Skip to main content
Bij het verlengen van mijn telfort abonnement werd ik verwezen naar kpn. Bij het afsluiten van het contract was alles in orde maar toen gaf de medewerker aan dat omdat mijn rijbewijs bij punt 12 met een 71 begon hij mij niet mocht helpen.



Iets met fraude. Erg leuk om dat in een overvolle winkel verteld te krijgen. Mensen kijken je dan best raar aan.

Volgens rdw betekend die 71 gewoon dat ik mijn rijbewijs een keer ben kwijtgeraakt.



Dus waarom weigeren jullie mij dan om te verlengen?

Hoe zou je het vinden om in een overvolle winkel geweigerd te worden met mogelijke "fraude" als reden.

Hoe gaan we dit oplossen?
Hallo @Edwin.bosch ,

Je kunt dan het beste zorgen dat je een geldig ID bij je hebt, een rijbewijs wordt niet overal als geldig ID erkend en je paspoort of Identiteitskaart is dat wel.

Het is in NL ook verplicht om altijd een geldig ID bij je te hebben.
Hoi allemaal,



Bron: Rijksoverheid.

Hier dus Onze overheid.
Hoi Edwin, goede vraag! Op het moment dat wij met iemand een nieuw abonnement afsluiten, of verlengen, zijn er een aantal dingen die ons systeem controleert. Dit om te verifiëren dat alles aan onze voorwaarden en aan eventuele wettelijke vereisten voldoet. Dit dient niet alleen om ons te beschermen, maar is ook voor jouw veiligheid. Op het moment dat ons systeem aangeeft dat iets niet aan onze eisen voldoet moet de medewerker dit aan jou aangeven. Deze kan daarbij echter wel rekening houden met omstanders. Ik vind het dan ook vervelend dat dit blijkbaar niet is gebeurd. Daarvoor mijn excuses.



Dan, specifiek de code. Je vindt een overzicht van rijbewijscodes hier. Je ziet daar ook dat codes 70 en 71 betekenen dat je rijbewijs is ingewisseld voor een andere, of een duplicaat is. Helaas is het een feit dat mensen bij het afsluiten van abonnementen soms proberen te frauderen. Daarom accepteert het systeem uit voorzorg dit soort rijbewijzen niet. Omdat er verder met het abonnement en dergelijke bij jou geen issues waren kun je alsnog verlengen, maar dan zul je een ander soort identificatie moeten tonen.

Lieve mensen, ik heb mijn rijbewijs nagekeken, maar ik kom geen codes 70 of 71 tegen bij nr 12. Daarnaast heb ik m'n rijbewijs net voor de lockdown vernieuwd, datum van uitgifte staat op 01-04-2020. Ik heb ook nog even een kopie van mijn oude rijbewijs bekeken..... daar staat ook, net als op mijn nieuwe rijbewijs, RDW op de achterzijde, dus waarom noemen ze dit dan een RDW rijbewijs 

Op de site van de overheid staan de legitimatiebewijzen vermeld die voor specifieke handelingen verplicht zijn en daar staat het afsluiten van mobiele abonnementen niet bij, overigens kan ik het in de voorwaarden van KPN ook niet echt terugvinden, dus daar zou men bij KPN ook wat duidelijkheid in kunnen scheppen. 

Maar klantvriendelijk zijn ze zeker niet geweest, alleen al het feit dat ze zeiden dat er op het rijbewijs een beperking zit, is een aanname, want het staat niet op het rijbewijs! 

Zeer kwetsend, zeker als je al 17 jaar klant bent van KPN en al jaren alles regelt bij KPN XL in Rijswijk. 

Â