Skip to main content

Beste KPN,

 

Klinkt heel leuk dit. Ik zou het met plezier hebben gedaan als ik beter wist! Kan ik die €60,50 terugkrijgen, want mijn roaming stond niet automatisch uit en ik kreeg pas een melding bij 80%. Ik vroeg me af waarom bij het voordeelpakket meldingen komen bij 25%, 50% en 75%, maar bij dit automatische roamen pas na 80%.

Het is wel grappig, want ik ben al een eeuwigheid klant en jullie hebben me nu op zich gewoon beroofd. Ook de manier waarop dit is gebeurd, tijdens een tussenstop voordat ik mijn buitenlandse simkaart heb kunnen aanschaffen (dat is de reden dat ik geen voordeelpakket nam).

Ik zou graag het onredelijke deel van mijn factuur terugkrijgen want dit is natuurlijk niet bepaald klantvriendelijkheid die ik gewend ben. En dat roaming moet automatisch uitstaan! 😄

 

Vriendelijke groet,

 

Een trouwe klant!

Roaming staat toch altijd aan? Bij mij gelukkig wel. En dat moeten we maar zo houden. 


Roaming staat toch altijd aan? Bij mij gelukkig wel. En dat moeten we maar zo houden. 

Binnen de EU is dat geen probleem met "roam like home" maar bij een reis buiten de EU moet je het toch echt zelf tijdig uitzetten. Automatisch gebeurt dat niet, het is een instelling op de telefoon. Anders grijpt de telefoon direct zijn kans en gaat data gebruiken.


Roaming staat toch altijd aan? Bij mij gelukkig wel. En dat moeten we maar zo houden. 

Binnen de EU is dat geen probleem met "roam like home" maar bij een reis buiten de EU moet je het toch echt zelf tijdig uitzetten. Automatisch gebeurt dat niet, het is een instelling op de telefoon. Anders grijpt de telefoon direct zijn kans en gaat data gebruiken.

Vandaar dat ik dat waarschuwen bij 80% heel frappant vind… Waarom niet waarschuwen bij 25% en 50% en 75% zoals normaal? Dit komt nogal listig over, en dat bij eigen klanten!


De buitenbundelkosten voor internet buiten de EU zijn al gauw 2,50 EUR per MB. Dat is ong. 24 MB totdat je op 100% komt. Dat verstookt je telefoon in een paar minuten op de achtergrond. En de boodschap komt sowieso met enige vertraging. Toen jij de 80% melding kreeg, had je ws. ondertussen al 100% verbruikt.


Hoi @DGC en welkom op het forum! Begrijpelijk dat je niet vrolijk wordt van zo'n bedrag. :sweat: Daarom adviseren we ook altijd om roaming uit te zetten als je geen voordeelbundel aan hebt staan en extra kosten buiten de EU wilt voorkomen. Roaming gaat nooit automatisch uit, dit is een instelling in je toestel wat @RBxx ook al aangaf. 

Zodra je in het buitenland bent en verbinding maakt met het netwerk daar krijg je ook een SMS die je informeert over de kosten die voor dat land gelden, daarmee brengen we je op de hoogte van deze kosten en waarschuwen we je eigenlijk al. Daarna gaan wij uit van je eigen verantwoordelijkheid. Mocht je die kosten niet willen maken, dan is de volgende stap om roaming uit te zetten of een bundel aan te schaffen. Doe je dit niet, dan zullen we je bij 80% van het limiet van €60,50 informeren en als je aan de volledige €60,50 zit zullen we de verbinding blokkeren. 

Ik kan deze kosten niet vergoeden. Ik kan je alleen adviseren om bij een eventuele volgende reis roaming uit te zetten of een bundel aanzetten. Desalniettemin hoop ik dat je een goede reis hebt gehad en wens ik je alvast fijne paasdagen!


Beste Sanne,

 

Jij ook fijne paasdagen, en ook aan de anderen hier. 🐥🐥🐥

Maar nog even over deze toestand: ik kreeg geen waarschuwing om roaming uit te zetten. Integendeel! Ik werd juist aangemoedigd niet te vergeten het aan te zetten als ik het voordeelpakket had aangeschaft. Zie hieronder:

 

Dit was een tussenstop, dus er was voor mij geen reden om een pakket aan te schaffen. Zou KPN niet klantvriendelijker willen zijn dan dit? Kan KPN toegeven dat de waarschuwing op 80% heel vreemd is?

Het enige wat ik kan verzinnen als verklaring is dat KPN een deal heeft gemaakt met het lokale netwerk dat ze een voordeelpakket mogen aanbieden, zolang ze tot 80% niet de mensen waarschuwen die geen pakket hebben gekocht— die vervolgens keihard worden afgestraft. €60,50 in een minuutje of minder is niet niks voor een normaal persoon.

Sanne, als er geen mogelijkheden zijn tot restitutie (ik snap dat je dat zegt maar ik zou zelfs één euro zeer waarderen, al is het maar als blijk van begrip), kan KPN dan tenminste toegeven dat het hier (met die 80%) om een ongelukkige handelsovereenkomst gaat? Ik begrijp niet waarom KPN eigen klanten zou duperen en die 80% is een zeer vreemde grens bij het niet aanschaffen van het pakket.

Dit is mijn eerste bericht na tien jaar.

Bedankt,

Fijn pasen.

 


Ik werd juist aangemoedigd niet te vergeten het aan te zetten als ik het voordeelpakket had aangeschaft. 

Die kleine toevoeging is nu juist waar het hier om gaat. 

Het enige wat ik kan verzinnen als verklaring is dat KPN een deal heeft gemaakt met het lokale netwerk dat ze een voordeelpakket mogen aanbieden, zolang ze tot 80% niet de mensen waarschuwen die geen pakket hebben gekocht— die vervolgens keihard worden afgestraft.

Hier kan ik duidelijk over zijn, dit is niet wat hier speelt. De kosten die jij maakt via buitenlandse providers worden aan ons doorberekend (hier kun je daar meer over lezen). De reden van de 80% ligt eerder bij wat RBxx al aangaf:

De buitenbundelkosten voor internet buiten de EU zijn al gauw 2,50 EUR per MB. Dat is ong. 24 MB totdat je op 100% komt. Dat verstookt je telefoon in een paar minuten op de achtergrond. En de boodschap komt sowieso met enige vertraging. Toen jij de 80% melding kreeg, had je ws. ondertussen al 100% verbruikt.

24 MB is ontzettend snel verbruikt en de berichten komen dus met vertraging. Het duurt even voordat alles verwerkt is, dus je zou de berichten dan enorm snel achter elkaar ontvangen (met de verwerkingstijd waarschijnlijk binnen enkele seconden) nadat het kwaad al geschied is.  


Reageer