Skip to main content
Antwoord

Recommerce en KPN misleiding

• September 25, 2025
  • 8 reacties
  • 201 keer bekeken

Recentelijk ben ik met KPN een nieuwe overeenkomst aangegaan vanwege de aangeboden bonus van €150 bij het afsluiten van een nieuw contract met een iPhone en het inruilen van mijn iPhone 15. Mijn toestel verkeerde in nieuwstaat, maar tot mijn verbazing kreeg ik van Recommerce te horen dat het apparaat de status gebruikt zou hebben en daardoor ruim een derde lager werd gewaardeerd dan de vooraf online bepaalde inruilwaarde.

Ik ervaar dit als misleidend. De handelswijze wekt sterk de indruk dat de door KPN gecommuniceerde bonus en inruilactie vooral bedoeld zijn om klanten te lokken, waarna een aanzienlijk lager bod wordt gedaan in de hoop dat men dit, mede vanwege de bonus, toch accepteert. Dit schaadt mijn vertrouwen in de actie en straalt ook negatief af op KPN als aanbieder.

Ik heb inmiddels mijn toestel retour laten sturen. Wel wil ik graag tot een oplossing komen. Twee opties die ik zie:

1. KPN laat de bonus van €150 staan als tekenbonus bij mijn nieuwe overeenkomst, zodat ik de telefoon zelf kan verkopen. Ondanks dat dit mij extra werk oplevert, ben ik dan bereid om de overeenkomst voort te zetten.

2. Indien dit niet mogelijk is, hoor ik graag hoe we de overeenkomst in goed overleg kunnen ontbinden.

Admin: gebruikersnaam aangepast met het oog op de huisregels

Beste antwoord door Sanne van KPN

Hi ​@Klant 2025 en welkom bij de KPN Community. Jammer om te lezen dat je niet tevreden bent met het voorstel van Recommerce. 

Wel eerst wat algemene informatie over de werkwijze van Recommerce:
Wanneer je gebruikmaakt van het aanbod, ontvang je een inruilvoorstel. Daarbij wordt duidelijk vermeld dat het product na ontvangst wordt gecontroleerd. Indien er afwijkingen worden vastgesteld, kan de prijs wijzigen en neemt Recommerce contact op met je.
Dat is hier zo te lezen gebeurd: het toestel is door Recommerce beoordeeld met de status 'gebruikt'. Dit valt buiten onze invloedssfeer.
Je hebt de mogelijkheid om van het voorstel af te zien en de bestelling te annuleren binnen 14 dagen.

Voor de verdere afhandeling wat het nieuwe abonnement betreft kun je inderdaad het advies van Noordzee opvolgen. 🙂

8 reacties

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • September 26, 2025

Hallo ​@Klant 2025 ,

Je kunt jouw abonnement annuleren binnen veertien dagen vanaf de startdatum van jouw abonnement. Regel dit bij voorkeur direct telefonisch via de klantenservice.

Maak online een terugbelafspraak (rechtsonder op de pagina) en je wordt teruggebeld op een moment dat jou uitkomt.

Je kunt KPN ook een bericht sturen via social media. Je vindt KPN op deze social media kanalen: InstagramFacebook of X.

Stuur daar je vraag via een privébericht en je krijgt zo snel mogelijk reactie.

Meer opties vind je hier:

Flitsend
Topper
Forum|alt.badge.img+8
  • Topper
  • September 26, 2025

Goedemorgen!

Puur uit interesse; waar heb je zien staan dat je 150 EUR zou krijgen? Is inderdaad vreemd dat ze daar op terugkomen. Was het geen schatting? 

(Verder sluit ik me volledig aan bij het antwoord van ​@Noordzee)

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20
  • Moderator
  • Antwoord
  • September 26, 2025

Hi ​@Klant 2025 en welkom bij de KPN Community. Jammer om te lezen dat je niet tevreden bent met het voorstel van Recommerce. 

Wel eerst wat algemene informatie over de werkwijze van Recommerce:
Wanneer je gebruikmaakt van het aanbod, ontvang je een inruilvoorstel. Daarbij wordt duidelijk vermeld dat het product na ontvangst wordt gecontroleerd. Indien er afwijkingen worden vastgesteld, kan de prijs wijzigen en neemt Recommerce contact op met je.
Dat is hier zo te lezen gebeurd: het toestel is door Recommerce beoordeeld met de status 'gebruikt'. Dit valt buiten onze invloedssfeer.
Je hebt de mogelijkheid om van het voorstel af te zien en de bestelling te annuleren binnen 14 dagen.

Voor de verdere afhandeling wat het nieuwe abonnement betreft kun je inderdaad het advies van Noordzee opvolgen. 🙂

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • October 4, 2025

Makkelijk om je achter een partner te verschuilen. Het toestel is inmiddels retour ontvangen en er valt werkelijk niets aan te constateren...het verkeerde in nieuwstaat.
Het resultaat: een duur abonnement, geen toestelbonus van €150 ontvangen en een teleurstellend antwoord van een moderator die vooral aangeeft dat ik de kleine lettertjes beter had moeten lezen.

Er is ook nog zoiets als misleidende marketing.
De actie wordt actief door KPN gecommuniceerd, maar zodra er iets misgaat, wordt verwezen naar een externe partij. In mijn geval kreeg het toestel de status “gebruikt”, terwijl dat kennelijk alleen te voorkomen is als je een ongeopende, gesealde telefoon inlevert. Feitelijk misschien juist, maar praktisch gezien misleidend: niemand levert een ongebruikte, nieuwe telefoon in.

Wat ik vooral kwalijk vind, is dat KPN geen enkele poging doet om mee te denken of een oplossing te zoeken terwijl ik zelf al een redelijk voorstel heb gedaan: de bonus van €150 laten staan als tekenbonus, zodat ik mijn toestel zelf kan verkopen. In plaats daarvan wordt enkel verwezen naar het recht om te annuleren, wat het probleem niet oplost.

Van een partij als KPN mag je beter verwachten. 

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Gelukkig hoeft er ook geen ongebruikte nieuwe telefoon ingeleverd te worden. Dat zou het inruilen erg lastig maken. Als ik momenteel op onze site kijk bij de inruildeal voor de iPhone 17 dan wordt daar bij ‘Als nieuw’ het volgende aangegeven: 

Daarnaast aanvaard je bij het bestellen, waarin je aangeeft van een inruildeal gebruik te maken, de algemene voorwaarden en de overdrachtsvoorwaarden van Recommerce. Dit, omdat zij de partij zijn die de inruil verwerken en de toestand van het toestel bepalen. Daarom word ook naar hen verwezen wanneer je over dit gedeelte vragen hebt.
Die voorwaarden kun je onderaan de website van Recommerce vinden. 

Dit alles gezegd hebbende, ik begrijp dat het erg tegenvalt als het bedrag lager uitvalt dan je had verwacht. De opties die je hiervoor hebt zijn al toegelicht dus die zal ik niet nogmaals herhalen. 
Hopelijk lukt het om je iPhone 15 voor een mooi bedrag te verkopen en ben je, ondanks dit, blij met je nieuwe toestel. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • October 5, 2025

Als test een iPhone 17 Pro Max 2 TB (bij KPN voor € 2256,00) bij recommerce aanbieden

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+11
  • Superuser
  • October 5, 2025

Maximaal 2 microkrasjes, dat is natuurlijk niet realistisch. Je mag al blij zijn als je niet meteen 2 microkrasjes maakt tijdens het uitpakken van een nieuwe telefoon. Beetje kansloze optie dit, want je vindt altijd een dozijn microkrasjes als je met een vergrootglas kijkt, zoals Recommerce doet. Wel een slimme marketingactie trouwens.

Forum|alt.badge.img
  • Nieuwkomer
  • December 3, 2025

nou hier ook negatieve ervaringen met Recommerce!!! Voldoe aan eisen voor een bonus (heb 2x identieke bestelling gedaan) maar 1 is akkoord en de ander voldoet niet aan de eisen. Geven aan dat KPN zegt dat ik niet voldoe, KPN zegt dat ik wel voldoe en nu twee weken later nog geen stap verder. Verzoek van Recommerce om niets op Trustpilot te vermelden (negatief dus tsja bang voor meer reacties??) … Nu aan de lijn met KPN (tweede keer) die niets terug kan vinden over het eerste gesprek?? echt.. je wordt aan alle kanten belazerd terwijl je enorm veel betaald voor de diensten die je afneemt.