Skip to main content
Vraag

Roaming zonder geactiveerde sim kaart is dit mogelijk?

• October 28, 2025
  • 5 reacties
  • 86 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Is het mogelijk dat als mijn sim kaart uitgeschakeld/gedeactiveerd is dat deze verbinding maakt met het internet? Ik heb het dan niet over een WiFi connectie maar echt mobiele data.

ik hoor hier graag meningen over.

5 reacties

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Hallo ​@Dennis Rutten, welkom op de KPN Community. Als jouw simkaart in zijn geheel uit staat of niet geactiveerd is zal die geen verbinding maken met het KPN mobiele netwerk

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Nieuwkomer
  • November 3, 2025

@Jeroen van KPN 

Hoe is het dan mogelijk dat ik na een x aantal keer telefonisch contact te hebben gehad en geen duidelijke reden kon krijgen dat ik extra heb moeten betalen op een factuur omdat er “verbinding” zou zijn geweest buiten de EU?

Mijn Simkaart was gedeactiveerd in de periode dat ik buiten Europa heb gereisd en kreeg als argument van de klantenservice “het is mogelijk dat als de simkaart uitstaat de telefoon alsnog zelfstandig verbinding zoekt met het internet”.

• November 3, 2025

Jij hebt/had de simkaart in je toestel zitten en hebt deze ergens bij de instellingen gedeactiveert? 

Als die dan toch verbinding maakt, dan kan KPN daar niets aan doen. Kennelijk is deactivatie dan dus geen volledige uitschakeling. Misschien blijft het toestel oo de achtergrond gewoon op updates controleren ofzo.

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • November 3, 2025

Hallo ​@Dennis Rutten , hoe had jij de simkaart gedeactiveerd?

Stuur nu direct een sms bescherming aan naar 1266. Dan zet je de limiet op € 0,- in plaats van standaard € 60,50 per factuurperiode. Dat voorkomt datagebruik (en hoge kosten) in “buiten-EU” landen waar je geen bundel hebt. Dit doe je het beste voor vertrek uit Nederland. Daarmee zet je internet uit buiten de EU en kan je daar alleen data gebruiken met een extra bundel.

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Zodra een mobiel abonnement gebruik wordt is de simkaart ook geactiveerd. In het buitenland kosten voorkomen is zoals ​@RBxx het beste door sms bescherming aan te sms'en of de simkaart uit het toestel te halen. 

Hoe heb jij dan de KPN simkaart gedeactiveerd in het toestel?