Skip to main content

Roaming heel erg slecht, regelmatig helemaal geen bereik

• August 20, 2025
  • 2 reacties
  • 55 keer bekeken

Net een vriendelijk maar slecht gesprek gehad. Dataroaming werkt op mijn telefoon nauwelijks. Dat is vervelend wanneer je op reis bent. Pas ver in Duitsland na verschillende keren opnieuw opstarten heb ik een betrouwbare verbinding. Wanneer je zoals ik een paar weken hebt verbleven op de grens tussen Duitsland en Oostenrijk kun je je voorstellen dat ik nogal een keer verkeerd ben gereden omdat de navigatie ermee ophield. Ik heb alle 'probleemoplossers’ geprobeerd alle instellingen stonden goed. Maar sterker nog, mijn reisgenoot heeft exact hetzelfde toestel en exact hetzelfde abonnement. Daar ging alles vlekkeloos! Nu komt het:

uiteindelijk na de reis heb met de klantenservice gebeld en uitgelegd. “Ja ja, ik begrijp precies wat u bedoelt maar dat ligt aan uw toestel (want wij zijn hier verwend en het is hier geweldig en in het buitenland niet en bla bla bla)” Dus, of ik dan beter een nieuwe telefoon kon kopen? “Nee want ik had laatst iemend aan de lijn met een gloednieuwe iphone 16 en die had het zelfde als u. Probeert u maar eens de simkaarten te wisselen tussen de goed werkende telefoon van uw reisgenoor en die uw telefoon en u zult zien dat het telefoon gebonden is.” 

Nu ben ik technisch onderlegt in ICT en vraag me af óf dit waar is (zou ergens in het roamingprotocol een de IMEI van mijn toestel in een verkeerd accesslist voorkomen?) én wat KPN zou zeggen wanneer ik net bij hun een nieuwe telefoon zou hebben aangeschaft voor duizenden euro's? Ik vermoedde nog een versie probleem van simkaart en provider (de simkaart van mijn reisgenoot is veel nieuwer dan die van mij) maar dat was ook een verkeerde gedachte. Toch maar een nieuwe simkaart gevraagd en tsja dan maar een keer naar de grensstreek rijden om te zien wat er gebeurd.

Ik vind dit een heel slecht verhaal van KPN

2 reacties

• Nieuwkomer
  • August 25, 2025

Unfortunately, I experienced a similar issue during my recent holidays in France: unreliable connection.

Luckily, I have another SIM card in my phone (provided by my employer) from Vodafone, and the connection was typically much better with it.

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Hi ​@weer een klager, niet fijn dat je verbinding buiten Nederland niet lekker werkt.

In de meeste gevallen kan je het oplossen met deze tips voor goed bereik in het buitenland, óf inderdaad met een nieuwe simkaart, want dat kan ook een oorzaak zijn. Zorg ook dat je de daar genoemde instellingen controleert, want ook die kunnen roet in het eten gooien, als die niet (helemaal) goed staan in je toestel. Daarnaast kan ik niet heen om het verhaal dat het bereik in buiten Nederland niet altijd even goed is als dat wij gewend zijn. 

Lukt het daarmee toch niet, dan kan er indien nodig een onderzoek worden ingesteld. Mits bovenstaande punten uitgesloten zijn, uiteraard. Hiervoor kan je een belafspraak maken met onze klantenservice. Een van mijn collega's belt je terug en helpt je verder.