Skip to main content
Beantwoord

Samsung A5 Duitse editie flashen naar NL software voor 4G bellen

  • January 28, 2020
  • 25 reacties
  • 610 keer bekeken

Hoi allemaal,

Sinds dit weekend zijn mijn vrouw en ik over van Telfort naar KPN. Helaas ondersteunde Telfort niet bellen via wifi en bellen via 4g. 

Op het forum las ik dat als we, nu als kpn'ers, daar gebruik van willen maken een nieuwe KPN simkaart moesten hebben. De KPN simkaarten hebben we gisteren besteld en zijn vandaag binnen gekomen.

Ik heb de simkaarten geactiveerd en in onze telefoons gestopt. Maar helaas geen 4g en wifi bellen. Sterker nog, ik zie de complete instellingen niet eens in het menu van de telefoons . Beide telefoons zijn een Samsung A5 2017. Volgens de specificaties van de telefoon zou het wel moeten kunnen.

In het Telfort tijdperk waren de menu instellingen ook niet zichtbaar. Ik dacht dat dat door de simkaart kwam die het telefoonmenu beïnvloede.  Dat het nu met een verse KPN kaart ook niet zichtbaar is is toch vreemd.

Wie weet hier een oplossing voor?

Alvast bedankt!!

Admin: titel aangepast i.v.m.vindbaarheid topic

Beste antwoord door mikedemunck

@Mars80 ik heb in het verleden ook wel eens dit soort geintjes gehad, je kan de Nederlandse firmware ook zelf flashen. Bedenk je wel dat je toestel dan helemaal naar de fabrieksinstellingen gaat (backup maken dus!). Je kan de firmware hier downloaden, evenals de instructies om de firmware op je toestel te flashen. Als je dit niet aandurft, vind een handige buurjongen.

https://www.sammobile.com/samsung/galaxy-a5-2017/firmware/SM-A520F/PHN/download/A520FXXUCCTA5/313603/

 

 

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

25 reacties

  • January 28, 2020

Hallo @Mars80 , als je het groene belhoorntje even ingedrukt houdt kom je in een belmenu en via instellingen kun je zien of het aan staat.

 


  • January 29, 2020

Hallo @Mars80 , is het nog gelukt?

 


  • Auteur
  • Topper
  • January 29, 2020

Hoi @JanD !

 

bedankt voor je antwoord! Helaas mis ik de hele instelling op mijn telefoon. 

Na veel internet speurwerk en na contact met de (je zou denken gerenommeerde) winkel, blijkt mijn telefoon via de grijze import uit Duitsland te komen.  Er zit geen Nederlandse software op (de taal op de telefoon is wel gewoon Nederlands). Omdat er geen Nederlandse software op zit kan ik niet via 4g of wifi bellen. 

De enige manier om het werkend te krijgen is de telefoon met nieuwe software te “flashen” die je moet downloaden van vage sites.

ik heb een klacht bij de winkel ingediend. Als ik had geweten dat ik een Duitse telefoon had gekregen waardoor je beperkingen in Nederland heb, had ik de telefoon wel elders gekocht. 

Je kan trouwens controleren of je telefoon Nederlands is door op de telefoon *#1234# te toetsen en dan bij de CSC code te kijken of er PHN (de code voor Nederland) bij staat.

 


  • January 29, 2020

Heeft die winkel soms een duitse achtergrond de MM? Dan is het niet heel vreemd.


  • Auteur
  • Topper
  • January 29, 2020

@Galdor68 nee het was niet de MM :wink: .  We hebben de telefoon gekocht bij Mobiel.nl uit Leidschendam. kopen we al meerdere jaren en normaal ontzettend tevreden.


  • January 29, 2020

Hallo @Mars80 , is de telefoon van je vrouw ook een Duitse telefoon, want in je reactie heb je het alleen over jouw telefoon en ik lees niet of het bij je vrouw wèl gelukt is?

 


  • Auteur
  • Topper
  • January 29, 2020

@JanD  ook bij de telefoon mijn werkt het niet :sweat: , ook dat is een Duitse telefoon. 

Gek he, ik heb dit nooit geweten. Ik dacht dat alle telefoon gewoon het zelfde waren. nou ja zo leer je nog eens wat.


  • January 29, 2020

Hallo @Mars80 , laat ons s.v.p. de afloop even weten.

 


Nadia
Wijsgeer
  • Oud Moderator
  • January 30, 2020

Hey @Mars80, welkom op het KPN forum. Goede vraag. Zeer interessant om te lezen dat je uit een Nederlandse winkel, een Duits model hebt gekocht. Jammer dat mobiel bellen via WiFi nu niet werkt. Balen!

@SjorsK, heb jij nog tips voor het veilig flashen van NL software op de Samsung? 


SjorsK
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+16
  • January 30, 2020

Yes ;) 

 

Je kan het beste langs een Samsung Service Center gaan, je kan ze hier vinden:
https://www.samsung.com/nl/reparatie/mobile/bezoek-servicelocatie/

 

Deze service centers hebben een officieel stukje software waarmee ze veilig je toestel kunnen flashen, let er wel op: Het toestel wordt hiermee wel volledig leeg gegooid. 

Ik heb begrepen dat het Flashen normaal gesproken gratis is, zelfs buiten de garantie maar bind mij er niet op vast ;) 


  • Auteur
  • Topper
  • January 30, 2020

@SjorsK bedankt voor je antwoord! ik ga een afspraak maken bij een Service Center en daar de telefoon laten flashen. 

De winkel wilde dat ik de telefoon naar hen ging opsturen (afgeven kon niet, ik fiets er notabene langs) zodat zij de instellingen konden controleren. 

Zelf naar een service center gaan lijkt mij beter, dan ben ik niet weken de telefoon kwijt.  en loop ik waarschijnlijk 4g bellend te winkel uit :grinning:

ik hou jullie op de hoogte.

alvast bedankt!


SjorsK
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+16
  • January 30, 2020

Helemaal top :) 

Ik heb even via mijn Samsung contacten nagevraagd of het gratis was en het antwoord was “Dacht ik wel”  :) 

 

(Ik heb zo mijn kanalen ;) ). 


SjorsK
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+16
  • January 30, 2020

Hey @Mars80, welkom op het KPN forum. Goede vraag. Zeer interessant om te lezen dat je uit een Nederlandse winkel, een Duits model hebt gekocht. Jammer dat mobiel bellen via WiFi nu niet werkt. Balen!

@SjorsK, heb jij nog tips voor het veilig flashen van NL software op de Samsung? 

Ik lees het woordje “NL” nu pas. ^^’ Het her-flashen zorgt er alleen voor dat de officiele software voor het toestel er opnieuw op wordt gezet :sweat_smile: Met een buitenlands model zal je een buitenlandse firmware versie houden, dit is gekoppeld aan het model nummer van het toestel. Excuus, ik zat te veel te haasten ^^’ 

Op zich zou de firmware niet zo veel mogen uitmaken behalve de “lokalisatie”. Verder is het de vraag of het toestel gekoppeld is aan een duitse provider (In dit geval heb je al helemaal een probleem gezien de kans bestaat dat de provider een update moet goedkeuren). De firmware is gekoppeld aan het modelnummer waarvan de kans groot is dat het exclusief duits is. 

Dat gezegd te hebben. Ik heb wel wat onderzoek gedaan en de meeste duitse providers ondersteunen “VoLTE”. 

Op zich zou het type software niet zo veel uit mogen maken als de desbetreffende duitse provider 4G-Bellen heeft “geactiveerd”. (Telefoons kunnen nog wel eens aan providers gekoppeld zijn).

Ga voor de zekerheid naar Settings → Connections → Mobile Networks en schakel “VoLTE” aan als deze aanwezig is. 

VoLTE = 4g bellen. 

n.b. Ik heb dit getest op mijn Note10+

 

Voor mensen die via KPN een toestel aanschaffen hoeven zich geen zorgen te maken, KPN levert het uit zonder een speciale “lock” die het toestel Koppelt aan KPN :) 

Mobiel.nl is inderdaad een winkel die helaas vrij vaak aan grijze import doet met alle gevolgen van dien 🙁


Nadia
Wijsgeer
  • Oud Moderator
  • January 31, 2020

Ai, toch iets minder rooskleurig. Toch heel erg bedankt voor je antwoord(en), @SjorsK :) Held! 

Zou je de laatste post van Sjors eens willen uitvoeren, @Mars80? Fingers crossed! 


  • Auteur
  • Topper
  • February 7, 2020

@SjorsK @Nadia 

 

Sorry voor mijn late reactie! Ik heb even gemist dat er nieuwe berichten binnen waren gekomen. Had ik het maar eerder gelezen, dan had ik niet voor Jan met de korte achternaam bij Samsung in Rotterdam gestaan.  Inderdaad wat je zegt Sjors, Samsung kan alleen de originele software terug zetten. Daar schiet ik dus niets mee op. Bedankt voor je printscreen, ik heb heel die optie niet, zie mijn printscreen. Het is dus gewoon niet vrijgegeven op mijn telefoon. Echt slecht dat er telefoons verkocht worden welke grijze import zijn. Als consument ga je er vanuit dat het product volledig werkt. Er staat ook helemaal niets op de factuur vermeld dat het een import is. 

 

Maar ja ik zal het er voorlopig maar even mee moeten doen. 

 


mikedemunck
Helper
Forum|alt.badge.img+1
  • Helper
  • Antwoord
  • February 7, 2020

@Mars80 ik heb in het verleden ook wel eens dit soort geintjes gehad, je kan de Nederlandse firmware ook zelf flashen. Bedenk je wel dat je toestel dan helemaal naar de fabrieksinstellingen gaat (backup maken dus!). Je kan de firmware hier downloaden, evenals de instructies om de firmware op je toestel te flashen. Als je dit niet aandurft, vind een handige buurjongen.

https://www.sammobile.com/samsung/galaxy-a5-2017/firmware/SM-A520F/PHN/download/A520FXXUCCTA5/313603/

 

 


  • Auteur
  • Topper
  • February 8, 2020

@mikedemunck bedankt voor de link!

Vandaag de grote dag, ik heb samen met mijn broer de telefoon geflashd. Het was eigenlijk verbazingwekkend simpel. Met de instructies op Sammobile en met wat youtube filmpjes kom je een eind.

Na het flashen het ik inderdaad de functies "bellen 4g" en "bellen over wifi" er bij gekregen. Ik kan ze ook aan en uit zetten. Beide functies staan aan, maar..... het werkt niet! 

Schijnbaar zit er nog ergens een slot ofzo. Jammer maar helaas.

Het was het proberen waard en ik weet nu iedergeval met welke winkel ik nooit meer zaken ga doen.


mikedemunck
Helper
Forum|alt.badge.img+1
  • Helper
  • February 8, 2020

@mikedemunck bedankt voor de link!

Vandaag de grote dag, ik heb samen met mijn broer de telefoon geflashd. Het was eigenlijk verbazingwekkend simpel. Met de instructies op Sammobile en met wat youtube filmpjes kom je een eind.

Na het flashen het ik inderdaad de functies "bellen 4g" en "bellen over wifi" er bij gekregen. Ik kan ze ook aan en uit zetten. Beide functies staan aan, maar..... het werkt niet! 

Schijnbaar zit er nog ergens een slot ofzo. Jammer maar helaas.

Het was het proberen waard en ik weet nu iedergeval met welke winkel ik nooit meer zaken ga doen.

@Mars80 Geen probleem. In principe moet je toestel nu gewoon geschikt zijn. Ik zou even met KPN bellen en vragen of de technische dienst de instellingen voor volte/vowifi opnieuw willen provisionen in het netwerk voor jouw abbo, dat was bij mij ook een probleem 2 weken geleden. Was binnen een paar uur opgelost. Succes!


  • Auteur
  • Topper
  • February 8, 2020

Oke @mikedemunck , ik zal maandag even bellen met KPN.  Of kan ik zo'n verzoek via jou doen @Nadia ?


  • February 8, 2020

Hallo @Mars80 , hoe weet je dat het niet werkt?

Als je naar iemand belt en in gesprek bent moet boven in je telefoon nog 4G te zien zijn, dat is het bewijs dat het werkt.

Als je in de oude situatie iemand belde veranderde 4G in 3G.

 


  • Auteur
  • Topper
  • February 8, 2020

@JanD  bij mij veranderd het inderdaad van 4g naar 3g als ik bel, ook als ik volle bak 4g bereik heb. In de huiskamer heb ik amper bereik en schakelt de telefoon niet over naar bellen over wifi, terwijl de telefoon van mijn werk dat wel doet.


Nadia
Wijsgeer
  • Oud Moderator
  • February 10, 2020

Hey @Mars80, zo. Hier is het één en ander gebeurd. Ten eerste, wat fijn dat het gelukt is de NL software te flashen. Alle instellingen correct? Ik kan inderdaad VoLTE kan inschakelen in het systeem, geen probleem. Daarvoor heb jouw gegevens nodig; postcode + huisnummer, naam contractant en klantnummer mobiel + nummer. Als je die in je forumprofiel aanvult, kan ik aan de slag. Geef je hier een seintje als je de gegevens hebt ingevuld? :)


  • Auteur
  • Topper
  • February 10, 2020

Hoi @Nadia ik heb de gegevens in mijn profiel bijgewerkt!

Ik was wat ongeduldig dus ik heb vanochtend een collega van je gesproken aan de telefoon (voordat ik je berichtje zag) , maar haar is het helaas niet gelukt. 

Alvast bedankt! Laat je weten als je het gedaan heb? Dan test ik het meteen.


  • Auteur
  • Topper
  • February 11, 2020

Het werkt!!!!

Beetje onverwacht want ik had nog niets van je gehoord @Nadia , maar het werkt! Zowel bellen met 4G als bellen over wifi! :tada::confetti_ball::tada:

Binnenkort de telefoon van mijn vrouw onder handen nemen en ik beloof bij deze dat ik vanaf nu altijd nieuwe telefoons bij de KPN winkel koop, om dit soort ellende te voorkomen :relaxed: .


Nadia
Wijsgeer
  • Oud Moderator
  • February 12, 2020

YEAH!! :champagne::tada::confetti_ball: Dat is fantastisch, @Mars80! Ik was gisteren en maandagmiddag vrij. Vandaar de late reactie. Alle credits gaan naar mijn collega Jolanda van de klantenservice, die het voor jou handmatig heeft ingeschakeld :D 

Tof. Dank voor je terugkoppeling. Erg blij dat het werkt, de aanhouder wint ;)

Binnenkort de telefoon van mijn vrouw onder handen nemen en ik beloof bij deze dat ik vanaf nu altijd nieuwe telefoons bij de KPN winkel koop, om dit soort ellende te voorkomen :relaxed: .

Deal ;)