Skip to main content
Beantwoord

Problemen met WhatsApp registratie sinds overstap naar KPN Mobiel

• August 18, 2026
  • 10 reacties
  • 101 keer bekeken

Wij zijn recent overgestapt naar KPN. Sinds de overstap hebben we problemen met de registratie van WhatsApp.

WhatsApp wordt regelmatig uitgelogd, waarna het telefoonnummer opnieuw geregistreerd en geverifieerd moet worden. Dit gebeurt inmiddels dagelijks en soms meerdere keren per dag.

Bij het opnieuw registreren krijg ik een melding dat een iPhone 7 probeert het nummer te registreren. Niemand die ik ken gebruikt of gebruikte een iPhone 7. Zie bijgevoegde screenshot.

Daarnaast komt de SMS met de verificatiecode van WhatsApp niet aan. De optie om per SMS te verifiëren is ook regelmatig niet beschikbaar. Verificatie via een spraakoproep werkt wel.

Aan de WhatsApp-kant hebben we inmiddels:

• tweestapsverificatie aangezet;
  • gecontroleerd op gekoppelde apparaten; daar staan geen onbekende apparaten tussen.

Omdat de SMS-verificatie niet aankomt en dit sinds de overstap naar KPN speelt, vraag ik me af of er aan de kant van KPN iets gecontroleerd kan worden. Bijvoorbeeld rondom de aansluiting, SIM of aflevering van deze SMS-berichten.

Kunnen jullie aangeven of KPN hier iets in kan onderzoeken, of dat er nog andere stappen zijn die wij kunnen nemen?

Beste antwoord door teBrake

Dank voor jullie reacties!

Hi ​@teBrake, welkom allereerst bij onze community. 
Dank ook aan de users hier die zo goed meedenken. Dit lijkt mij ook een irritant probleem dus ik denk graag mee. Laten we eerst deze stappen uitvoeren voor alle zekerheid:

1. Open WhatsApp → Instellingen → Gekoppelde apparaten. Zie je hier apparaten die je niet herkent? Tik erop en kies Log uit.
  2. Heb jij zelf ook een iPhone? Verander dan de toegangscode van je iPhone én het wachtwoord van je Apple ID (iCloud). Lees hier hoe dit doet: Het wachtwoord van je Apple Account wijzigen - Apple Support (NL

Hierna zou het onmogelijk moeten zijn voor anderen om te verbinden zover ik weet. 

We zijn toevallig, terwijl we van provider zijn overgestapt, ook overgestapt naar een iPhone. 
Gelukkig hebben we nooit andere gekoppelde apparaten gezien, maar heb beide stappen uitgevoerd. 

Tot op heden is het ook nog niet opnieuw gebeurd, dank voor het meedenken en alle tips.

10 reacties

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • August 18, 2026

Welkom ​@teBrake.
Ik vrees dat een eerdere eigenaar van dit nummer waarschijnlijk zijn WhatsApp-account niet heeft aangepast of verwijderd. De verificatiecode wordt niet via sms verstuurd, maar via WhatsApp zelf. Daardoor gaat deze naar die oude iPhone 7 (die al dan niet in gebruik is of nog wel door de oude eigenaar), waardoor KPN hier niets voor je kan betekenen.

Hebben jullie een nieuw nummer van KPN gekregen of heb je dit meegenomen?

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • August 18, 2026

Dankjewel, ook voor de snelle reactie!

We hebben het nummer inderdaad meegenomen. 

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • August 18, 2026

Welke mogelijkheden heb je als je op de drie puntjes klikt? Hij is dit nog nooit eerder zomaar gebeurd, dus misschien vind je daar wel een oplossing?

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+28
  • Moderator
  • August 20, 2026

Dank ook aan de users hier die zo goed meedenken. Dit lijkt mij ook een irritant probleem dus ik denk graag mee. Laten we eerst deze stappen uitvoeren voor alle zekerheid:

1. Open WhatsApp → Instellingen → Gekoppelde apparaten. Zie je hier apparaten die je niet herkent? Tik erop en kies Log uit.
  2. Heb jij zelf ook een iPhone? Verander dan de toegangscode van je iPhone én het wachtwoord van je Apple ID (iCloud). Lees hier hoe dit doet: Het wachtwoord van je Apple Account wijzigen - Apple Support (NL

Hierna zou het onmogelijk moeten zijn voor anderen om te verbinden zover ik weet. 

• August 20, 2026

Hier een ander onderwerp over de onmogelijkheden van dit merkwaardige verschijnsel.

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+28
  • Moderator
  • August 20, 2026

Dit lijkt toch iets anders te zijn, in jouw voorbeeld is een oud nummer op een gegeven moment weer aan iemand anders gegeven door een provider. Dan klopt het volgens mij wel omdat het nummer van iemand anders. In dit geval is de TS eigenaar van het nummer. 

• August 20, 2026

Klopt, maar toch, het heeft raakvlakken.

Fijn dat je er mee wil helpen maar ik zou in jouw geval duidelijk willen aangeven dat dit systeem niets met kpn van doen heeft.

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+28
  • Moderator
  • August 20, 2026

Ow eens, het heeft ook niets met KPN te maken. Fijn dat je het aangeeft en ik help inderdaad graag. :) 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • Antwoord
  • August 21, 2026

Dank voor jullie reacties!

We zijn toevallig, terwijl we van provider zijn overgestapt, ook overgestapt naar een iPhone. 
Gelukkig hebben we nooit andere gekoppelde apparaten gezien, maar heb beide stappen uitgevoerd. 

Tot op heden is het ook nog niet opnieuw gebeurd, dank voor het meedenken en alle tips.

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+28
  • Moderator
  • August 21, 2026

Ik verwacht dat dit de oplossing was, dankjewel voor de terugkoppeling hier. 🙂