Skip to main content
Beantwoord

Regelmatig geen verbinding in het buitenland (EU) met mijn iPhone 14 Pro

• February 6, 2026
  • 6 reacties
  • 51 keer bekeken

Indien ik in het buitenland ben is het regelmatig het geval dat ik geen verbinding heb met een mobiel netwerk. Voor de duidelijkheid dan doet hij het wel en op andere momenten weer niet. Telefoons met andere providers die de telefoon het wel en geeft geen storingen. Zowel Nederlanders die geen KPN hebben als buitenlanders zelf. Reis vaak met een groep. Wat allemaal gedaan: Uitgezet en herstart: werkt soms wel dan weer niet. Met twee verschillende iPhones allebei KPN. Beiden verschillend wel verbinding of beiden niet. Netwerk zelf instellen bij 14 Pro niet mogelijk, is afgeschermd. Dit kwam voor in Duitsland, Frankrijk en Spanje. Gebeld met KPN vanuit buitenland en in Nederland, alles wat werd aangegeven gedaan maar geen verbetering. Meest recente ervaring februari 2026 Duitsland.

Beste antwoord door Arjan van KPN

Hoi ​@Cordeshep. Welkom op de KPN Community! Erg lastig dat je regelmatig de verbinding verliest in het buitenland.

Dit is wel een lastige kwestie en vanaf hier valt niet te zeggen waar dit aan ligt helaas. In het buitenland ben je afhankelijk van het bereik van de daar beschikbare providers en ook van de mate waarin roaming wordt toegestaan. De providers gaan daar zelf over en daar hebben wij maar beperkt zeggenschap over. Het algemene advies is dan ook om handmatig te zoeken naar andere providers en daarmee proberen te verbinden. Jij geeft aan dat het afgeschermd is, maar elk consumenten toestel biedt die mogelijkheid aan. Of je bent wellicht een zakelijke gebruiker en dan raad ik je aan je te voegen bij je telecombeheerder binnen je bedrijf. 

Voor de volledigheid deel ik hieronder nog ons Kennisbank artikel waar roaming wordt uitgelegd en enkele tips worden gedeeld. Hier kun je nog eens goed naar kijken. 

Als je een particulier bent met een consumentenabonnement en alle tips helpen niet, dan kun je het beste contact opnemen met onze helpdesk. Dan kan er een ticket worden aangemaakt en wordt er binnen een dag contact met je opgenomen. Dan gaan we er alles aan doen om je toch te helpen. 

Je kunt hiervoor een terugbelafspraak plannen. Dan bellen we je direct of op een moment dat jou uitkomt.. Je vindt ons ook op Facebook, X en Bluesky. Stuur je vraag via een privébericht en je krijgt zo snel mogelijk reactie.

6 reacties

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • Antwoord
  • February 9, 2026

Hoi ​@Cordeshep. Welkom op de KPN Community! Erg lastig dat je regelmatig de verbinding verliest in het buitenland.

Dit is wel een lastige kwestie en vanaf hier valt niet te zeggen waar dit aan ligt helaas. In het buitenland ben je afhankelijk van het bereik van de daar beschikbare providers en ook van de mate waarin roaming wordt toegestaan. De providers gaan daar zelf over en daar hebben wij maar beperkt zeggenschap over. Het algemene advies is dan ook om handmatig te zoeken naar andere providers en daarmee proberen te verbinden. Jij geeft aan dat het afgeschermd is, maar elk consumenten toestel biedt die mogelijkheid aan. Of je bent wellicht een zakelijke gebruiker en dan raad ik je aan je te voegen bij je telecombeheerder binnen je bedrijf. 

Voor de volledigheid deel ik hieronder nog ons Kennisbank artikel waar roaming wordt uitgelegd en enkele tips worden gedeeld. Hier kun je nog eens goed naar kijken. 

Als je een particulier bent met een consumentenabonnement en alle tips helpen niet, dan kun je het beste contact opnemen met onze helpdesk. Dan kan er een ticket worden aangemaakt en wordt er binnen een dag contact met je opgenomen. Dan gaan we er alles aan doen om je toch te helpen. 

Je kunt hiervoor een terugbelafspraak plannen. Dan bellen we je direct of op een moment dat jou uitkomt.. Je vindt ons ook op Facebook, X en Bluesky. Stuur je vraag via een privébericht en je krijgt zo snel mogelijk reactie.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • February 11, 2026

Beste Arjan dank voor de uitgebreide reactie. Zal als particuliere consument door de tekst heen even reageren.

De providers in het buitenland zijn een keuze van KPN en ik neem aan met afspraken over bereikbaarheid. Opvallend voor ons was dat ander medelanders met een Nederlands abonnement niet KPN geen last hadden. En de mensen met een lokaal abonnement hadden ook perfecte verbinding ook 5G. Zelfs onderling bij mijn vrouw bleek dat zij dan wel verbinding had terwijl ik geen verbinding had en andersom. Ook bleek dat we bij verschillende providers in het buitenland aangesloten waren terwijl we steeds bij elkaar waren. 

Als u stelt dat de provider ook voor mijn abonnement handmatig afstelbaar is dan graag hulp. Drie van uw collega’s konden. mij ook niet verder helpen dit te vinden. Instellen mobiel netwerk komt bij mijn telefoon niet naar voren. Kan natuurlijk zijn dat ik iets niet goed doe. 

Kennisbank doorgenomen. Niets iets kunnen vinden wat mij nog onbekend was en een oplossing of een richting daartoe zou kunne geven. Zal contact opnemen vis een terugbelafspraak om een ticket aan te maken .  

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • February 11, 2026

terugbel afspraak werkte goed. Oplossing is niet gekomen. 

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14

Om handmatig naar andere providers te zoeken op een iPhone kun je deze stappen doorlopen: 

iPhone:  Instellingen > Aanbieder > Automatisch uitschakelen, en kies handmatig een andere provider)

of

iPhone: Instellingen > Mobiel netwerk > Netwerkselectie en schakel daar Automatisch uit. Het kan even duren voordat er een keuze aan providers beschikbaar komt. 

En ik zie dat ik vergeten ben te melden dat je het beste kunt bellen vanuit het buitenland op het moment dat het probleem zich voordoet. Dan kan er gekeken worden waarom je niet kunt verbinden met een netwerk. 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • February 12, 2026

Dank weer Arjan, punt is dat er geen mogelijkheid is bij de instellingen überhaupt om automatisch kiezen uit te schakelen. bij beide telefoons niet en reeds meerdere keren die conclusie samen met je collega’s vastgesteld. En toen ik in Frankrijk was heb ik gebeld met de telefoon van mijn vrouw toen ik geen verbinding had! Ook toen kwam er geen oplossing.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14

Dat is wel merkwaardig, want dit is een functionaliteit die elk consumententoestel heeft. Wat je dan nog zou kunnen proberen is de mobiele netwerkinstellingen te resetten in de toestellen. Wellicht dat dat de blokkade opheft om zelf een provider te kiezen. 

Mobiele netwerkinstellingen herstellen

Heb je alleen problemen met het mobiele netwerk, dan kun je de instellingen voor mobiele data opnieuw instellen. Dit doe je als volgt:

1. Ga naar de Instellingen-app op je iPhone of iPad.
  2. Ga naar Mobiel netwerk.
  3. Onder ‘Mobiele abonnementen’ tik je op de mobiele verbinding die niet goed werkt.
  4. Tik op Mobiele datanetwerk.
  5. Blader omlaag en tik op Stel opnieuw in.

En onlangs hebben we een verbetering aangebracht op netwerkniveau wat er voor zorgt dat je in Duitsland sneller verbinding hebt met een netwerk. Misschien heb je daar ook profijt van. 

Ondanks dat je bij een vorige belpoging (n het buitenland) niet echt geholpen bent, blijft het advies staan om toch weer te bellen als je problemen hebt. Dring er dan op aan dat er een ticket wordt aangemaakt, want zo kan de Technische Dienst met je in contact komen.Â