Skip to main content
Antwoord

Roaming in Groenland. Geldt dat als Europa?

• September 5, 2025
  • 15 reacties
  • 237 keer bekeken

In voorbereiding op een reis naar Groenland.
Ik lees hier dat bellen en internet daar uit de normale bundel kan:
https://www.kpn.com/mobiel-abonnement/bundels/buitenland

Klopt dit wel? Want volgens veel andere bronnen moet je dure extra bundels aanschaffen voor Groenland.
Is er recent iets veranderd misschien?

Beste antwoord door Jan van KPN

Hoi ​@Thegess, inmiddels heb ik hier ook terugkoppeling op mogen ontvangen; het blijkt dat Groenland verkeerd staat vermeld in de online landenlijst. Dit betekent dus dat je voor Groenland wel een aparte bundel nodig hebt. Dit is inmiddels aangepast en zou vannacht om 00.00 juist moeten worden weergegeven. Excuses voor de verwarring en ik begrijp ook heel goed dat dit niet meteen het bericht was waar je op had gehoopt. Wel hoop ik dat je met deze informatie weet waar je aan toe bent! En mocht je toch nog verdere of aanvullende vragen hebben, laat het hier dan ook vooral weten!

15 reacties

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • September 5, 2025

Hallo ​@Thegess 

Groenland is een autonoom land maar maakt nog wel steeds deel uit van het Koninkrijk van Denemarken. 

Zie de website:  https://www.kpn.com/mobiel-abonnement/bundels/buitenland

Veelgestelde vragen over internetten, bellen en sms'en in het buitenland

Welke landen vallen bij KPN binnen de EU?

Hieronder zie je in welke landen je je abonnement of tegoed gewoon kan gebruiken:

A

Gibraltar, Griekenland, Groenland, Groot-Brittannië, Guadeloupe, Guernsey

H

• Auteur
  • Topper
  • September 5, 2025

Bedankt Ruud!
Daar staat het inderdaad ook nog een keer.

Best wel bijzonder omdat vrijwel alle andere providers en ook KPN Zakelijk hier extra geld voor vragen.
Mobiele data in Groenland kost daar 2 euro per Mb of zelfs nog veel meer.
En ook op mijn beoogde bestemming zegt men dat internet (voor zover beschikbaar) heel duur is. Zowel mobiel als via WiFi. Want ook voor WiFi moet je betalen in Groenland.

Ik ga toch nog op zoek naar meer bevestiging.

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • September 5, 2025

Dan is het hier wachten op een KPN moderator om dit te bevestigen/tegenspreken.
Dat kan een dag of meer duren afh. van de drukte.

Ik keek nog even verder en in de MijnKPN app zie ik een heel ander beeld.
Daar staan twee bundels met weinig data/bellen/sms voor een fors bedrag 😫

De website lijkt dus tegenstrijdige informatie te geven.

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • September 5, 2025

Je kunt jezelf beschermen tegen hoge kosten voor eventuele ongewenste verbinding buiten de eu. Sms BESCHERMING AAN naar 1266.

• Auteur
  • Topper
  • September 6, 2025

Je kunt jezelf beschermen tegen hoge kosten voor eventuele ongewenste verbinding buiten de eu. Sms BESCHERMING AAN naar 1266.

Dat is natuurlijk geen oplossing want ik wil wel verbinding hebben. Daarom moet ik weten wat het kost.
Als het uit de bundel kan, hoef ik nergens op te letten.
Als het 2 Euro per Mb kost, zal ik heel selectief moeten zijn.

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • September 6, 2025

Dat snap ik maar het voorkomt dat je kosten maakt buiten de bundel en ook kosten van eventuele maritieme verbindingen. Stel je gaat walvissen spotten op zee dan heb je snel een maritieme verbinding te pakken en die zijn echt duur. Het was een goed bedoelde tip😉.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • September 6, 2025

Sowieso “bescherming aan” zetten. Dit beschermt tegen kosten die onder geen enkele bundel vallen en € 2,50 per MB zijn!

Groenland is wat verwarrend. Op de site vind ik op meer plekken dat het wel onder de bundel van het abonnement valt. Alleen in de app (zie screenshot ​@RBxx ) dan weer niet….

Het lijkt me wel logisch dat het onder de bundel valt.

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • September 10, 2025

Goedemorgen ​@Thegess en bedankt voor jouw bericht!

Goede vraag, ik begrijp de verwarring en daarom ga ik dit ook voor je navragen binnen de organisatie. Wanneer vertrek je precies richting Groenland? Lijkt me een bijzondere bestemming, mooi landschap en natuur volgens mij! 

Het lijkt me wel logisch dat het onder de bundel valt.

Dit lijkt mij ook en ik vermoed ook wel dat dit het geval is maar helemaal 100 procent zeker ben ik er niet van. Vandaar ook dat ik dit voor je uit ga zoeken en zodra ik meer weet, meld ik me hier zo snel mogelijk weer!

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • Antwoord
  • September 10, 2025

Hoi ​@Thegess, inmiddels heb ik hier ook terugkoppeling op mogen ontvangen; het blijkt dat Groenland verkeerd staat vermeld in de online landenlijst. Dit betekent dus dat je voor Groenland wel een aparte bundel nodig hebt. Dit is inmiddels aangepast en zou vannacht om 00.00 juist moeten worden weergegeven. Excuses voor de verwarring en ik begrijp ook heel goed dat dit niet meteen het bericht was waar je op had gehoopt. Wel hoop ik dat je met deze informatie weet waar je aan toe bent! En mocht je toch nog verdere of aanvullende vragen hebben, laat het hier dan ook vooral weten!

• Auteur
  • Topper
  • September 10, 2025

Bedankt Jan,
Zo kom ik inderdaad niet voor onaangename verrassingen te staan.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • September 10, 2025

Al bescherming aan verzonden naar 1266?

Anders heb je nog steeds een onaangename verrassing à € 60,50.

Beschermt tegen kosten veerboot, vliegtuig. Als je buiten bereik van masten op land bent. 

Of op Groenland je telefoon aanzet maar nog geen "Groenland bundel" hebt.

Forum|alt.badge.img+7
  • September 10, 2025

@Thegess , en dan moet je nog steeds “bescherming aan” naar 1266 via sms activeren zoals al eerder door diverse communityleden is aangeraden. Ik hoop dat je dat al gedaan hebt.

Edit: ik zie dat PeterG me een minuutje voor was…

• Auteur
  • Topper
  • September 10, 2025

Ja, bedankt voor de tips!
Waarschijnlijk ga ik een lokale simkaart aanschaffen, want die lijken goedkoper dan KPN (maar toch nog duur).
Maar ik heb nog even, want het zal volgende zomer worden dat ik daar met de rugzak op stap ga.

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • September 11, 2025

De website en de MijnKPN app zijn het nu eens.

De website biedt voor Groenland nu ook de twee buiten-EU bundels aan, gelijk aan de MijnKPN app.

Alleen bij de veelgestelde vragen op Internetten, sms'en en bellen in het buitenland staat Groenland nog bij de “Welke landen vallen bij KPN binnen de EU?”

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • September 11, 2025

De website en de MijnKPN app zijn het nu eens.

Klopt helemaal ​@RBxx , ik had hier eerder vandaag ook al terugkoppeling over ontvangen en wou dat hier ook nog even delen maar je was me voor! Desalniettemin bedankt!