Skip to main content

Voor mijn kampeerauto ben ik op zoek naar een maandelijks bij te stellen 4G-optie om zo een net iets beter netwerk op te kunnen zetten, bijvoorbeeld via een Teltonika 4G-router, optioneel met omnidirectionele buitenantenne voor de plekken als er wat minder bereik is zodat ik toch tussentijds iets gemakkelijker de blog kan bijwerken 's avonds bij het kampvuur.

Verder niet direct interessant. Nu neig ik natuurlijk naar KPN omdat die over het algemeen toch de beste roaming-contracten hebben. In Zweden merkte ik ook dat KPN het een stuk beter deed dan mijn T-Mobile-sim (puur kijkend naar de signaalsterkte op beide verbindingen), echt maar een paar plekjes dat T-Mobile een betere mast uitkoos, bijvoorbeeld omdat de roaming partner van KPN niks in de buurt had.

Omdat het om een router gaat is dit volgens de ACM M2M-communicatie en mag ik hiervoor geen 06-nummer gebruiken. Ik moet dus een data-only met 097-nummer afnemen. De algemene voorwaarden bevestigen dit;

Voor het gebruik van telefoonnummers gelden wettelijke regels. Die regels staan in het nummerplan telefoonen ISDN-diensten. In het plan staat bijvoorbeeld dat 06-nummers alleen voor mobiele telefonie gebruikt mogen worden en niet voor geautomatiseerde toepassingen. Dat zijn bijvoorbeeld slimme energiemeters, navigatiesystemen, dongels voor internet op een laptop of tablet. U mag een nummer niet gebruiken in strijd met de wettelijke regels. Wilt u uw aansluiting toch voor zo’n toepassing gebruiken? Dan kunnen we maatregelen nemen. Bijvoorbeeld uw 06-nummer omzetten naar een nummer dat wel geschikt is voor zo’n toepassing, zoals een 097-nummer.

 

Wat mij dan wel weer opvalt is dat de data-only abonnementen bij KPN schrikbarend duur zijn en totaal uit verhouding met de tarieven die voor een regulier mobiel abonnement gevraagd worden. Als voorbeeld: voor een 10GB data-only kaart betaal ik €20 euro per maand. Voor een 12GB sim-only incl 150 belminuten ben ik slechts €17,50 per maand kwijt. Ik krijg nu meer voor minder. Dat is toch vreemd? 5 euro voor 1GB als data-only vind ik schappelijk.

 

 

Hier doet T-Mobile het echt een stuk beter, bij hen betaal je namelijk meer voor regulier mobiel dan voor data-only. Daar is 4GB data-only een tientje en een pakket met 120 minuten en 4GB is €12,50. Uiteraard met korting gerekend omdat ik ook al mobiel heb van ze heb als back-up op festivals aangezien KPN en TMNL hier toch wel heel erg kunnen verschillen in dekking. Ook als back-up voor in het buitenland omdat een tweede roaming-partner toch wel prettig is.

Is het mogelijk dat dit een keer uitgezocht wordt? Vind het namelijk een vreemde propositie die al best een tijdje zo loopt. Als er een gedachte of wat dan ook achter zit dan hoor ik dat natuurlijk ook graag.

 


 

Nou is er opzich wel een omweg te bedenken die ook binnen de AV past maar ik weet niet hoe het zit met Roam Like Home en MB's delen. Maar wat is hier de max aan? Ik weet dat ik bij Unlimited data 50GB kan delen en 50GB kosteloos binnen de EU kan gebruiken. Maar wat als ik bijvoorbeeld twee unlimited-abonnementen zou hebben en daarmee 100GB deel met één 097-nummer. Kan ik dan die volledige 100GB in het buitenland gebruiken? Dan is dit voor mijn use-case misschien nog wel interessanter. Ik heb namelijk nog een S7 LTE die ik als navigatie gebruik waar ik nu standaard een kleine 40GB naartoe deel iedere maand maar daar kan ook prima een 06-nummer in met 4GB die in reismaanden naar unlimited gezet wordt. Gebruik hem in principe toch alleen voor navigatie 😅

 

Blijf ik de prijzen van data-only nog wel zo onlogisch als wat vinden hoor.

Waarom zo'n losse mifi?

Ik zou m'n 06 abonnement voor die periode op 'onbeperkt' zetten. In EU is dat 50 GB per maand. 

En als je op de laptop bijvoorbeeld tv wilt kijken de Hotspot van de telefoon aanzetten. 

Tv kijken is ongeveer 1,5 GB per uur. 


Het issue is dat het bereik in het buitenland lang niet altijd even goed is om daadwerkelijk fatsoenlijk mee te kunnen werken op mijn laptop. Dan is een dedicated 4G-router denk ik een betere optie, vooral met de mogelijkheid om een antenne op het dak van mijn auto te kunnen schroeven.

Het is overigens geen MiFi wat ik wil maar echt een industriële router bedoeld voor inbouw in bijvoorbeeld industrie, een Teltonika kan ik ook mooi laten draaien op de extra accu die is ingebouwd in de auto zonder gebruik te hoeven maken van omvormers of iets dergelijks aangezien ik niet weet of een router als de Fritzbox 6850 de verschillende voltages waar zo'n accu op draait (reguliere 12v-accu maar voltages lopen op tot 14.5V wanneer volgeladen) aan kan. Teltonika heeft ook de optie voor site-to-site VPN verbindingen en Wifi-WAN waardoor ik 'm ook als travel-router kan inzetten op locaties waar bijvoorbeeld wel wifi aanwezig is maar waar ik toch een verbeterde veiligheid kan opzetten voor het hele netwerk door een site-to-site VPN naar mijn thuisverbinding op te zetten.

Ik heb overigens al Unlimited op mijn reguliere mobiele abonnement, mede zodat ik me geen zorgen hoef te maken over datagebruik maar ook omdat ik zo veel MB's kan delen :)


Goedemorgen @NHendriks en dank voor je bericht!

Duidelijk verhaal en ik snap je vraag dan ook wel. Ik heb er alleen geen antwoord op of verklaring voor. Daarom ga ik navraag voor je doen en hopelijk weet ik op die manier te achterhalen waar dit verschil in prijs vandaan komt. Eigenlijk ben ik nu zelf ook wel een klein beetje nieuwsgierig geworden, nooit bij deze verschillen stil gestaan heel eerlijk gezegd. Zo'n Teltonika lijkt me trouwens een prima optie omdat je die inderdaad mooi op je auto kunt schroeven. Mooie apparaatjes zo te zien, heb ze net even opgezocht. 

 

Nou is er opzich wel een omweg te bedenken die ook binnen de AV past maar ik weet niet hoe het zit met Roam Like Home en MB's delen. Maar wat is hier de max aan? Ik weet dat ik bij Unlimited data 50GB kan delen en 50GB kosteloos binnen de EU kan gebruiken. Maar wat als ik bijvoorbeeld twee unlimited-abonnementen zou hebben en daarmee 100GB deel met één 097-nummer. Kan ik dan die volledige 100GB in het buitenland gebruiken? Dan is dit voor mijn use-case misschien nog wel interessanter. Ik heb namelijk nog een S7 LTE die ik als navigatie gebruik waar ik nu standaard een kleine 40GB naartoe deel iedere maand maar daar kan ook prima een 06-nummer in met 4GB die in reismaanden naar unlimited gezet wordt. Gebruik hem in principe toch alleen voor navigatie 😅

 

Blijf ik de prijzen van data-only nog wel zo onlogisch als wat vinden hoor.

 

Pin me hier nog niet op vast maar volgens mij zou dit gewoon moeten werken!


Thanks, @JanZ_! Sowieso bijzonder waar ik deze week even was ingedoken is het feit dat mijn data-only abonnementen allemaal verhoogd zijn met inflatiecorrecties en dergelijke maar deze verhogingen niet zijn gedaan op de website waardoor het bijna gunstiger wordt om alle abonnementen op te zeggen en opnieuw aan te vragen 😅


abonnementen op te zeggen en opnieuw aan te vragen

Verlengen is dan handiger lijkt me. 

Verlengen = nieuw abonnement nemen op bestaande aansluiting. Als huidige abonnement al over de minimale periode heen is gaat het nieuwe abonnement direct de volgende dag al in.


abonnementen op te zeggen en opnieuw aan te vragen

Verlengen is dan handiger lijkt me. 

Verlengen = nieuw abonnement nemen op bestaande aansluiting. Als huidige abonnement al over de minimale periode heen is gaat het nieuwe abonnement direct de volgende dag al in.

Klopt, maar de vraag is dan of daar ook die nieuwe prijzen zonder inflatiecorrectie voor gelden 😉

 

Sowieso even afwachten wat Jan kan vertellen hierover.


Klopt, maar de vraag is dan of daar ook die nieuwe prijzen zonder inflatiecorrectie voor gelden

Dat zeker want die abonnementen zijn dan weer nieuw! Hier al meermaals gedaan de laatste 3 jaar 🙂. Zo poetsen we lekker de inflatiecorrectie weg. En krijgen we ook nog eens meer voor de prijs dan bij de iets oudere abonnementen 😃.


Hoi @NHendriks , helaas heb ik nog niet kunnen achterhalen waarom dit verschil zo groot is 😞 Ik ga er alles aan doen om iemand binnen de organisatie te vinden die hier (hopelijk) een uitleg voor heeft! 


Geen probleem! Ik weet hoe log KPN in zulke kwesties kan zijn, vooral als je niet weet bij wie je precies moet zijn voor iets.


Geen probleem! Ik weet hoe log KPN in zulke kwesties kan zijn, vooral als je niet weet bij wie je precies moet zijn voor iets.

We hebben hier inmiddels een nieuwe contactpersoon voor en die heb ik inmiddels aangeschoten @NHendriks. We wachten zijn reactie even af, ben inmiddels ook benieuwd wat hiervoor nu de verklaring is!


@JanZ_ toevallig al nieuws? 😇


@JanZ_ toevallig al nieuws? 😇

Goedemorgen @NHendriks!
Helaas nog niet, heb de persoon die hier nu over gaat dit vraagstuk net opnieuw gemaild en hoop dat er nu wel een reactie volgt 🙏


precies voor datzelfde doel heb ik data sim 09, met 1GB data en met bundel delen vul ik ‘m aan indien nodig. 6,50 per maand……