Skip to main content
Tja...het vorige bericht is drie jaar oud, maar mij is vandaag

precies hetzelfde overkomen.

En nee, het heeft niks met andere partijen te maken.

In het onderhavige geval is het betreffende nummer al sinds

jaar en dag gekoppeld aan een KPN abonnement.



Via https://www.kpn.com/service/mobiel/simkaart/aanvragen.htm

heb ik een nieuwe SIM kaart aangevraagd voor de soepele overgang

van een "alleen bellen" telefoontje naar een "smartphone".

In de "smartphone" past alleen een nano-SIM.

Een DUO simkaart aangevraagd zodat er eventueel teruggevallen kan

worden op het oude vertrouwde telefoontje.



Na zonder problemen mobiel nummer en simkaartnummer invullen op

kpn.com/simkaartactiveren komt de melding dat het nieuwe SIM-kaartnummer

is geactiveerd en het gebruikelijke advies in de trant van: gegevens van

de oude SIM kopiëren, nieuwe SIM kaart in de telefoon stoppen, half uurtje

geduld en zo nodig meerdere keren aan/uit zetten.



Desondanks lukt registreren op het KPN netwerk met geen van beide telefoons

met daarin de nieuwe DUO SIM kaarten. Vanzelfsprekend steeds met slechts

één van beide toestellen aan.



Blijkt het 19-cijferige simKaartnummer dat twee keer genoemd wordt in de brief,

in ALLEEN de laatste TWEE cijfers te verschillen van het 19-cijferige

simkaartnummer zoals vermeld op de beide DUO SIM kaarten !

( zie einde van dit bericht )





En het simkaartnummer op de DUO SIM kaarten hoort volgens kpn.com/simkaartactiveren

NIET bij het mobiele nummer.



"De combinatie van het mobiele telefoonnummer en het SIM-kaartnummer is niet

bekend bij ons. Controleer de gegevens en probeer het opnieuw."



Het heeft er alle schijn van van dat zowel brief als SIM kaart tegelijk via

een geautomatiseerd proces, dus niet handmatig, zijn aangemaakt.



En blijkbaar kan dat al jarenlang twee verschillende SIM-kaartnummers opleveren

in één envelop naar de klant.



Hoe kan dat nou toch ?



Laat ik eens de stoute schoenen aantrekken en een paar hypotheses geven:

- dit geautomatiseerde proces is niet goed getest.

- bovengenoemde fout komt WEL regelmatig/met enige regelmaat voor

- binnen KPN is/was dat ook wel bekend, maar goed testen werd te

duur en tijdrovend geacht. Het is maar een "klein" probleem

en een oplossing loopt over zoveel schijven ... dan maar dweilen.

- de meeste mensen maken in zo'n geval de gang naar de winkel

of bellen de klantenservice (via een andere telefoon) en na

een nieuwe aanvraag en een paar dagen geduld lukt het uiteindelijk

- een kleinere groep weet het KPN forum te vinden

- een nog kleinere groep neemt de moeite om een bericht te plaatsen

- weinigen valt het op dat de nummers verschillen, op het forum komen

zodoende titels als: "SIM kaart activeren lukt niet"



Maar wie gaat onze tijd vergoeden ?

Zo worden de kosten van gebrekkige automatisering dus

afgewenteld op "de paar gevallen" waarbij het misgaat.



En wat ergerlijker is, is dat klanten (en eigen medewerkers van KPN

die te goeder trouw deze "rare" gevallen afhandelen) met een kluitje

in het riet worden gestuurd.



Tot zover.



In de brief:



"Via deze brief leggen wij uit hoe u deze simkaart met nummer 1234567890123456789

activeert voor uw mobiele telefoon.

U kunt uw nieuwe simkaart eenvoudig online activeren via kpn.com/simkaartactiveren

Log in met uw mobiele nummer en het simkaartnummer: 1234567890123456789

"



Op de DUO SIM kaarten: "Uw SIM-kaartnummer is: 1234567890123456793



Admin: reacties afgesplitst naar eigen topic
En de reactie van KPN (0800-0402, correcte jongeman die zijn best doet) ?



Excuses. We sturen u een nieuwe SIM-kaart. Wanneer ie komt ? Morgen kan ik helaas niet beloven,

maar binnen drie werkdagen moet u hem hebben. Ondertussen ben je dus mobiel onbereikbaar.



Afgezien van het bestelnummer is de aanvraag e-mail identiek en zo te zien afkomstig van

hetzelfde software proces.

Maar hopen dat nu dan wel de juiste SIM-kaarten en bijbehorend simkaartnummer

samen in één envelop belanden.



Nieuwe ronde, nieuwe kansen.



En natuurlijk wordt er bij KPN intern een notitie van gemaakt.

Leest u dit bericht in 2020 of later, omdat u hetzelfde is overkomen ?

Dan heeft u een idee wat er met die notitie is gebeurd.



Wordt vervolgd.
Beste moderator. Mijn berichten van gisteren waren vandaag opeens verdwenen.

Mag ik weten hoe dat kan ? Ik heb ze hierboven nogmaals gepost.

Het is weliswaar een oud bericht, maar nog net zo actueel als drie jaar geleden.



@Tja. We hebben je bericht niet verwijderd, maar verplaatst naar een nieuw topic. Juist omdat het al een ouder topic was waar je in reageerde en we alles graag actueel houden. Ik ga naar je vraag kijken en zal op terugkomen.
@Bart_ Ok, bedankt. We wachten geduldig op de nieuwe SIM-kaarten, er zit weinig anders op.

Maar als je kunt ontdekken waar en hoe vaak het misgaat, of beter hoe het te voorkomen,

dan bespaart dat in het vervolg alle betrokkenen de nodige tijd en ongemak.
Beste @Tja. Ik vind het een bijzonder verhaal en ik kijk graag even mee. Laten we eerst proberen om de situatie even duidelijk te krijgen. Het vervangen van een simkaart is handeling die talloze malen per week plaatsvindt en ja, dat grotendeels geautomatiseerd. Het kan voorkomen dat er fout optreedt, zoals dat overal wel eens gebeurd, maar ik vind dit toch een vreemd verhaal.



Via https://www.kpn.com/service/mobiel/simkaart/aanvragen.htm heb ik een nieuwe SIM kaart aangevraagd voor de soepele overgang van een "alleen bellen" telefoontje naar een "smartphone". In de "smartphone" past alleen een nano-SIM.Een DUO simkaart aangevraagd zodat er eventueel teruggevallen kan worden op het oude vertrouwde telefoontje.

Of je nu gebruik maakt van 'alleen bellen' of een 'smartphone' maakt niet uit. Je hebt een 'normale' formaat simkaart, een microsimkaart en een nanosimkaart. Dat heeft te maken met de grootte van het kaartje. Onze simkaart zijn '3-in-1' en je kunt ze uitdrukken tot het gewenste formaat. Bij een duo-simkaart krijg je twee simkaarten voor één aansluiting. Ik snap je opmerking over 'terugvallen op je vertrouwde telefoontje' dus niet helemaal.



Na zonder problemen mobiel nummer en simkaartnummer invullen op kpn.com/simkaartactiveren komt de melding dat het nieuwe SIM-kaartnummer s geactiveerd en het gebruikelijke advies in de trant van: gegevens van de oude SIM kopiëren, nieuwe SIM kaart in de telefoon stoppen, half uurtj geduld en zo nodig meerdere keren aan/uit zetten.

Desondanks lukt registreren op het KPN netwerk met geen van beide telefoons met daarin de nieuwe DUO SIM kaarten. Vanzelfsprekend steeds met slechts één van beide toestellen aan.


Dit lijkt me precies zoals het moet.



Blijkt het 19-cijferige simKaartnummer dat twee keer genoemd wordt in de brief, in ALLEEN de laatste TWEE cijfers te verschillen van het 19-cijferige simkaartnummer zoals vermeld op de beide DUO SIM kaarten ! ( zie einde van dit bericht ) En het simkaartnummer op de DUO SIM kaarten hoort volgens kpn.com/simkaartactiveren NIET bij het mobiele nummer. "De combinatie van het mobiele telefoonnummer en het SIM-kaartnummer is niet bekend bij ons. Controleer de gegevens en probeer het opnieuw."

Dit vind ik bijzonder. Ik durf je niet te zeggen hoe dit komt, maar ik zal in elk geval aan onze kant van de lijn kijken wat ik kan vinden. Zou je jouw KPN Forum profiel willen voorzien van de naam van de contractant, je postcode / huisnummer, je mobiele nummer en je klantnummer? (Uiteraard zijn je gegevens alleen zichtbaar voor jou en de Moderators.) Uiteraard wil ik ook graag de betreffende nummers van de simkaarten weten.



Het heeft er alle schijn van van dat zowel brief als SIM kaart tegelijk via een geautomatiseerd proces, dus niet handmatig, zijn aangemaakt.

En blijkbaar kan dat al jarenlang twee verschillende SIM-kaartnummers opleveren n één envelop naar de klant.

Hoe kan dat nou toch ?

Laat ik eens de stoute schoenen aantrekken en een paar hypotheses geven:

- dit geautomatiseerde proces is niet goed getest.

- bovengenoemde fout komt WEL regelmatig/met enige regelmaat voor

- binnen KPN is/was dat ook wel bekend, maar goed testen werd te duur en tijdrovend geacht. Het is maar een "klein" probleem en een oplossing loopt over zoveel schijven ... dan maar dweilen.

- de meeste mensen maken in zo'n geval de gang naar de winkel of bellen de klantenservice (via een andere telefoon) en na een nieuwe aanvraag en een paar dagen geduld lukt het uiteindelijk

- een kleinere groep weet het KPN forum te vinden

- een nog kleinere groep neemt de moeite om een bericht te plaatsen

- weinigen valt het op dat de nummers verschillen, op het forum komen zodoende titels als: "SIM kaart activeren lukt niet"


Ik weet niet of dat zo is en wellicht is er een veel eenvoudiger verklaring voor te vinden. Ik heb in elk geval te weinig van dit soort problemen gehoord om daar een structurele fout in te herkennen.



@Bart_ Ok, bedankt. We wachten geduldig op de nieuwe SIM-kaarten, er zit weinig anders op.

Maar als je kunt ontdekken waar en hoe vaak het misgaat, of beter hoe het te voorkomen,

dan bespaart dat in het vervolg alle betrokkenen de nodige tijd en ongemak.


Ik doe mijn best, uiteraard. Een kleine tip: je kunt ook altijd terecht in één van onze winkels. Dan wordt je kaart ter plekke vervangen en hoef je niet te wachten.
@Bart_ De nummers heb je inmiddels gekregen.



Ik snap je opmerking over 'terugvallen op je vertrouwde telefoontje' dus niet helemaal.




In de smartphone past een nanosim, in de oude - zonder toeters en bellen- telefoon alleen

een minisim.

Als de smartphone bedienen lastig blijkt, even niet lukt , dan kan de gebruiker (een ouder iemand)

die gewoon uitzetten, en de oude telefoon weer aanzetten. Er zijn mensen voor wie

een simkaart al dan niet met adapter even in een ander toestel stoppen lastig is ..
@Bart_ De nummers heb je inmiddels gekregen.
Ik snap je opmerking over 'terugvallen op je vertrouwde telefoontje' dus niet helemaal.
In de smartphone past een nanosim, in de oude - zonder toeters en bellen- telefoon alleen

een minisim.

Als de smartphone bedienen lastig blijkt, even niet lukt , dan kan de gebruiker (een ouder iemand)

die gewoon uitzetten, en de oude telefoon weer aanzetten. Er zijn mensen voor wie

een simkaart al dan niet met adapter even in een ander toestel stoppen lastig is ..


Duidelijk, @Tja. Ik zie dat je via een privébericht je mobiele nummer en het nummer van je simkaart hebt doorgestuurd. Het klinkt flauw, maar ik kan en mag pas in je gegevens kijken als je daar ook je naam, adresgegevens en klantnummer bij vermeldt. Dat is in verband met de privacy-wetgeving. Je kunt alles in je KPN Forum profiel vermelden (je kunt er op klikken en dan kom je op deze beveiligde pagina), maar je het liever wilt mag je het ook in het privébericht versturen. Wil je dat nog doen?
Beste @Bart_ ,



Zie je wat er gebeurt ?

1) De klant vraagt:

Hoe kan het dat KPN enveloppen stuurt met daarin tegenstrijdige informatie ?

en plaatst dat onder het kopje "... ander simkaartnummer dan in de brief"

dat heb je veranderd in: "simkaart activeren lukt niet"

Hoor je het verschil ?

Het eerste klinkt als: "Er gaat iets fout bij KPN."

Het tweede als: "Het lukt een klant niet."



2) Je vindt het een bijzonder verhaal, je noemt het "een situatie"

en hebt weinig van "dit soort problemen" gehoord.

Waar twijfel je nu aan ?

Dat de KPN enveloppen stuurt met daarin een brief waarin twee keer

het ene simkaartnummer staat - en in dezelfde envelop twee DUO

simkaarten met daarop een *net iets* ander simkaartnummer ?



Bijgaand een foto van envelop, brief en simkaarten (-houders).

We hebben gezien dat de postbode de bruine envelop in de brievenbus deed.



Als je inzoomt kun je zien dat ene eindigt op 55, het andere op 63

Twijfel je nu nog ?

Het bijzondere is in dit geval " ander simkaartnummer dan in de brief van KPN".

of anders gezegd:"simkaartnummers in brief van KPN en op bijgevoegde simkaarten komen niet overeen".

Me dunkt dat zo voor iedereen duidelijk is dat alleen KPN dat kan oplossen.

Dat het een klant niet lukt om een simkaart te activeren is algemener en kan ook vele andere oorzaken hebben, waarvan sommige buiten de invloed van KPN liggen. Maar dat is hier niet het geval.



"Dan sturen we toch (of ga je naar de winkel voor) een nieuwe SIM-kaart" is natuurlijk een manier

om het op te lossen, maar m.i. wel een soort dweilen met de kraan open.

Of het nu druppelt of stroomt.

Of denk jij daar anders over ?
Beste @Bart_ ,



Zie je wat er gebeurt ?

1) De klant vraagt:

Hoe kan het dat KPN enveloppen

stuurt met daarin tegenstrijdige informatie ?

en plaatst dat onder het kopje

"... ander simkaartnummer dan in de brief"

dat heb je veranderd in:

"simkaart activeren lukt niet"

Hoor je het verschil ?

Het eerste klinkt als: "Er

gaat iets fout bij KPN."

Het tweede als: "Het lukt

een klant niet."



Hallo @Tja. Hoe het klinkt is jouw interpretatie, denk ik. Je reageerde in een topic van drie jaar oud. Omdat we het Forum actueel willen houden heb ik een nieuw topic voor je aangemaakt. Bij het maken van een titel kies ik voor termen die goed vindbaar zijn, via het KPN Forum zelf en Google. Verder zit er geen bijzondere gedachte achter.





2) Je vindt het een bijzonder verhaal, je noemt het "een situatie" en hebt weinig van "dit soort problemen" gehoord.

Waar twijfel je nu aan ?

Dat de KPN enveloppen stuurt met daarin een brief waarin twee keer het ene simkaartnummer staat - en in dezelfde envelop twee DUO

simkaarten met daarop een *net iets* ander simkaartnummer ?

Twijfel je nu nog ?

Het bijzondere is in dit geval " ander simkaartnummer dan in de brief van KPN". of anders gezegd:"simkaartnummers in brief van KPN en op bijgevoegde simkaarten komen niet overeen".

Me dunkt dat zo voor iedereen duidelijk is dat alleen KPN dat kan oplossen.

Dat het een klant niet lukt om een simkaart te activeren is algemener en kan ook vele andere oorzaken hebben, waarvan sommige buiten de invloed van KPN liggen. Maar dat is hier niet het geval.



Ik twijfel nergens aan en ik heb ook nog geen conclusie klaar over wat er nu aan de hand is. Ik wil dat met alle plezier voor je nakijken, maar dan heb ik dus de extra gegevens nodig waar ik je om vroeg.





"Dan sturen we toch (of ga

je naar de winkel voor) een nieuwe SIM-kaart" is natuurlijk een manier

om het op te lossen, maar m.i.

wel een soort dweilen met de kraan open.

Of het nu druppelt of stroomt.

Of denk jij daar anders over ?



Het kan natuurlijk zijn dat er bij jou iets niet goed is gegaan, maar daar kan niet uit geconcludeerd worden dat er in algemene zin iets mis is. Dus ja, daar denk ik anders over. De mogelijkheid om een simkaart in een winkel af te halen is als extra tip bedoeld

en zeker niet met 'dan sturen we je toch' als ondertoon.



Verder: ik merk dat ik bij het schrijven van deze reactie per ongeluk je meegestuurde foto heb verwijderd. Plaats 'm gerust opnieuw.
Het kan natuurlijk zijn dat er bij jou iets niet goed is gegaan, maar daar kan niet uit geconcludeerd worden dat er in algemene zin iets mis is.




Beste @Bart_



Als je het zo bedoelt:

Het kan natuurlijk zijn dat er bij ons iets niet goed is gegaan ,

(met die ene envelop die we naar jou hebben gestuurd)

maar daar kan niet uit geconcludeerd worden dat er in algemene zin iets mis is.


dan ben ik het daarmee eens.



Maar .. in elk geval één ander heeft drie jaar geleden al de moeite genomen op het forum

exact hetzelfde te melden, namelijk dat er op zijn simkaart een "ander simkaartnummer dan in de brief" stond.

Of het daaraan kon liggen dat activeren niet lukte, daar was de moderator toen al heel duidelijk over:

Daar ligt het zeker weten aan!


En hoeveel mensen zijn even naar de winkel gelopen, hebben KPN service gebeld,

of zelfs de moeite genomen een bericht te plaatsten, dat dan mogelijk onder het

kopje "simkaart activeren lukt niet" terecht is gekomen, tussen alle andere gevallen ?

En zonder te merken dat er verschillende simkaartnummers in de brief en op de

simkaart(en) stonden, waar je als klant helemaal niets aan kunt doen ?



Door het onderwerp te veranderen in bijv. "simkaartnummer in brief verschilt van nummer op simkaart - activeren werkt niet" vinden mensen die specifiek naar dit probleem zoeken op het forum

het eerder, en wordt mogelijk duidelijk hoe vaak het misgaat. Bij KPN 😉



En vandaar ook in mijn allereerste reactie de vraag of de simkaarten handmatig in de envelop

worden gestopt. Tja, dan is het: waar gehakt wordt vallen spaanders.

Maar als dat automatisch gebeurt, en het gaat meer dan eenmaal mis, dan

zeggen we slordigweg dat er iets mis is..



PS Gegevens zijn aangevuld. Ben benieuwd wat je vindt. Succes !




Maar .. in elk geval één ander heeft drie jaar geleden al de moeite genomen op het forum

exact hetzelfde te melden, namelijk dat er op zijn simkaart een "ander simkaartnummer dan in de brief" stond.

Of het daaraan kon liggen dat activeren niet lukte, daar was de moderator toen al heel duidelijk over:



En hoeveel mensen zijn even naar de winkel gelopen, hebben KPN service gebeld,

of zelfs de moeite genomen een bericht te plaatsten, dat dan mogelijk onder het

kopje "simkaart activeren lukt niet" terecht is gekomen, tussen alle andere gevallen ?

En zonder te merken dat er verschillende simkaartnummers in de brief en op de

simkaart(en) stonden, waar je als klant helemaal niets aan kunt doen ?



Door het onderwerp te veranderen in bijv. "simkaartnummer in brief verschilt van nummer op simkaart - activeren werkt niet" vinden mensen die specifiek naar dit probleem zoeken op het forum

het eerder, en wordt mogelijk duidelijk hoe vaak het misgaat. Bij KPN ;-)



En vandaar ook in mijn allereerste reactie de vraag of de simkaarten handmatig in de envelop

worden gestopt. Tja, dan is het: waar gehakt wordt vallen spaanders.

Maar als dat automatisch gebeurt, en het gaat meer dan eenmaal mis, dan

zeggen we slordigweg dat er iets mis is..



PS Gegevens zijn aangevuld. Ben benieuwd wat je vindt. Succes !




We kunnen in elk geval concluderen dat er in drie jaar tijd op het KPN Forum zich twee mensen hebben gemeld die dit probleem hadden. In jouw geval is het zo dat de simkaart met het nummer dat in de brief is vermeld is geactiveerd. Dat was inderdaad niet het nummer dat op de kaarten stond. In hoeverre via ander kanalen mensen zijn die dit dan hebben ervaren kan ik zo niet zeggen. Ik weet wel dat problemen altijd snel komen bovendrijven, dus als er via verschillende kanalen veel van deze meldingen zijn dan wordt dat snel bekend. Ik zal dit verhaal dan ook doorzetten. Slordig is het sowieso.



Qua titel: ik snap je gedachtegang. Het is echter wel zo dat woorden als 'simkaart', 'activeren', 'lukt niet' of 'mislukt' een hele rits aan treffers oplevert en daarmee dus veel meer mensen die een topic zullen vinden.
Beste @Bart_ ,



Dus ik heb met het simkaartnummer uit mijn brief de simkaart van een wildvreemde geactiveerd ??

Haha, even geduld dan tot degene de brief met mijn simkaartnummer heeft gekregen

de mijne activeert . Is het toch een soort loterij.



Serieus: dat zal haast wel niet, want het kpn.com/simkaartactiveren formulier accepteerde alleen

die ene simkaartnummer-mobielenummer combinatie. En het mobiele nummer klopte.



Goed, ik ga weer eens verder. Hopelijk komt vandaag of morgen de nieuwe brief van KPN.

En nu met juiste simkaartnummers. En dan kunnen we eindelijk weer bellen en gebeld worden

na vier dagen.



Zo niet dan hoor je het wel.

Als er nog iets terugkomt uit de catacomben van KPN dan houd ik me aanbevolen.
Overigens lijken de verwijzingen uit mijn allereerste reactie, na het verplaatsen

naar een apart topic, nu uit de lucht te komen vallen. En ik heb geen optie om

mijn reactie te bewerken.



Zou jij misschien helemaal bovenaan in de allereerste zin onder de woorden het vorige bericht,

een link willen plaatsten naar "het vorige bericht" ?



Bedankt!
Overigens lijken de verwijzingen uit mijn allereerste reactie, na het verplaatsen

naar een apart topic, nu uit de lucht te komen vallen. En ik heb geen optie om

mijn reactie te bewerken.



Zou jij misschien helemaal bovenaan in de allereerste zin onder de woorden het vorige bericht,

een link willen plaatsten naar "het vorige bericht" ?



Bedankt!


Die verwijzing staat er al, via de schuingedrukte toevoeging op je eerste bericht; "Admin: reacties afgesplitst naar eigen topic" :)
Bart_ schreef:

Ik twijfel nergens aan en ik heb ook nog geen conclusie klaar over wat er nu aan de hand is.


en

We kunnen in elk geval concluderen dat er in drie jaar tijd op het KPN Forum zich twee mensen hebben gemeld die dit probleem hadden.




Hier nog zes klanten met "simkaart activatie problemen" die zich speciaal op het KPN forum

hebben gemeld, en waar de "oplossing" bestond uit "we hebben een nieuwe simkaart opgestuurd":



simkaart werkt niet

nieuwe sim geen service

simkaart activeren

simkaart activeren

nieuwe simkaart werkt niet na activeren

nieuwe simkaart geen netwerk



En dan zie ik er nog zeker tien die na een eerste melding niet meer reageren op de moderator.

Via 1200 of 0800-0402 of in de winkel een nieuwe simkaart gekregen ?

Of naar een andere aanbieder vertrokken ?

Wie zal het zeggen.



In elk geval zou ik iedereen die een nieuwe simkaart aanvraagt via kpn.com

willen aanraden te controleren of de simkaartnummers uit de brief en op de simkaart

overeenkomen. Want dat is dus niet zeker ! Zo niet, dan kun je proberen tot je een ons

weegt, maar dan lukt activeren niet.

Reageer