worden wel steeds vindingrijker 🧐

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+14

Hoi ​@driemaster 

Klopt, en daar schuilt ook het gevaar dat je per abuis ergens in terechtkomt wat je helemaal niet wilt.
Criminelen zitten geen seconden stil, om iets nieuws te verzinnen om aan andermans persoonlijke gegevens te komen.

Daarom is tijdig waarschuwen van het grootste belang, zodat er zo min mogelijk mensen erin trappen.

Reageer