Skip to main content
Beantwoord

RCS ondersteuning i.v.m. iOS18

• September 17, 2024
  • 9 reacties
  • 2218 keer bekeken

SnoopBok
Deelnemer
Forum|alt.badge.img

Apple ondersteund inmiddels RCS in iOS 18: Apple newsroom

Ik heb een iPhone 14 Pro Max met iOS 18. Mijn provider is KPN. Ik heb geprobeerd om RCS in te schakelen onder Instellingen > Apps > Berichten maar ik zie daar geen toggle voor RCS.

Het vreemde is dat als ik zoek op RCS hij mij ook naar Instellingen > Apps > Berichten leidt.

Ondersteund KPN het wel? Ik zie namelijk op Tweakers in reacties dat een aantal mensen het werkend hebben voor KPN:
https://tweakers.net/video/19594/zo-mooi-of-lelijk-als-je-wilt-apple-ios-18-review.html?showReaction=20313174#r_20313174

Ik zie in de IMS-status 'Gesprekken en sms' staan bij de provider onder 'Info' in het instellingen menu van de iPhone. Ik meen dat daar ook RCS bij moet staan om het te kunnen ondersteunen.

Beste antwoord door Michel.uit.Arnhem

Hoi @SnoopBok 

De officiële statement staat in mijn eerste reactie aan jouw:

We zijn inderdaad van plan om RCS uit te rollen. We kunnen hier nog geen concrete termijn aan koppelen. Als dat het geval is, brengen we onze klanten hiervan op de hoogte.

Dit een uitspraak van één van de woordvoerders van KPN, tegenover iCulture.

Dus je kunt ervan uitgaan dat KPN op termijn RCS gaat ondersteunen, maar dat het nog onbekend is op welke datum het wordt gelanceerd.
Dit zal dan zeker door één van de KPN moderators worden medegedeeld op de community.

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

9 reacties

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi @SnoopBok 

Geen enkele provider met een eigen mobiele netwerk (KPN, Odido en Vodafone) in Nederland ondersteund momenteel de dienst RCS.
Dit geldt uiteraard ook voor alle (budget-) providers die gebruik maken van één van deze drie mobiele netwerken.

Dus het is daarom ook logisch dat je daar nog geen optie voor zult vinden, binnen de instellingen van je iPhone onder berichten.

Alleen Android smartphones kunnen het wel, omdat het dan verloopt via Google zelf, en dus niet via het mobiele netwerk.

De huidige status van RCS bij KPN is als volgt (Bron iCulture.nl):

KPN over RCS: “Zijn van plan RCS uit te rollen”

KPN is over de komst van RCS het meest concreet: ondersteuning voor RCS gaat er komen. De woordvoerder van KPN kon tegenover iCulture nog niet zeggen wanneer het gaat gebeuren, maar als het zover is worden gebruikers daarvan op de hoogte gebracht. 

We zijn inderdaad van plan om RCS uit te rollen. We kunnen hier nog geen concrete termijn aan koppelen. Als dat het geval is, brengen we onze klanten hiervan op de hoogte.

Dus je zou nog even moeten wachten, tot KPN het gaat lanceren voor ons klanten.

SnoopBok
Deelnemer
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • September 17, 2024

Bedankt @Michel.uit.Arnhem voor je antwoord. Ik ben benieuwd of KPN hier een officieel statement over uit gaat brengen, of ze het wel / niet gaan ondersteunen.

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi @SnoopBok 

De officiële statement staat in mijn eerste reactie aan jouw:

Dit een uitspraak van één van de woordvoerders van KPN, tegenover iCulture.

Dus je kunt ervan uitgaan dat KPN op termijn RCS gaat ondersteunen, maar dat het nog onbekend is op welke datum het wordt gelanceerd.
Dit zal dan zeker door één van de KPN moderators worden medegedeeld op de community.

Forum|alt.badge.img
  • Nieuwkomer
  • February 23, 2025

5 maanden verder, al enig idee wanneer de RCS beschikbaar komt??

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@MHarder 

Daar is nog niet bekend over gemaakt.
Zodra het beschikbaar komt voor de mobiele klanten, dan zal een moderator het vermelden op de community van KPN.

Laatste statement vanuit KPN:

“We zijn inderdaad van plan om RCS uit te rollen. We kunnen hier nog geen concrete termijn aan koppelen. Als dat het geval is, brengen we onze klanten hiervan op de hoogte”.

Aan dezelfde statement van 5 maanden geleden, is tot op heden nog niets veranderd.

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Voorlopig geen RCS in Nederland

KPN-pers-430x400.jpg

Met ingang van iOS 18 en na de lancering van de iPhone 16 ondersteunt Apples Berichten-app op iPhone RCS, de opvolger van SMS. Maar nog geen enkele telecompartij biedt RCS aan in Nederland.

Met RCS kunnen Apple gebruikers voor het eerst berichten uitwisselen met Android gebruikers zonder aangewezen te zijn op apps van derden, zoals WhatsApp.

RCS ondersteunt onder meer groepsgesprekken en het delen van hoge resolutie afbeeldingen en video’s.

Toch zal op korte termijn RCS nog niet in Nederland beschikbaar zijn.
KPN is er volop mee bezig, maar kan niet zeggen wanneer de technologie wordt uitgerold.

Vodafone heeft een aantal jaar geleden zelf RCS aangeboden voor Android-gebruikers, maar is daar een jaar geleden weer mee gestopt.

Odido kan al helemaal geen toezeggingen doen.
En zolang de drie belangrijkste telecomaanbieders RCS niet ondersteunen, zij immers hebben eigen netwerken, kunnen virtuele aanbieders dat ook niet.

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+11
  • Superuser
  • February 23, 2025

Over een jaar of vijf, dat is de gemiddelde tijd die we in Nederland achterlopen met nieuwe technieken voordat Nederlandse bedrijven deze eindelijk gaan toepassen.

• Nieuwkomer
  • March 5, 2025

Meer en meer mensen in mijn omgeving willen af van Whatsapp… dit is het moment om RCS te lanceren? 

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Meer en meer mensen in mijn omgeving willen af van Whatsapp… dit is het moment om RCS te lanceren? 

Hoi ​@Nico Ams 

Je kunt natuurlijk overstappen op de berichten-app Signal die inmiddels ook steeds populair wordt, en die de privacy hoog in het vaandel heeft staan.
De Nederlandse providers met een eigen mobiel netwerk (KPN, Odido en Vodafone), zullen hierdoor echt niet sneller gaan komen met RCS.