Skip to main content
Beantwoord

SIM in MIFI router Netgear MR6450-100EUS werkt niet

  • 20 July 2024
  • 13 reacties
  • 199 keer bekeken

Ik heb een ‘KPN SuperUnlimited en onbeperkt bellen/sms’ klein zakelijk abonnement, looptijd 24 maanden. Ik gebruik de simkaart in een Netgear MR6450-100EUS die als Mifi router functioneert in mijn camperbus. In NL werkt het prima, over de grens (in België) niet meer. Ik krijg onderstaande foutmelding. Wat moet ik nu doen?

 

Ik krijg de foutmelding:

‘Verbinding met mobiel breedband verbroken’ Fout - typ #2, Reason #209

Gebruik je wel een data-sim met een 097-mummer voor de mifi @Björn Roskam ???

Een 06-nummer daar voor gebruiken is niet toegestaan.

 

 


@N.N. Waarom breng je @Björn Roskam onnodig nog meer in verwarring? Het feit dat zijn mifi in NL werkt en niet in BE betekent dat zijn telefoon nummer wel van KPN geaccepteerd is. Bovendien is het gebruik van 06-nummer in buitenland toegestaan.

@Björn Roskam Je moet proberen andere APN instellingen te gebruiken, welke is nu in gebruik?


Zie onderstaande uitleg ACM @Björn Roskam en @TDN 

Bereikbaar zijn met 0970-nummers binnen de Europese Unie

Uw klanten horen met 0970-nummers ook in een ander Europees land bereikbaar te zijn. Toch levert dit soms problemen op omdat sommige buitenlandse providers deze nummers niet kennen.

Heeft u te maken met een buitenlandse aanbieder die deze nummers niet kent? Dan kunt u hem verwijzen naar onze Engelse website waar wij buitenlandse aanbieders over 0970-nummers informeren.


Zie onderstaande uitleg ACM @Björn Roskam en @TDN 

Bereikbaar zijn met 0970-nummers binnen de Europese Unie

Uw klanten horen met 0970-nummers ook in een ander Europees land bereikbaar te zijn. Toch levert dit soms problemen op omdat sommige buitenlandse providers deze nummers niet kennen.

Heeft u te maken met een buitenlandse aanbieder die deze nummers niet kent? Dan kunt u hem verwijzen naar onze Engelse website waar wij buitenlandse aanbieders over 0970-nummers informeren.

Juist daarom is gebruik van 06-nummer in een mifi-router in buitenland toegestaan.


Allemaal mooi en aardig @TDN , maar ik lees nergens dat een 06 nummer voor midi toepassingen toegestaan wordt, geef me de bron maar.

Of ik interpreteer verkeerd, ik leer graag bij.


@N.N. Heel simpel, je moet de lokale wetten accepteren, in buitenland is het gebruik van 06-nummer in een mifi router niet verboden. Je mag b.v. met je auto in NL ook niet sneller rijden dan 120km, en Duitsland wel. Het andere feit is, geen buitenlandse provider rapporteren aan KPN en ACM in welke apparaten de simkaart gebruikt word.


@TDN 

Ik bedoel dit niet verkeerd.

Sorry,  maar je vergelijking met lokale weten in het buitenland en Nederlandse 06/097 nummer klopt echt niet. 😊 Ik zeg expres Nederlandse nummers.

 

Op deze manier lossen we het probleem van schaarste met Nederlandse 06 nummers niet op en hoeft niemand buiten Nederland met een Nederlands nummer zich aan de ACM regels te houden. Want er gelden lokale wetten. Het gaat erom dat het Nederlandse nummers zijn en natuurlijk gelden er regels in het buitenland, maar dat zijn vaak internationale afspraken die operators met elkaar maken en niet waar een Nederlandse nummer reeks voor toegepast moet worden. Dat is aan de ACM die heeft vastgelegd waarvoor we 06 en 0970 nummers gebruikt moeten worden. 

 

Je zegt dat het een feit is dat een buitenlandse provider dit niet rapporteren. Dit klopt volgens mij niet. Ben benieuwd waarom je dit als feit ziet? 😊

Ik denk dat je niet weet dat het internet/data verkeer via de buitenlandse provider terugkomt naar Nederland waardoor een NL provider nog steeds kan zien welk type toestel en telefoonnummer er gebruikt wordt. Daardoor kan de ACM een NL provider erop aanspreken dit te controleren. Dit geldt dus in Nederland en buiten Nederland. Wanneer je in het buitenland bent met je toestel en aan het roamen bent kun je via whatsmyipaddress.com zien dat je internet verkeer naar Nederland gaat.

 

@N.N. 

De reden dat de ACM aangeeft dat nummer reeks 0970 in het buitenland soms niet werkt komt doordat sommige buitenlandse providers deze +31970 als een premium nummer reeks zien. Wat ik mij kan voorstellen, omdat in Nederland 09x reeks premium nummers zijn en in het buitenland 09x vaak ook premium nummers zijn. Daarom vertelt de ACM op haar website aan de Nederlandse telecom providers dat de buitenlandse provider op de Engelstalige website kunnen kijken voor uitleg over 0970 nummers en waarom deze beschikbaar moeten zijn voor Nederlandse providers. De ACM spreekt de Nederlandse telecom providers aan met "Uw klanten horen..." En daarna een verwijzing naar de Engelstalige website van de ACM. Lees vooral het Engelstalige deel.

Hier wat screenshots en beneden de linkse naar de ACM websites. 

 

 

 

 

https://www.acm.nl/nl/telefoonnummers/nummers-en-codes-voor-telecomaanbieders/06-en-0970-nummers-voor-spraak-en-data

 

https://www.acm.nl/en/publications/information-about-dutch-097-numbers-non-dutch-providers

 

 


@Björn Roskam 

Is data roaming in de Netgear enabled? Uit de handleiding begrijp ik dat dit standaard uit staat

 


@TDN

Sorry,  maar je vergelijking met lokale weten in het buitenland en Nederlandse 06/097 nummer klopt echt niet. 😊 Ik zeg expres Nederlandse nummers.

Natuurlijk zijn Nederlandse nummers, maar een Nederlandse boer met een Nederlandse tractor in Oekraïne hoeft niet aan de stickstofregels van Nederland te houden.

Ik denk dat je niet weet dat het internet/data verkeer via de buitenlandse provider terugkomt naar Nederland waardoor een NL provider nog steeds kan zien welk type toestel en telefoonnummer er gebruikt wordt.

 

Je spreekt hier over Mobil IP, dat is bedoeld om seamless roaming te realiseren. Als de client zijn IP adres verandert tijdens een netwerkwissel werken vele toepassingen niet meer.

Hier is de functie van buitenlandse provider, hij moet niet detecteren in welke apparaten de telefoonnummer gebruikt word

  • Foreign Agent

    Is een router op het door de Mobile Node bezochte netwerk (Foreign Link). De Foreign Agent:

    • vertelt de Home Agent waar de Mobile Node uithangt;
    • fungeert, in sommige gevallen, als eindpunt voor de tunnel;
    • zorgt, in sommige gevallen, voor een care-of adress voor de Mobile Node;
    • fungeert als default router voor de Mobile Nodes die zich bij hem hebben geregistreerd.

 

 

Daardoor kan de ACM een NL provider erop aanspreken dit te controleren. Dit geldt dus in Nederland en buiten Nederland. Wanneer je in het buitenland bent met je toestel en aan het roamen bent kun je via whatsmyipaddress.com zien dat je internet verkeer naar Nederland gaat.

Dat kan niet zo eenvoudig. Je kan door Deep Packet Inspection detecteren dat via een apparaat meerdere apparaten verbonden zijn en eruit herleiden dat dat apparaat werkt al hotspot. Maar het is niet verboden een telefoon als hotsport te gebruiken, tethering is ook van KPN niet verboden. Bovendien is DPI wettelijk heel controversieel en uit de routing pakketen, die een Home Agent ontvangt kan man niet veel zien, dat moeten de Foreign Agents doen, maar ze doen zekerlijk niet zonder wettelijke grondslag.

Nu moet je ook nog bewijzen dat de hotspot van een mifi router is, dat kan b.v. door "MAC address inspection”, boeiend zeggen de meesten techneuten (MAC kan man klonen of op random zetten), door "TCP/IP stack fingerprinting” kan de provider zien, welke OS het apparaat gebruikt, maar wat betekent dat? Er zijn meer soorten apparaten, de een Router OS gebuiken. Ze zijn gebouwd op Linux kernen, maar dat zijn Android telefoons ook. Bovendien is "TCP/IP stack fingerprinting” weer DPI, en dat mag KPN niet doen.

Ten slot, de gebruiker kan in buitenland gewoon een VPN gebruiken, dan zijn meeste pogingen van provider niet effectief om een mifi router te decteren.


@N.N. Waarom breng je @Björn Roskam onnodig nog meer in verwarring? Het feit dat zijn mifi in NL werkt en niet in BE betekent dat zijn telefoon nummer wel van KPN geaccepteerd is. Bovendien is het gebruik van 06-nummer in buitenland toegestaan.

@Björn Roskam Je moet proberen andere APN instellingen te gebruiken, welke is nu in gebruik?

Ik kan dit nu vinden qua instellingen:

Apn naam: kpn nl mobiel

Apn: basicinternet

Pdp: ipv4v6

Pdp-roaming: ipv4

Verificatie: none


@Björn Roskam Probeer de APN=internet of APN=advancedinternet of APN=portalmmm.nl, en zet idd data roaming optie aan


@Björn Roskam Probeer de APN=internet of APN=advancedinternet of APN=portalmmm.nl, en zet idd data roaming optie aan

Veranderd naar ‘internet’ en hij werkt! Helemaal top, bedankt!


Ga naar instellingen, kies netwerk, zet op handmatig en kies een netwerk ( bv zelfde als je mobiel)


Reageer