Skip to main content
Beantwoord

Oud KPN Unlimited abonnement: maximale download- en uploadsnelheid voor 2024

• September 16, 2026
  • 5 reacties
  • 159 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Ik heb een een Unlimited abonnement afgesloten begin 2024 en ben aan het kijken of ik moet verlengen of juist door laten lopen. Toentertijd was er geen keuze en was er maar 1 unlimited abonnement. Belangrijk daarbij is de maximale downloadsnelheid die ik feitelijk heb. Heb dus 2 maal contact gehad met de klantenservice (niet in de app of site terug te vinden) en de ene medewerker zegt dat deze abonnement omgezet en gelijk zijn aan een huidig SuperUnlimited, de andere medewerker zegt maximaal 300 mbps. Op dit forum kom ik ook verschillende antwoorden tegen. 

De vraag is dus eigenlijk simpel:

Wat is de maximale (theoretische) download (en upload) snelheid van een “oud” Unlimited abonnement van voor 01-09-2024? Aan de hand daarvan kan ik beslissen of ik het huidige abonnement door moet laten lopen of juist wel verlengen.

Bij voorbaat dank.   

Beste antwoord door Michel.uit.Arnhem

Hoi ​@Boschje79 

Welkom op de community van KPN.

Je kunt dit zelf testen door de Speedtest app (van Ookla) te downloaden op je smartphone, en daarmee op verschillende locaties metingen kunnen verrichten op het 5G netwerk van KPN.

Maar de oude KPN Unlimited abonnement waar jij nog gebruik van maakt, heeft dezelfde download- en upload-snelheid als de huidige KPN SuperUnlimited.
Dat is een tijdje geleden al gelijk getrokken door KPN.

Wil je de allerhoogste downloadsnelheid op 5G kunnen halen, dan zou je moeten switchen naar KPN Unlimited Plus, waarmee je een snelheid kunt behalen van 1 Gbit/s.
Deze snelheid haal je in de meest gunstige situatie, en binnen een straal van 100 tot 200 meter van een KPN zendmast waar ook 5G band N78 op geactiveerd is.

Maar om je een beeld te geven, hierbij de actuele snelheden per soort netwerk:

Maximale en gemiddelde snelheid

Je internetsnelheid hangt ook af van het type netwerk. Hieronder zie je de maximale en gemiddelde snelheden per netwerk, voor downloaden en uploaden.

4G & 5G netwerk

• Maximale downloadsnelheid: 1000 Mbit/s (Afhankelijk van welk mobiel abonnement)
  • Gemiddelde downloadsnelheid: 200 Mbit/s
  • Maximale uploadsnelheid: 200 Mbit/s (Afhankelijk van welk mobiel abonnement)
  • Gemiddelde uploadsnelheid: 50 Mbit/s

2G netwerk

• Maximale downloadsnelheid: 120 kbit/s
  • Gemiddelde downloadsnelheid: 50 kbit/s
  • Maximale uploadsnelheid: 60 kbit/s
  • Gemiddelde uploadsnelheid: 5 kbit/s

De snelheid van een Unlimited abonnement is afhankelijk van het abonnement dat je kiest.

• Unlimited50: max. 50 Mbit/s down- en 20 Mbit/s uploadsnelheid

• Unlimited400: max. 400 Mbit/s down- en 150 Mbit/s uploadsnelheid

• SuperUnlimited: max. 700 Mbit/s down- en 200 Mbit/s uploadsnelheid

• SuperUnlimited+: max. 1000 Mbit/s down- en 200 Mbit/s uploadsnelheid

5 reacties

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+16

Hoi ​@Boschje79 

Welkom op de community van KPN.

Je kunt dit zelf testen door de Speedtest app (van Ookla) te downloaden op je smartphone, en daarmee op verschillende locaties metingen kunnen verrichten op het 5G netwerk van KPN.

Maar de oude KPN Unlimited abonnement waar jij nog gebruik van maakt, heeft dezelfde download- en upload-snelheid als de huidige KPN SuperUnlimited.
Dat is een tijdje geleden al gelijk getrokken door KPN.

Wil je de allerhoogste downloadsnelheid op 5G kunnen halen, dan zou je moeten switchen naar KPN Unlimited Plus, waarmee je een snelheid kunt behalen van 1 Gbit/s.
Deze snelheid haal je in de meest gunstige situatie, en binnen een straal van 100 tot 200 meter van een KPN zendmast waar ook 5G band N78 op geactiveerd is.

Maar om je een beeld te geven, hierbij de actuele snelheden per soort netwerk:

Maximale en gemiddelde snelheid

Je internetsnelheid hangt ook af van het type netwerk. Hieronder zie je de maximale en gemiddelde snelheden per netwerk, voor downloaden en uploaden.

4G & 5G netwerk

• Maximale downloadsnelheid: 1000 Mbit/s (Afhankelijk van welk mobiel abonnement)
  • Gemiddelde downloadsnelheid: 200 Mbit/s
  • Maximale uploadsnelheid: 200 Mbit/s (Afhankelijk van welk mobiel abonnement)
  • Gemiddelde uploadsnelheid: 50 Mbit/s

2G netwerk

• Maximale downloadsnelheid: 120 kbit/s
  • Gemiddelde downloadsnelheid: 50 kbit/s
  • Maximale uploadsnelheid: 60 kbit/s
  • Gemiddelde uploadsnelheid: 5 kbit/s

De snelheid van een Unlimited abonnement is afhankelijk van het abonnement dat je kiest.

• Unlimited50: max. 50 Mbit/s down- en 20 Mbit/s uploadsnelheid

• Unlimited400: max. 400 Mbit/s down- en 150 Mbit/s uploadsnelheid

• SuperUnlimited: max. 700 Mbit/s down- en 200 Mbit/s uploadsnelheid

• SuperUnlimited+: max. 1000 Mbit/s down- en 200 Mbit/s uploadsnelheid

Serenay van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+9

Hoi ​@Boschje79, welkom bij de community! 😊 ​@Michel.uit.Arnhem heeft het hierboven al mooi en uitgebreid uitgelegd. Ik zou je inderdaad ook aanraden om eens een speedtest te doen, zodat je kunt zien welke snelheid je in de praktijk haalt.

Is het zo helemaal duidelijk voor je? Zo niet, dan kijk ik natuurlijk graag nog even met je mee! 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Nieuwkomer
  • September 17, 2026

Dank voor alle antwoorden. Ik heb wat speedtesten gedaan her en der maar de verschillen zijn nogal groot van gebied naar gebied. De dekkingskaart van KPN geeft ook aan dat er (soms belachelijk) grote verschillen zitten tussen de theoretische maximale snelheid en de praktische. 

Mij gaat het dus vooral om de theoretische snelheid (en dan met name 5G) behorende bij mijn abonnement voor het prijsvergelijk. Ik kan bij mijn huidige doorlopende abonnement dus niet zien wat deze is. 

Voor mij is het gewoon goedkoper om mijn huidige abonnement stilzwijgend door te laten lopen gezien dat dus eigenlijk een SuperUnlimited is. Plus geen nieuw contract etc.  Want laten we wel eerlijk zijn, die nieuwe opzet qua abonnementen is wel een soort van verkapte prijsverhoging (mocht je dezelfde snelheid willen blijven behouden). 

Ik weet voldoende, dank voor het uitgebreide antwoord. 

Serenay van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+9

Hi ​@Boschje79! Fijn dat je nu in ieder geval de informatie hebt die je nodig had om de abonnementen goed met elkaar te kunnen vergelijken.

Als het voor jou voordeliger uitpakt om je huidige abonnement door te laten lopen en je daar verder tevreden mee bent, dan is het in ieder geval fijn dat je nu weet waar je aan toe bent. Bedankt ook voor je terugkoppeling! 😊

Ferry1984
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • September 18, 2026

@Boschje79 Er zijn vanaf vandaag wel (tijdelijk) kortingen op de Unlimited Sim Only’s abo’s (die kortingen gelden zolang je abonnement loopt). Daardoor kan het nu wel aantrekkelijk zijn om te verlengen aangezien je in oktober weer de inflatiecorrectie over je 2024 abonnement krijgt en die krijg je niet als je nu verlengt met de (kortings)abonnementen.