Skip to main content

Graag advies over het volgende
1. Ik ontving op mijn Smartphone een “datawaarschuwing”.  Binnen 1 dag gestegen van 3,31GB naar 3,35 GB (Totaal van 29 nov. -28 dec.). Eerder was er een waarschuwing bij een limiet bij 2,0 GB! Die had ik al medio november 2020 al bijna bereikt.  Erg veel!!!
2. Chrome omvat 1,3 GB aan de voorkant. Erg veel!! (Aan de achterkant: 80B ). Misschien deleten en opnieuw laden??
3. Andere  Apps van grote omvang zijn: Youtube 602 MB, Buienradar 400 MB, Whattsapp 370 Google 136 MB. Nog 20 andere  Apps in gebruik  maar deze ruimschoots minder dan 10MB.
3. Is het verstandig om sommige mobiele data uit te schakelen en alleen Wifi over te houden? Mobiele data stelt zich telkens weer in, krijg ik de indruk.
4. Bij Chrome /.: /Instellingen /Privacy en beveiliging  heb ik alles uitgeschakeld.  Alleen overgehouden: toegang tot betaalmethoden.
5. Ook het volgende bericht enkele dagen terug ontvangen:”” Installeer updates om te zorgen dat het apparaat soepel blijft lopen. Je systeem is 17 dagen verouderd. Als je updates downloadt via een mobiel netwerk, wifi met data limiet of tijdens roaming,  kunnen extra kosten in rekening worden gebracht. De update grootte is 74,35 MB. Daarom nu downloads installeren””.
Graag toelichting wat te doen
6. Is het verstandig CACHE te deleten?
7. Gebruikt:  26 GB van totaal 64 GB.
N.B. Gebruikt apparaat: Fairphone van ca 2 jaar oud. Recent een nieuwe Simkaart ingeladen(SIM1, KPN)
8. Eventueel ben ik bereid in Utrecht (Fairphone winkel) langs te komen om het apparaat opnieuw in te stellen. Maar vermoedelijk is de betreffende winkel gesloten.
9. Mijn grote dank voor advies!!

 

*Admin: topic verplaatst naar juiste board

@jaapschouls :

26 Gb gebruikt van in totaal 64 Gb = ca. 40% gebruikt. Niets om je zorgen over te maken. Ik persoonlijk zou mij pas echt zorgen gaan maken als er meer dan ca. 80 of 90% van het geheugen gebruikt is.

Dit neemt niet weg dat het verstandig is om alle buffers regelmatig te legen. Naarmate het geheugen voller wordt, wordt ook jouw smartphone langzamer. Dit heeft te maken met de manier waarop gegevens naar het geheugen worden geschreven. Loop regelmatig alle apps na en verwijder alle apps die je niet of nauwelijks gebruikt. Ook opgeslagen videos kunnen GROOT zijn.

Updaten: Kun je dat doen via jouw thuisnetwerk ? Dat kan veel schelen qua kosten.

Heb je iets aan de volgende tips ?

https://www.consumentenbond.nl/mobiel-abonnement/dataverbruik-android


@jaapschouls :

Apps die je niet gebruikt maar wel hebt geïnstalleerd versturen ook met enige regelmaat data. Ze zorgen er dus voor dat je sneller een “Data waarschuwing” krijgt.

Vroeger (ca. 2006) waren videos relatief klein. Maar naarmate het internet sneller werd met glasvezel en kabel werden ook de videos groter. Ik zou daarom de YouTube app verwijderen. Bekijk videos alleen op jouw bijv. laptop thuis.


Hallo @jaapschouls Kun je met de duidelijke uitleg van Willy uit de voeten? Heb je verder nog hulp nodig? Vraag gerust! 


@jaapschouls :

@Bart_ :

Eigenlijk zou er een mogelijkheid moeten zijn om het geheugen niet alleen legen maar ook om de gegevens die in het geheugen staan te optimaliseren. Dit optimaliseren zorgt er ook voor dat een smartphone weer sneller wordt.

Weet iemand anders een manier om het geheugen te optimaliseren ? Is er misschien standaard een optimalisatie optie ingebouwd in een smartphone/in Android ?