Skip to main content

Hallo, ik heb sinds een paar dagen een kpn sim only abonnement maar ik wil deze nu opzeggen en naar een andere provider gaan. Ik heb dit via facebook messenger aangegeven etc en ze zeggen dat mijn bestelling is geannuleerd alleen wat moet ik nu invullen bij mijn nieuwe provider? Want opeens krijg ik in mijn mail een nieuw nummer. En ook heb ik met mijn huidige nummer geen service meer (wat logisch is) maar naar de klantenservice bellen gaat ook niet vandaar via deze weg.

Hoi @Timo1111 

Welkom op de community van KPN.

Zodra je jouw KPN Sim Only abonnement binnen de 14 dagen bedenktijd (herroepingsrecht) hebt geannuleerd/opgezegd, dan wordt dat vrijwel direct gedaan en ben je jouw 06-nummer kwijt.
Je had beter kunnen aangeven, tijdens het opzeggen, dat je graag je 06-nummer wenst te behouden omdat je die graag mee wilt nemen naar je nieuwe provider.
Dan blijft het KPN abonnement nog even actief, tot de dag dat jouw nieuwe provider het 06-nummer overneemt door middel van nummerbehoud tijdens het bestelproces.

Is je KPN sim only inmiddels volledig opgezegd, en heb je daar ook een bevestiging van gekregen via de mail, dan ben je het KPN 06-nummer helaas kwijt, en kan deze niet meer worden overgenomen door je nieuwe provider.
Hiervoor is het namelijk noodzakelijk, dat het abonnement nog actief is.

Vandaar dat je ook van je nieuwe provider een nieuw 06-nummer hebt gekregen.
Want ik begrijp uit je woorden, dat je daarbij geen gebruik hebt gemaakt van nummerbehoud.

Ja mij lijkt het logisch dat hun ook snappen dat je je nummer wilt houden. Dit werd er gezegt voordat ik akkoord ging: Hoi Timo! Dat zou nog kunnen. Je mobiele nummer zal dan niet meer actief zijn. Wil je dat ik de annulering doorvoer?

mij leek het logisch dat het nummer nietmeer actief gaat zijn omdat je geen provider meer hebt. Ik dacht dat ze het op die manier bedoelde. Dus ik had daarna dit aangegeven nadat ik geen service meer had en vroeg hoe en wat omdat ze toen wel opeens zeggen ja je nummer is helemaal verwijderd. 

:Ik dacht dat jullie bedoelen dat je dan geen service meer hebt omdat je dan geen provider meer hebt. Konden jullie niet specifiek zijn en zeggen: je nummer word dan helemaal verwijderd en je krijgt een ander telefoon nummer…

ik wil graag dat mijn “oude” nummer zsm hersteld word want anders ga ik teveel gedoe krijgen en vanuit de kpn medewerker was die niet duidelijk genoeg met dat mijn nummer helemaal verwijderd word en ik een ander nummer zou krijgen. Anders was ik er natuurlijk nooit mee akkoord gegaan...

Ik heb antwoord gehad van de kpn klantenservice via facebook: 

We gingen ervan uit dat je akkoord was met de volledige verwijdering van je nummer, omdat je "ja" antwoordde op onze vraag waarin we aangaven dat het nummer ----- inactief zou worden.

Op dit moment kan ik je nummer helaas niet terughalen via de reguliere weg, maar ik heb intern navraag gedaan of er nog iets mogelijk is. Ik hoop oprecht dat we je hiermee kunnen helpen en houd je hier op de hoogte van het antwoord van de expert.

ik hoop in de toekomst dan het duidelijker werd gespecificeerd met wat er precies mee bedoelt word zodat zulke dingen niet vaker kunnen gebeuren. Alvast mijn excuus voor het verkeerd opvatten van het bericht ik dacht dat het anders werd bedoeld

Hallo @Timo1111 

Je hebt sowieso recht op nummerbehoud tot 1 maand nadat de opzegging is ingegaan, dat is bij wet geregeld.
Ze mogen het alleen verwijderen als je echt uitdrukkelijk toestemming hebt gegeven en dat lees ik niet in je verhaal, een vage vraag of je akkoord gaat dat het nummer inactief wordt valt daar niet onder, een nummer inactief maken is iets heel anders dan een nummer laten vervallen/vrijgeven.

Zie ook deze pagina van ACM Consuwijzer: https://www.consuwijzer.nl/vergelijken-en-overstappen/telecom/telefoonnummer-meenemen

Nummerbehoud goed regelen

Wilt u uw oude abonnement opzeggen? Dan hebt u meestal te maken met een opzegtermijn. Let dus op dat u op tijd opzegt.

Uw contract voor telefonie hoeft niet afgelopen te zijn om over te stappen. Maar dan moet u nog wel kosten van uw abonnement betalen aan uw oude aanbieder. 

U vraagt nummerbehoud aan bij uw nieuwe aanbieder. Hij doet de aanvraag bij uw oude aanbieder. Uw oude aanbieder mag deze aanvraag niet weigeren. Verder hebt u recht op nummerbehoud tot 1 maand na de datum van beëindiging van de overeenkomst. Vraag nummerbehoud daarom tijdig aan. Dan hebben aanbieders genoeg tijd om de overstap goed te regelen.

en deze pagina van de ACM: https://www.acm.nl/nl/telefoonnummers/nummers-en-codes-voor-telecomaanbieders/nummerbehoud

waar je de link naar het wetsartikel kan vinden: https://wetten.overheid.nl/BWBR0009950/2024-01-01/#Hoofdstuk4_Artikel4.10

Zie daar lid 2:

• 2 De abonnee heeft het recht om, op zijn verzoek, het door hem in het kader van een openbare elektronische communicatiedienst gebruikte nummer te blijven gebruiken, indien hij:

• a. binnen een bepaald gebied van adres verandert,

• b. ervoor kiest om bij dezelfde aanbieder een andere openbare elektronische communicatiedienst af te nemen,

• c. overstapt,

• d. zonder de beëindiging van zijn overeenkomst een overeenkomst sluit of heeft gesloten met een andere aanbieder voor het afnemen van een elektronische communicatiedienst, of

• e. na de beëindiging van zijn overeenkomst een overeenkomst sluit of heeft gesloten met dezelfde of een andere aanbieder voor het afnemen van een elektronische communicatiedienst, tenzij hij uitdrukkelijk van dit recht afstand heeft gedaan.

Je hebt het jezelf wel lastiger gemaakt door eerst op te zeggen, nu kan je niet meer via een SMS nummerbehoud aanvragen maar zal je dat telefonisch moeten doen bij je nieuwe provider.

@GeSp 

dankjewel voor de extra informatie!

Ik heb het zelf gewoon verkeerd gelezen denk ik want ik dacht dat ze het anders bedoelde. Hopelijk kan ik morgen als ik meer informatie heb het resultaat delen.

Hoi ​@GeSp 

Bedankt voor je goede aanvulling!
Ik moet eerlijk zeggen, dat ik nu weer wat heb bij geleerd dankzij jouw inbreng.
Zoals dat je tot een maand na beëindigen van je mobiele abonnement, nog steeds je 06-nummer kunt meenemen naar je nieuwe provider.

Ik denk dat dit maar heel weinig mensen weten.

Hoi ​@Michel.uit.Arnhem 

Het zijn van die dingen die je een keer tegenkomt, hoelang het al zo is weet ik niet.
De meeste mensen zullen het inderdaad niet weten, je zou alleen verwachten dat een klantenservice van een telefonie provider dat wel weet.
Ik neem aan dat zoiets door de ACM gecommuniceerd wordt naar alle providers.

Iedereen bedankt voor de hulp!!

mijn telefoonnummer is weer terug (als prepaid) dus het is gewoon goedgekomen. Hele goede service van kpn

Gelukkig hebben ze het snel opgelost ​@Timo1111 

Heb je nu prepaid van KPN of toch al bij de andere provider?

Fijn dat jullie beiden hebben geholpen hier ​@Michel.uit.Arnhem en ​@GeSp! Dank jullie wel. 💚

Ik zag toevallig dat Timo had gevraagd of zijn account verwijderd kon worden, dus ik denk niet dat je nog antwoord krijgt hierop GeSP. 😬

Ik zag dat i.d.d. ook ​@Sanne van KPN en dat was nadat ik mijn vraag gesteld had, jammer maar helaas.

Gelukkig heeft hij nog wel laten weten dat hij zijn nummer terug heeft, dat is toch wel het belangrijkste.

Reageer