Skip to main content

Goedenavond KPN Forum.

Ik heb nu ongeveer anderhalf jaar een mobiel abbonement bij KPN. Sinds het begin heb ik al problemen dat na 12 uur snachts de optie om extra data aan te zetten gewoon uit staat. Dus als ik snachts door mijn bundel heen zit heb ik pech. Ik ben al anderhalf jaar aan het klagen hierover en er is weinig veranderd. Ik vind de nieuwe dagbundel uiteraard wel beter maar ik ben nog steeds niet tevreden. Waar ik woon heb ik geen vaste internet aansluiting dus ik ben afhankelijk van 5g. Ik zet elke dag een hotspot aan naar mijn Xbox. Als je via de hotspot verbonden bent op de Xbox werkt partychat niet. ( Leuke regels in de firewall van KPN zelf)  KPN weigert dit aan te passen, maar wel adverteren met gamepass bij de abbonementen.  Als je iets aanbied moet het ook 100% werken. 

Ik vraag me af of na anderhalf jaar er eindelijk eens serieus naar gekeken kan worden.  Het is totaal niet leuk als je even wilt netflixen alleen of met gezelschap en je moet elke keer handmatig data toevoegen. Er moet gewoon iets verbeterd worden aan deze situatie.

( Edit,  Ik schreef in de titel Service , en het is automatisch veranderd naar servers en ik kan het niet aanpassen)  Zeer raar dat ik de titel van me eigen topic niet kan aanpassen.

Zal waarschijnlijk door ipv6 komen. Je kunt proberen om dat uit te zetten.

 


Hoi @Nick83, bedankt. Ik hoor van meer collega's dat de APN uitzetten ook zou moeten werken. Maar dat is niet zonder risico's, omdat je dan ook de beveiliging uitschakelt. 

@Dig4tal, in het weekend werken niet de mensen waarmee ik zou willen overleggen. Ik kom uiterlijk woensdag op jouw topic terug, omdat ik dan zelf weer werk. 


Ik zou het gewoon enorm fijn vinden om eindelijk een goede oplossing te krijgen.  Ik vind het lullig dat ik met een 2 jarig abbo na ongeveer 1 jaar gewoon de lul ben en met services zit die niet goed werken.

Dat hele gedoe met dat opwaarderen snachts moeizaam is kan me om eerlijk te zijn niet zoveel meer schelen en jullie ook niet volgens mij.  Maar dat van partychat is wel belangrijk. Ik zal vast niet de enige zijn die daar problemen mee heeft. Dat van dat Ipv6 was een goeie, heb de boel aangepast maar helaas zonder resultaat.  Het werkte voorheen wel toen het enkel 4g+ was. Vanaf de dag dat het 5g er is werkt het niet meer. Wel met andere providers maar niet met kpn. Heb talloze testen gedaan met andere telefoons en andere providers... KPN is de enige waar het niet werkt.


Dat van dat Ipv6 was een goeie, heb de boel aangepast maar helaas zonder resultaat. 

Heeft u daarna het toestel een keer opnieuw opgestart? 


Ja en het werkt niet. Al dat simpele basis advies is ook verder niet nodig, al waardeer ik het wel:)

Ik ben vrij slim op het gebied van smartphones.

Dit probleem zit echt aan de kant van KPN.


Sinds dat het netwerk is aangepast naar 5g speelt dit probleem en ik voel heel veel stres omdat ik zeer sterk het gevoel heb dat ik al die tijd al aan het betalen ben voor iets dat niet werkt. Toen ik het abbonement afsloot werkte het. Halverwege het abbonement hebben jullie er voor gezorgd door wijzigingen aan het netwerk dat het niet meer werkt. Ik zou het dan ook zeer redelijk vinden om hiervoor te worden gecompenseerd. 


Sinds dat het netwerk is aangepast naar 5g speelt dit probleem en ik voel heel veel stres omdat ik zeer sterk het gevoel heb dat ik al die tijd al aan het betalen ben voor iets dat niet werkt. Toen ik het abbonement afsloot werkte het. Halverwege het abbonement hebben jullie er voor gezorgd door wijzigingen aan het netwerk dat het niet meer werkt. Ik zou het dan ook zeer redelijk vinden om hiervoor te worden gecompenseerd. 

Ik denk dat de problemen zijn ontstaan toen jouw smartphone mobile verbinding is overgegaan op IPv6. IPv4 wordt hierbij soort van getunneld/ge-emuleerd. KPN rolt dat zo te merken in batches uit, sommige mensen/smartphones hebben het al een jaar of langer, anderen zijn pas onlangs omgezet. Ikzelf heb alleen maar een ongebruikte prepaid KPN 06-SIMkaart, die zijn nog niet aan de beurt, misschien wel nooit.

Probleem i.c.m. hotspot is dat die hotspotfunctie op de smartphone wel IPv4 doet op de gebruikelijke wijze (NAT en 192.168.0.0/16 netwerk voor de clients) , maar het is mij onduidelijk hoe het kwa IPv6 gaat voor de diverse smartphones. Stel het biedt native IPv6 aan aan je clients(Xbox), dus geen NAT en een IPv6 adres uit jouw subnet wat is toegekend aan je smartphone, dan moet alles op de clients via IPv6 en ik kan je wel vertellen dat dan momenteel in NL maar de helft van het internet werkt. Veel grote sites en services doen helemaal niks via IPv6, b.v. nu.nl. Gaming staat er bekend om dat ze expliciet IPv4 gebruiken en ook audio/video bidirectioneel stelt eisen aan zo’n hotspot.

T-Mobile en Vodafone gebruiken alleen IPv4 met CGNAT, dat werkt zonder problemen. Je kan bij ‘over mijn telefoon’ wel zien of je native IPv6 hebt, dan staat er een uniek globaal IPv6 adres voor jouw smartphone persoonlijk en een IPv4 adres uit range 192.168.0.0/16, b.v. 192.168.0.1

IPv4-only kan je bij KPN geloof ik forceren door APN=portalmmm.nl te gebruiken. Is wel oud. Of APN=advancedinternet, dat was oorspronkelijk zonder CGNAT voor IPv4 (smartphone hangt direct zonder firewall aan publieke internet).


Sinds dat het netwerk is aangepast naar 5g speelt dit probleem en ik voel heel veel stres omdat ik zeer sterk het gevoel heb dat ik al die tijd al aan het betalen ben voor iets dat niet werkt. Toen ik het abbonement afsloot werkte het. Halverwege het abbonement hebben jullie er voor gezorgd door wijzigingen aan het netwerk dat het niet meer werkt. Ik zou het dan ook zeer redelijk vinden om hiervoor te worden gecompenseerd. 

Ik denk dat de problemen zijn ontstaan toen jouw smartphone mobile verbinding is overgegaan op IPv6. IPv4 wordt hierbij soort van getunneld/ge-emuleerd. KPN rolt dat zo te merken in batches uit, sommige mensen/smartphones hebben het al een jaar of langer, anderen zijn pas onlangs omgezet. Ikzelf heb alleen maar een ongebruikte prepaid KPN 06-SIMkaart, die zijn nog niet aan de beurt, misschien wel nooit.

Probleem i.c.m. hotspot is dat die hotspotfunctie op de smartphone wel IPv4 doet op de gebruikelijke wijze (NAT en 192.168.0.0/16 netwerk voor de clients) , maar het is mij onduidelijk hoe het kwa IPv6 gaat voor de diverse smartphones. Stel het biedt native IPv6 aan aan je clients(Xbox), dus geen NAT en een IPv6 adres uit jouw subnet wat is toegekend aan je smartphone, dan moet alles op de clients via IPv6 en ik kan je wel vertellen dat dan momenteel in NL maar de helft van het internet werkt. Veel grote sites en services doen helemaal niks via IPv6, b.v. nu.nl. Gaming staat er bekend om dat ze expliciet IPv4 gebruiken en ook audio/video bidirectioneel stelt eisen aan zo’n hotspot.

T-Mobile en Vodafone gebruiken alleen IPv4 met CGNAT, dat werkt zonder problemen. Je kan bij ‘over mijn telefoon’ wel zien of je native IPv6 hebt, dan staat er een uniek globaal IPv6 adres voor jouw smartphone persoonlijk en een IPv4 adres uit range 192.168.0.0/16, b.v. 192.168.0.1

IPv4-only kan je bij KPN geloof ik forceren door APN=portalmmm.nl te gebruiken. Is wel oud. Of APN=advancedinternet, dat was oorspronkelijk zonder CGNAT voor IPv4 (smartphone hangt direct zonder firewall aan publieke internet).

 

Dit had ik een jaar geleden al geprobeerd.…

Het probleem zit aan de kant van KPN.


Dit had ik een jaar geleden al geprobeerd.…

Wat precies?

En een jaar gelden was je probleem er niet volgens mij.

Het probleem zit aan de kant van KPN.

Er zijn meer meldingen geweest van problemen met hotspot op smartphone. Maar het is zonder meer info van jouw kan omtrent IP adressen, merk/type/OS van smartphone moeilijk te zeggen wat er aan de hand is.

 

Wat gebeurt er als je de SIMkaart in een 4G dongle of 4G router stopt?

 

Of als je thethering via USB kabel doet, bij voorkeur op een Linux computer?


Dit had ik een jaar geleden al geprobeerd.…

Wat precies?

En een jaar gelden was je probleem er niet volgens mij.

Het probleem zit aan de kant van KPN.

Er zijn meer meldingen geweest van problemen met hotspot op smartphone. Maar het is zonder meer info van jouw kan omtrent IP adressen, merk/type/OS van smartphone moeilijk te zeggen wat er aan de hand is.

 

Wat gebeurt er als je de SIMkaart in een 4G dongle of 4G router stopt?

 

Of als je thethering via USB kabel doet, bij voorkeur op een Linux computer?

Het probleem ligt aan de kant van KPN.

Ik heb vorig jaar alles al getest en uitgesloten. 

Je hebt er duidelijk geen verstand van of je bent aan het rellen. Anyhow laat de experts van KPN dit maar oplossen.


Ik heb vorig jaar alles al getest en uitgesloten.

Het is pas getest als dat uit informatie van jouw hand hier op dit forum of elders blijkt en er is verder niks kwa technische details te vinden. Ik zie alleen maar een plaatje van datavolume in een ander topic. Je kunt wel beweren dat je alles getest hebt, maar alleen aan zo’n uitspraak heeft je advocaat niks, dan blijf je bij KPN gewoon op de stapel liggen en gebeurt er verder niks.


Ik heb vorig jaar alles al getest en uitgesloten.

Het is pas getest als dat uit informatie van jouw hand hier op dit forum of elders blijkt en er is verder niks kwa technische details te vinden. Ik zie alleen maar een plaatje van datavolume in een ander topic. Je kunt wel beweren dat je alles getest hebt, maar alleen aan zo’n uitspraak heeft je advocaat niks, dan blijf je bij KPN gewoon op de stapel liggen en gebeurt er verder niks.

Ik heb vorig jaar alles al getest en doorgegeven aan KPN. Kun je nu stoppen met me lastig te vallen?

En geen stom advies geven als stop je simkaart in een router dat is niet eens toegestaan.

Simkaart blijft in mijn telefoon en ik blijf hotspot gebruiken.


Ik heb vorig jaar alles al getest en doorgegeven aan KPN.

‘Alles’ ja, ‘vorig jaar’, dus meer dan 9 maanden geleden. Ga er maar van uit dat KPN dit uiteindelijk als jouw probleem ziet, kennelijk werkt jouw hotspot wel gewoon, alleen dan net niet iets met chatfunctie op jouw Xbox. KPN is niet verantwoordelijk voor de goede werking van (software) functies van apparaten die aan jouw hotspot hangen.

Kun je nu stoppen met me lastig te vallen?

Je zult zelf je telefoon uit moeten zetten of misschien meer acceptabel: niet op dit forum komen.


Ik grijp even in, omdat mijn collega @Hanna_ woensdag pas weer aanwezig is. Ik vind het ontzettend jammer om te lezen dat je het gevoel hebt lastig gevallen te worden. @tmoesel probeert je als mede-forumgebruiker juist alleen te helpen. Dat is ook de basis van het KPN forum: een plek waar je met onze community in gesprek kunt gaan. Onze community bestaat uit onze klanten en mensen met interesse in onze diensten en producten. Onze leden hebben heel veel kennis in huis en op bijna alle vragen kun je hier het antwoord vinden. Een plek voor én door KPN klanten dus.

Ik vind dat @tmoesel jou de juiste vragen heeft gesteld. Ik snap dat het voor jou logisch voelt om te zeggen dat het probleem bij KPN ligt. Voor de community is dit alleen niet zo logisch, omdat we nog te weinig informatie hebben over jouw probleem. Wij weten niet wat jij allemaal getest hebt en wat hieruit naar voren is gekomen. We kunnen nu dus (nog) niet zeggen dat het probleem bij KPN ligt. Wel willen we je graag helpen bij het onderzoeken van dit probleem. Daarom stellen we vragen. Het is voor ons wel zo handig als je deze vragen volledig beantwoorden. Een antwoord dat je dit vorig jaar al getest hebt, hebben wij helaas niets aan.

Ik wil je daarom toch vragen om naar de onderstaande vragen te kijken en deze naar waarheid te beantwoorden:

  • Je zegt dat je sinds de komst van 5G geen gebruik meer kunt maken van partychat op de XBOX over de hotspot. Als je op jouw toestel instelt dat deze niet meer met 5G mag verbinden, werkt het dan wel?
  • De APN-protocol, heb je deze al op alleen IPv4 gezet?
  • @tmoesel geeft een uitgebreide uitleg over IPv6, IPv4 en Gaming. Daaruit haal ik dat gaming eigenlijk alleen werkt met IPv4. Hij geeft ook een oplossing: APN instellen op portalmmm.nl. Heb je dit al geprobeerd?
  • Welk merk/type/OS van smartphone heb je?
  • Heb je ook al een zogenaamde kruistest uitgevoerd? Zo ja, wat kwam hier uit? Als je dit nog niet hebt gedaan, wil ik je vragen dit alsnog te doen.​​​ Hierbij ruil je twee simkaarten van twee toestellen om. Als je jouw simkaart in een ander toestel stopt, ervaar je in dat toestel dan hetzelfde probleem? En als je een andere simkaart in jouw toestel stopt, heb je dan nog steeds problemen jouw toestel?

Ik wacht je antwoorden af.


@Hanna_  zou je deze vervelende onwetende persoon moesel uit mijn topic kunnen halen?


Ik grijp even in, omdat mijn collega @Hanna_ woensdag pas weer aanwezig is. Ik vind het ontzettend jammer om te lezen dat je het gevoel hebt lastig gevallen te worden. @tmoesel probeert je als mede-forumgebruiker juist alleen te helpen. Dat is ook de basis van het KPN forum: een plek waar je met onze community in gesprek kunt gaan. Onze community bestaat uit onze klanten en mensen met interesse in onze diensten en producten. Onze leden hebben heel veel kennis in huis en op bijna alle vragen kun je hier het antwoord vinden. Een plek voor én door KPN klanten dus.

Ik vind dat @tmoesel jou de juiste vragen heeft gesteld. Ik snap dat het voor jou logisch voelt om te zeggen dat het probleem bij KPN ligt. Voor de community is dit alleen niet zo logisch, omdat we nog te weinig informatie hebben over jouw probleem. Wij weten niet wat jij allemaal getest hebt en wat hieruit naar voren is gekomen. We kunnen nu dus (nog) niet zeggen dat het probleem bij KPN ligt. Wel willen we je graag helpen bij het onderzoeken van dit probleem. Daarom stellen we vragen. Het is voor ons wel zo handig als je deze vragen volledig beantwoorden. Een antwoord dat je dit vorig jaar al getest hebt, hebben wij helaas niets aan.

Ik wil je daarom toch vragen om naar de onderstaande vragen te kijken en deze naar waarheid te beantwoorden:

  • Je zegt dat je sinds de komst van 5G geen gebruik meer kunt maken van partychat op de XBOX over de hotspot. Als je op jouw toestel instelt dat deze niet meer met 5G mag verbinden, werkt het dan wel?
  • De APN-protocol, heb je deze al op alleen IPv4 gezet?
  • @tmoesel geeft een uitgebreide uitleg over IPv6, IPv4 en Gaming. Daaruit haal ik dat gaming eigenlijk alleen werkt met IPv4. Hij geeft ook een oplossing: APN instellen op portalmmm.nl. Heb je dit al geprobeerd?
  • Welk merk/type/OS van smartphone heb je?
  • Heb je ook al een zogenaamde kruistest uitgevoerd? Zo ja, wat kwam hier uit? Als je dit nog niet hebt gedaan, wil ik je vragen dit alsnog te doen.​​​ Hierbij ruil je twee simkaarten van twee toestellen om. Als je jouw simkaart in een ander toestel stopt, ervaar je in dat toestel dan hetzelfde probleem? En als je een andere simkaart in jouw toestel stopt, heb je dan nog steeds problemen jouw toestel?

Ik wacht je antwoorden af.

Alles wat jij voorstelt is vorige keer al getest.

En als je mijn vorige reacties leest zul je lezen dat ik een S20 Ultra heb. Het op meerdere telefoons en simkaarten heb getest. Het probleem komt alleen voor bij KPN en het maakt niet uit op wat voor telefoon.

Ik heb ook al velen malen met de technische dienst gesproken.  Het komt eropneer dat toen de overschakel kwam om het netwerk klaar te maken voor 5g dat er ergens iets geblokkeerd werd. Zowel op 4g als 5g.  Op het oude netwerk met enkel 4g werkte het prima.

Ik ben het zo zat dat jullie iedere keer dezelfde vragen stellen en met dezelfde omerkingen komen.  

Er zit iets aan jullie kant fout en dat kaart ik aan via deze topics.  Ik doe liever wat anders met mijn tijd geloof me maar zolang het niet word opgelost blijf ik posten.

Dus aub hou al die standaard vragen voor je.

Ik probeer ook niet onbeleefd te doen. Ik ben zelf een icter en ik heb dezelfde kennis over Android / telefoons / servers / computers als jullie.

Alle testen die mogelijk zijn heb ik al gedaan in het afgelopen jaar en niet 1x maar vele keren. Ik heb 100% uitgesloten dat het niet aan mijn kant zit. De technische dienst is het met mij eens maar ze kunnen niks veranderen. 

De volgende stap ligt bij KPN.


En het is inmiddels woensdag en geen @Hanna_ 🤷‍♂️


En dat advies van die moesel slaat ook nergens op... met advancedinternet lekker zonder firewall wat een slecht advies.. je wilt toch niet zonder firewall verbonden zijn... het moet gewoon normaal werken alles.


Hoi @Dig4tal

De dag is natuurlijk nog niet voorbij. Ik had beloofd er op terug te komen en dat doe ik ook netjes. 

Zoals mijn collega @Denise_ al heeft aangegeven wil @tmoesel jou met alle goede intenties helpen. Ook ik vind dat hij de juiste vragen heeft gesteld en goede suggesties heeft gedaan. 

Zoals beloofd heb ik jouw probleem voorgelegd aan de technische dienst, maar ik heb helaas geen nieuwe inzichten gekregen. Ook zij geven aan dat je de APN instellingen zelf moet aanpassen. Ik ben bang dat het ophoudt voor wat betreft mijn mogelijkheden om je hierbij te helpen en ik hoop dat je er uit komt met de nuttige tips die jou mede forum gebruikers jou hier hebben voorgelegd. 


Een APN zonder firewall is geen goede optie. 

Sinds het 5g netwerk er is staat de poort voor partychat /hotspot uit in de firewall blijkbaar.

Zet het gewoon aan?!


Ik wil nog even terugkomen op de vragen die aan mij gesteld zijn.

  • Als ik op mijn toestel instel dat er geen 5G meer gebruikt mag worden werkt het nog steeds niet.
  • Simkaart swap met een andere provider lost het op. 
  • APN Protecol staat al op IPV4 en lost het probleem niet op.
  • De oplossing van Tmoesel dat ik de APN Advanced internet moet gebruiken lost het probleem op als een workaround maar dat is geen acceptabele workaround. Ik wil niet zonder Firewall aan het publieke internet hangen. Er staan gevoelige data op mijn telefoon en een Firewall is noodzakelijk.  ( Advancedinternet is niet stabiel de hotspot valt meerdere keren per dag weg ) Met default APN valt de hotspot nooit weg.
  • Ik heb een Nederlandse Galaxy S20 Ultra met de laatste software updates.

Als er nog meer vragen zijn beantwoord ik ze graag.

Het probleem zit overduidelijk in de firewall van KPN. 

Ik zie graag dat alles via de default settings gaat werken dus gewoon via IPV6 met firewall. 

Vroeger werkte het ook via IPV6 en nu werkt het niet sinds het 5G netwerk er is.

 


Ik zie dat mijn topic weer is vergeten 😣


Hoi @Dig4tal

Ik ben je topic niet vergeten. Ik heb duidelijk aangegeven dat ik als KPN medewerker helaas niks meer voor jou kan betekenen. Hopelijk kan de community hier nog met jou meedenken. 


Ik betaal voor iets wat niet werkt. Ik stel voor dat KPN mij of geld terugbetaald of korting geeft. Ik heb dit abbonement voor deze reden afgesloten en halverwege de duur van het abbonement werkt het niet meer.


En nog steeds geen oplossing... 

Schandalig hoe slecht KPN hier mee omgaat. Het boeit ze niks en ze laten het probleem gewoon verouderen.