Skip to main content

Mijn zoon is anderhalf jaar geleden geëmigreerd en heeft in januari 2020 netjes zijn contract met KPN opgezegd. Voorts breekt corona uit en loopt de hele boel in het honderd, zo ook de correspondentie rond de beëindiging van dit mobiele telefooncontract. Inmiddels ruim een jaar verder is er onlangs in april nog een leuk bedrag overgemaakt ter finale kwijting, omdat hij niet kon aantonen dat de opzegging bevestigd was. In april van dit jaar echter is er wel, na betaling van alweer een onterechte vordering, per mail een bevestiging binnengekomen. Een week geleden echter werd er opnieuw geld geëist. Er is een kopie van het betalingsbewijs opgestuurd, per mail, maar dat kan blijkbaar niemand boeien. Nu valt er een registratie binnen bij PReventel of zoiets. Niet dat mijn zoon van plan is om ooit weer terug te gaan naar Nederland, maar registraties gaan een eigen leven leiden. 

Ik EIS nu dat deze hele kwestie op een definitieve manier afgehandeld wordt. 

De maat is vol.

Admin: afgesplitst van originele topic

Hallo @Irene Contralto, welkom op het KPN forum! Goed dat je ons gevonden hebt. Het loopt niet helemaal goed met de opzegging wegens migratie van het abonnement van jouw zoon. Ik snap heel goed dat je graag een oplossing wilt. Ik loop nu alleen tegen twee dingen aan:

  1. In jouw bericht lees ik dat je een registratie van Preventel binnen hebt gekregen. Dat zou betekenen dat de betalingsachterstand is overgedragen aan het incassobureau en dat wij hier niet meer bij mogen en kunnen helpen.
  2. Daarnaast mogen wij alleen de contracthouder van het mobiele abonnementen helpen. Op basis van de informatie die ik uit jouw bericht kan halen, kan ik niet opmaken of jij de contracthouder van het abonnement bent, of dat jouw zoon dat zelf is. Indien jouw zoon de contracthouder is, dan moet ik je vragen om hem contact met ons op te laten nemen. Dat mag uiteraard via het forum. Je kunt ook het online klachtenformulier gebruiken. Jouw klacht komt dan direct bij onze klachtenafdeling uit, waar deze -naar mijn mening- het beste behandeld kan worden.

Hallo Denise,

Ik zie dat je de instructies van je werkgever netjes op de letter opvolgt en een (volgens jullie nog steeds lopend) contract tegen beter weten in toch blijft beschouwen als actief.

Dat mijn zoon niet zelf reageert heeft zo zijn redenen, evenals zijn emigratie naar een voor internet onbereikbaar stuk Aarde. Ik krijg wel af en toe nog een berichtje van hem en dankjewel het gaat hem goed op dit moment. Dat KPN weigert om zijn abonnement, dat ANDERHALF JAAR geleden is opgezegd ook inderdaad als opgeheven te beschouwen (ik kreeg via de chat door dat er nu in jullie administratie een einddatum van 14 juni 2021 staat) , terwijl ik op 21 april 2021 de laatste bij mij bekende vordering van 62,18 € op de dag van ontvangst heb overgemaakt op rekening van KPN, waarop ik dezelfde dag een bevestiging hiervan binnen kreeg, begint nu tekenen te vertonen van een regelrechte flessentrekkerij. Geld vorderen voor niet geleverde diensten/producten is bij mijn weten bij wet verboden.

Aardig om hier te vermelden is wel dat mijn zoon zelf een behoorlijk lange tijd bij KPN heeft gewerkt en dus weet hoe de instructies luiden. Namelijk “ PROBEER JE KLANT EEN ZO GROOT MOGELIJKE POOT UIT TE DRAAIEN”. Klopt wel zo´n beetje met wat ik tot nu toe meemaak.

Dat hij nu een registratie bij een of ander obscuur bureautje te pakken heeft is wel de bloody limit.

 

IK EIS DAT ER NU OPVOLGING WORDT GEGEVEN AAN TERUGTREKKEN VAN DE VORDERING(EN)  EN ALLE REGISTRATIES ALS WANBETALER.  Bewijs daarvan eveneens op deze Facebook pagina.

 


Fijn om te lezen dat jouw zoon het goed maakt in het buitenland. Hopelijk heeft ie het ook een beetje naar zijn zin, waar hij ook is. 

Aardig om hier te vermelden is wel dat mijn zoon zelf een behoorlijk lange tijd bij KPN heeft gewerkt en dus weet hoe de instructies luiden. Namelijk “ PROBEER JE KLANT EEN ZO GROOT MOGELIJKE POOT UIT TE DRAAIEN”. Klopt wel zo´n beetje met wat ik tot nu toe meemaak.

Ik weet niet welke werkwijze jouw zoon erop na hield, maar dit is absoluut niet onze werkwijze. Wij willen onze klanten juist zo goed mogelijk helpen. We zijn daarbij alleen wel aan wetten, regels en systemen gebonden. Uiteraard zijn we bereid om out-of-the-box te denken voor een oplossing, maar we dienen hierbij wel binnen bepaalde kaders te blijven. 

begint nu tekenen te vertonen van een regelrechte flessentrekkerij. Geld vorderen voor niet geleverde diensten/producten is bij mijn weten bij wet verboden.

Het spreekt vanzelf dat je niet hoeft te betalen voor diensten en producten die niet geleverd zijn. Het feit dat jouw zoon geen gebruik maakt van het KPN abonnement, betekent niet dat er niet betaald hoeft te worden. Wij leveren immers nog steeds een dienst aan hem, ook al gebruikt hij deze niet omdat hij is gemigreerd. Er is, van wat ik begrijp uit jouw verhaal, iets mis gegaan bij het opzeggen van het abonnement van jouw zoon. Hierdoor is het abonnement langer actief gebleven dan de bedoeling was. In zo'n geval moet onderzocht worden waar dit mis is gegaan. Pas daarna kunnen we kijken of en hoe dit hersteld kan worden. Momenteel heb ik geen toegang tot het abonnement van jouw zoon en kan ik hier verder geen uitspraken over doen.

Normaal gesproken is het zo dat wij alleen de contracthouder mogen helpen bij vragen over zijn of haar mobiele abonnement. Als jouw zoon zonder internet zit, kan ik echter begrijpen dat het lastig is voor hem om zelf contact met ons op te nemen. Bij wijze van uitzondering wil ik daarom aanbieden om toch mee te kijken. Ik wil daarbij wel meteen vermelden dat ik niet kan garanderen dat ik dit kan oplossen, maar ik kan wel uitzoeken wat nu het beste pad is om te bewandelen. Zou jij jouw forumprofiel willen aanvullen met informatie over het abonnement van jouw zoon? Het gaat om: 06-nummer, postcode, huisnummer, geboortedatum, klantnummer en laatste drie cijfers van het IBAN zoals deze bij ons bekend zijn. Deze gegevens heb ik nodig om het systeem te kunnen raadplegen. Het mobiele nummer kan je invullen onder ‘persoonlijke opmerkingen’. De gegevens in jouw profiel zijn uiteraard alleen zichtbaar voor jou en de moderators. Geef je hier een seintje als je jouw profiel hebt ingevuld?


Hallo Denise,

 

Ik heb alle gegevens die je nodig hebt in het vakje Persoonlijke opmerkingen geplakt.

 

 


Bedankt voor de gegevens. Ik heb hier samen met een collega van de klachtenafdeling naar gekeken en wij zijn tot dezelfde conclusie gekomen dat jouw klacht onterecht is. Laat me uitleggen hoe we tot deze conclusie zijn gekomen.

Je geeft aan dat jouw zoon in januari 2020 is gemigreerd naar het buitenland en dat het abonnement hierbij opgezegd is. Dit zien wij niet terug in het systeem; zowel in het Telfort als het KPN systeem zien wij geen opheffing in januari 2020. Sterker nog, de laatste notitie in het Telfort systeem dateert van 2018. Ik weet niet op welke manier jouw zoon de opzegging heeft doorgegeven, maar ik vermoed dat hierbij niet de juiste wegen zijn bewandeld. Wanneer je jouw abonnement wilt opzeggen wegens migratie, dan hebben we bewijs van migratie nodig. Bewijs van migratie kan zijn: Een bewijs van uitschrijving bij de gemeente, je arbeidscontract in het buitenland of een verklaring van je studie instelling in het buitenland. Zonder dit bewijs, kan een opzegging niet doorgevoerd worden. Daar er geen opzegging noch bewijs bij ons is aangeleverd, is het abonnement legitiem actief gebleven.

Een bijkomende factor is dat jouw zoon onder bewindvoering lijkt te hebben gestaan. Wij hebben in januari 2021 namelijk een afmelding van de bewindvoerder gekregen. Dit betekent dat jouw zoon tot dit moment zelf geen wijziging mocht aanbrengen aan zijn abonnement zonder toestemming van de bewindvoerder. Wij hebben in jaar 2020 geen opzegging van de bewindvoerder binnen gekregen. Daarom is het abonnement terecht actief gebleven. Heeft jouw zoon de opzegging wegens migratie wel tijdig aan de bewindvoerder doorgegeven, dan is mogelijk verzaakt om de wijziging door te geven aan ons. In dit geval kun je dit aankaarten bij de bewindvoerder zelf. Wij staan hier verder buiten.

In april 2021 heb jij contact met ons opgenomen om het abonnement van jouw zoon op te zeggen. Dit ging niet, omdat jij niet de contracthouder bent. Zoals ik al eerder heb aangegeven, mag alleen de contracthouder wijzigingen aan het abonnement toebrengen. Jij bent niet de contracthouder en mag dus niets wijzigen. Mijn collega's wilden je wel verder helpen en hebben jouw gevraagd bewijs aan te leveren waaruit blijkt dat jij inderdaad de facturen van jouw zoon betaalt. Daarop hebben we alleen post retour ontvangen; daadwerkelijk bewijs bleef uit. We hebben het abonnement daarom niet opgeheven.

Nu is het abonnement opgeheven omdat er een betalingsachterstand is ontstaan sinds de bewindvoerder is afgemeld. Het abonnement is sinds 15 juni niet meer actief. De afkoopsom van het abonnement zijn door mijn collega uit coulance vergoed. De rest van de abonnementskosten tot en met 14 juni dienen echter nog wel betaald te worden, daar het abonnement legitiem actief was. Omdat er een betalingsachterstand is ontstaan, is jouw zoon aangemeld bij Preventel. Het dossier is nog niet verkocht aan Preventel. Door het openstaande bedrag van € 83,88 zo snel mogelijk alsnog te voldoen, kun je dit ook voorkomen. Je kunt de facturen eenvoudig online betalen of je kunt het bedrag handmatig overboeken. Je kunt het bedrag dan overmaken naar rekeningnummer NL83INGB0000325513 ten name van KPN B.V. en onder vermelding van het klantnummer.


Hallo Denise,

 

Dankje wel voor je bericht.

Ik reageer even op de alinea betreffende de bewindvoering: 

Wij hebben in januari 2021 namelijk een afmelding van de bewindvoerder gekregen. Dit betekent dat jouw zoon tot dit moment zelf geen wijziging mocht aanbrengen aan zijn abonnement zonder toestemming van de bewindvoerder. Wij hebben in jaar 2020 geen opzegging van de bewindvoerder binnen gekregen.

Daar ging het dus al mis: min zoon belde om zijn contract op te zeggen en kreeg als antwoord: Dat kan niet want u staat onder bewind. Dus heeft de bewindvoerder gebeld en kreeg als antwoord: Dat kan niet want u bent niet degene die het contract heeft afgesloten. In uw eigen woorden, iets verderop in uw mail: Jij bent niet de contracthouder en mag dus niets wijzigen. Ook een manier om een opzegging onmogelijk te maken.. 

Zoals ik al eerder heb aangegeven, mag alleen de contracthouder wijzigingen aan het abonnement toebrengen. Jij bent niet de contracthouder en mag dus niets wijzigen. Mijn collega's wilden je wel verder helpen en hebben jouw gevraagd bewijs aan te leveren waaruit blijkt dat jij inderdaad de facturen van jouw zoon betaalt.   Deze brief / mail (?) heb ik uiteraard nooit gezien - aan wie is die gestuurd?-   het enige wat ik binnen heb gekregen, op 21 april, is een bevestiging van ontvangst van de mededeling dat ik de vordering van 62,18€ per direct had betaald ter finale kwijting. Immers in de vordering stond “ binnen 3 dagen of anders..”

Ik ga nu, vandaag, 14 juli 2021, 15.10 uur plaatselijke tijd, 83,88 € overmaken op het aangegeven rekeningnummer. Daar wil ik dan ook een bevestiging van. 15.15 uur, geld overgemaakt, staat meteen op jullie rekening.

 

 

 

 

 

 


Daar ging het dus al mis: min zoon belde om zijn contract op te zeggen en kreeg als antwoord: Dat kan niet want u staat onder bewind. Dus heeft de bewindvoerder gebeld en kreeg als antwoord: Dat kan niet want u bent niet degene die het contract heeft afgesloten. 

Hoe vervelend het ook is dat je van het kastje naar de muur bent gestuurd, hiermee is het abonnement niet opgezegd. De bewindvoerder had ons een e-mail kunnen sturen dat de klant, jouw zoon, toestemming heeft om het abonnement te beëindigen wegens emigratie. Vervolgens had het proces voor opzegging bij emigratie gevolgd kunnen worden. Maar goed, dit is achteraf praten.

Zoals ik al eerder heb aangegeven, mag alleen de contracthouder wijzigingen aan het abonnement toebrengen. Jij bent niet de contracthouder en mag dus niets wijzigen. Mijn collega's wilden je wel verder helpen en hebben jouw gevraagd bewijs aan te leveren waaruit blijkt dat jij inderdaad de facturen van jouw zoon betaalt.   Deze brief / mail (?) heb ik uiteraard nooit gezien - aan wie is die gestuurd?- 

Voor zover ik kan zien, is dit in reactie op jouw e-mail in april geweest.

Ik ga nu, vandaag, 14 juli 2021, 15.10 uur plaatselijke tijd, 83,88 € overmaken op het aangegeven rekeningnummer. Daar wil ik dan ook een bevestiging van. 15.15 uur, geld overgemaakt, staat meteen op jullie rekening.

Heel erg bedankt! Ik heb gelijk gekeken, maar zie de betaling nog niet bij ons binnen gekomen. Dit is niet direct iets om je zorgen over te maken, want bij een handmatige betaling kan het maximaal vijf werkdagen duren voor een betaling is verwerkt. Onze financiële afdeling moet betalingen via internetbankieren namelijk handmatig aan een account koppelen. Ik kan dit volgende week donderdag 22 juli controleren.


Hallo Denise,

 

Volgens Rabo staat het geld METEEN op jullie rekening. Dus per 14 juli 2021 om 15,15 uur.


@Irene Contralto Het geld staat wellicht direct op onze rekening, maar daarmee is het niet gekoppeld aan jouw account. Dit moet handmatig door mijn collega's van de financiële afdeling gekoppeld worden. Een betaling via iDeal wordt direct gekoppeld, maar een handmatige overboeking moet ook handmatig verwerkt worden in de systemen. Dit duurt maximaal vijf werkdagen.


@Irene Contralto De betaling is verwerkt. Er zijn op dit moment geen openstaande bedragen meer.


Hallo Denise,

Je summiere berichtje gelezen, ik begrijp dat jullie de boot nog maar even aanhouden. Ik heb je al eerder medegedeeld dat ik bekend ben met de werkmethoden van KPN, “de klant een zo groot mogelijke poot uitdraaien”.  Je was het met die stelling niet eens, maar je bericht doet wel weer anders vermoeden:

Er zijn op dit moment geen openstaande bedragen meer

Dit houdt volgens mij in dat ik er maar van uit moet gaan dat het contract van mijn zoon nog steeds niet is beëindigd en dat er wel weer een onterechte vordering in de maak is.

Zo niet dan lees ik dat graag PER OMGAANDE zwart op wit, in niet mis te verstane bewoordingen: HET CONTRACT VAN JE ZOON IS PER 15 JUNI 2021 DEFINITIEF BEEINDIGD..

 

 


Ik vind het jammer je er zo over denkt, @Irene Contralto. Dit was namelijk niet de insteek van mijn bericht. Op 14 juli vroeg je mij om de betaling te bevestigen:

Ik ga nu, vandaag, 14 juli 2021, 15.10 uur plaatselijke tijd, 83,88 € overmaken op het aangegeven rekeningnummer. Daar wil ik dan ook een bevestiging van. 15.15 uur, geld overgemaakt, staat meteen op jullie rekening.

Dit is precies wat ik met mijn voorgaande bericht heb gedaan: ik heb bevestigd dat de betaling binnen was gekomen en dat deze verwerkt was. Met als gevolg dat er geen openstaande bedragen meer in het systeem staan. Niet meer, niet minder. Ik vind het jammer dat jij hier meer in leest dan er staat, omdat je er zo van overtuigd bent dat wij je een poot willen uitdraaien. Dat is oprecht niet mijn bedoeling.

Goed, nu wil je graag dat ik bevestig dat het contract van jouw zoon is beëindigd. Bij deze:

Het abonnement van jouw zoon is beëindigd per 15 juni 2021. Op 12 juli 2021 heb je een slotnota ontvangen. Alle openstaande facturen zijn reeds betaald. Wij maken een melding bij Preventel dat de registratie verwijderd kan worden.