Skip to main content

Apple ondersteund inmiddels RCS in iOS 18: Apple newsroom

Ik heb een iPhone 14 Pro Max met iOS 18. Mijn provider is KPN. Ik heb geprobeerd om RCS in te schakelen onder Instellingen > Apps > Berichten maar ik zie daar geen toggle voor RCS.

Het vreemde is dat als ik zoek op RCS hij mij ook naar Instellingen > Apps > Berichten leidt.


Ondersteund KPN het wel? Ik zie namelijk op Tweakers in reacties dat een aantal mensen het werkend hebben voor KPN:
https://tweakers.net/video/19594/zo-mooi-of-lelijk-als-je-wilt-apple-ios-18-review.html?showReaction=20313174#r_20313174

Ik zie in de IMS-status 'Gesprekken en sms' staan bij de provider onder 'Info' in het instellingen menu van de iPhone. Ik meen dat daar ook RCS bij moet staan om het te kunnen ondersteunen.

Hoi @SnoopBok 

Geen enkele provider met een eigen mobiele netwerk (KPN, Odido en Vodafone) in Nederland ondersteund momenteel de dienst RCS.
Dit geldt uiteraard ook voor alle (budget-) providers die gebruik maken van één van deze drie mobiele netwerken.

Dus het is daarom ook logisch dat je daar nog geen optie voor zult vinden, binnen de instellingen van je iPhone onder berichten.

Alleen Android smartphones kunnen het wel, omdat het dan verloopt via Google zelf, en dus niet via het mobiele netwerk.

De huidige status van RCS bij KPN is als volgt (Bron iCulture.nl):
 

KPN over RCS: “Zijn van plan RCS uit te rollen”

KPN is over de komst van RCS het meest concreet: ondersteuning voor RCS gaat er komen. De woordvoerder van KPN kon tegenover iCulture nog niet zeggen wanneer het gaat gebeuren, maar als het zover is worden gebruikers daarvan op de hoogte gebracht. 

We zijn inderdaad van plan om RCS uit te rollen. We kunnen hier nog geen concrete termijn aan koppelen. Als dat het geval is, brengen we onze klanten hiervan op de hoogte.

 

Dus je zou nog even moeten wachten, tot KPN het gaat lanceren voor ons klanten.


Bedankt @Michel.uit.Arnhem voor je antwoord. Ik ben benieuwd of KPN hier een officieel statement over uit gaat brengen, of ze het wel / niet gaan ondersteunen.


Hoi @SnoopBok 

De officiële statement staat in mijn eerste reactie aan jouw:

We zijn inderdaad van plan om RCS uit te rollen. We kunnen hier nog geen concrete termijn aan koppelen. Als dat het geval is, brengen we onze klanten hiervan op de hoogte.

Dit een uitspraak van één van de woordvoerders van KPN, tegenover iCulture.

Dus je kunt ervan uitgaan dat KPN op termijn RCS gaat ondersteunen, maar dat het nog onbekend is op welke datum het wordt gelanceerd.
Dit zal dan zeker door één van de KPN moderators worden medegedeeld op de community.


Reageer