Skip to main content

Ik heb al jaren een sim-only abbo bij KPN.

Als ik nu een ander toestel koop waarmee ik op het  5G  netwerk van KPN kan, moet ik dan een andere simkaart hebben en zo ja, kan mijn huidige simkaart gratis worden ingewisseld bij KPN of zijn aan zo'n simkaart kosten verbonden ?

 

*Admin: titel aangevuld i.v.m. vindbaarheid​​

In een 5G toestel moet de kleinste maat SIM-kaart, een nano-SIM. Haal de SIM-kaart uit je telefoon en kijk hoe groot die is. Als de SIM-kaart net zo groot is als de afmetingen van de chip (goud/koperkleurige deel) dan heb je een nano SIM-kaart die geschikt is. Als je SIM-kaart nog wat karton om de chip heeft, dan is de SIM-kaart te groot (een micro-SIM of standaard SIM). Vaak is het bij die te grote SIM-kaarten wel weer mogelijk om het deel met de chip uit de SIM-kaart te drukken, zodat je alsnog een nano-SIM over houdt. 

Als je een heeeeel oude SIM kaart hebt die te groot is en waar geen nano-SIM uit te drukken is, dan kan je hem omruilen bij KPN. Zoek op kpn.com op “nano simkaart aanvragen”. Daar staat ook een plaatje van de verschillende maten SIM-kaarten. 

Ik weet niet exact wat KPN rekent voor omwisselen van de simkaart bij abonnementen, maar bij prepaid kost het 5 euro. Valt in het niet bij de kosten van een 5G toestel :relaxed:


Hallo @Ton56 

Als je nog een (heel) oude simkaart hebt dan is die misschien nog niet 5G ready. Ook past die wellicht niet in het nieuwe toestel (nano-sim). Bij een abonnement kan je de simkaart gratis omruilen voor een nieuwe 3-in-1 simkaart. Door het juiste deel uit te drukken past die altijd.

https://www.kpn.com/service/mobiel/simkaart/aanvragen.htm

 


Hallo @Ton56 een simkaart kun je gratis opwisselen in een lokale KPN-winkel, wel legitimatie meenemen, of online bestellen via MijnKPN.


Dus het heeft alleen met het formaat van de simkaart te maken en niet met hoe de simkaart is geconfigureerd ?


Dus het heeft alleen met het formaat van de simkaart te maken en niet met hoe de simkaart is geconfigureerd ?

Nee @Ton56 , ook de leeftijd en inrichting kan een rol spelen.

Bijvoorbeeld Telfort klanten, die begin dit jaar zijn gemigreerd naar KPN moeten hun TFT simkaart ook omruilen naar KPN om van alle nieuwe mogelijkheden gebruik te kunnen maken. Anders werkt bij hun “bellen via 4G” en “bellen via WiFi” niet, en waarschijnlijk ook 5G niet….


Ook nog een mogelijke oplossing is e-sim. In een klein aantal nieuwe toestellen hoef je helemaal geen SIM kaart meer te zetten. Omdat dit om nieuwe toestellen gaat zijn dit ook vaak 5G toestellen. Dan hoef je je SIM kaart ook niet om te ruilen.


Hi @Ton56, ik zie dat je al aardig bijgespijkerd bent door @JanD, @RBxx en @PW80 :blush:

Is het zo duidelijk of heb je hier toch nog vragen over?


​ Ik heb geen reactie meer van je gezien dus ga ik ervan uit dat je vraag is beantwoord. Anders hoor ik het graag!


Heb een zelfde vraag?

Heb sinds kort iphone 12 Pro Max, heb nog geen 5G netwerk. Gaat dit automatisch naar 5G of moet ik dan een ander Simkaart?


Heb een zelfde vraag?

Heb sinds kort iphone 12 Pro Max, heb nog geen 5G netwerk. Gaat dit automatisch naar 5G of moet ik dan een ander Simkaart?

Hallo @henkvanboven , je moet wel in een regio zijn waar 5G al uitgerold is en dat is nog niet landelijk.

 


Hallo @henkvanboven 

De recente KPN simkaarten zijn 5G ready. Alleen als je een (heel) oude simkaart hebt of bijv. nog een Telfort simkaart, dan kan het nodig zijn om de simkaart om te ruilen.

Kijk ook eens op de KPN dekkingskaart, een flink deel van Nederland heeft nog geen 5G.


Bedankt voor de snelle info. Moet dus geduld hebben, is het al wel bekent wanneer het ook in het Noorden is?


Er is een speciale pagina op de KPN website: https://www.kpn.com/netwerk/5g.htm

Wanneer is 5G overal beschikbaar?

We doen ons best om 5G zo snel mogelijk beschikbaar te maken in heel Nederland. Dit proces is van veel zaken afhankelijk, dus ‘overal’ is altijd een moeilijke belofte. Naar alle verwachting zal meer dan 95% van Nederland 5G kunnen ontvangen voor de veiling van de hoge snelheid frequenties in 2022.