Skip to main content
Beantwoord

Simkaart werkt niet buiten de EU

• July 9, 2025
  • 12 reacties
  • 119 keer bekeken

Margriet Maassen
Deelnemer

Ik zit in Australiƫ en mijn simkaart werkt niet sinds ik geland ben. Ik heb al geprobeerd om hem uit en weer aan te zetten, maar hij blijft zeggen sim1 niet toegestaan.

Beste antwoord door Michel.uit.Arnhem

Hoi ​@Margriet MaassenĀ 

Welkom op de community van KPN.

Wat leuk zo’n vakantie naar het verre AustraliĆ«, waarbij je hopelijk volop gaat genieten van alles wat AustraliĆ« te bieden heeft.

Uiteraard is het dan wel handig, als je gebruik kunt maken van je smartphone en je KPN abonnement.

Zou je als eerste willen checken, of data-roaming en/of roaming wel goed aan staan op je smartphone.
Deze optie kun je vinden in het menu bij netwerkinstellingen of mobiel netwerk.

Staan deze aan, zet dan je smartphone volledig uit (dus NIET op vliegtuigstand) en zet hem na 3 minuten weer aan.
Hiermee zal de simkaart zich opnieuw gaan aanmelden op een beschikbaarĀ mobiel netwerk.

Ook zou je de KPN simkaart er even uit kunnen halen, en hem met een zachte doek schoon kunnen maken, en hem vervolgens weer terug plaatsen in je smartphone.

Vervolgens kun je ƩƩn van de onderstaande buitenland bundels voor Australiƫ activeren, zodat je veel goedkoper kunt internetten en bellen in en vanuit Australiƫ:

Ā 

12 reacties

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@Margriet MaassenĀ 

Welkom op de community van KPN.

Wat leuk zo’n vakantie naar het verre AustraliĆ«, waarbij je hopelijk volop gaat genieten van alles wat AustraliĆ« te bieden heeft.

Uiteraard is het dan wel handig, als je gebruik kunt maken van je smartphone en je KPN abonnement.

Zou je als eerste willen checken, of data-roaming en/of roaming wel goed aan staan op je smartphone.
Deze optie kun je vinden in het menu bij netwerkinstellingen of mobiel netwerk.

Staan deze aan, zet dan je smartphone volledig uit (dus NIET op vliegtuigstand) en zet hem na 3 minuten weer aan.
Hiermee zal de simkaart zich opnieuw gaan aanmelden op een beschikbaarĀ mobiel netwerk.

Ook zou je de KPN simkaart er even uit kunnen halen, en hem met een zachte doek schoon kunnen maken, en hem vervolgens weer terug plaatsen in je smartphone.

Vervolgens kun je ƩƩn van de onderstaande buitenland bundels voor Australiƫ activeren, zodat je veel goedkoper kunt internetten en bellen in en vanuit Australiƫ:

Ā 

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Ook heel belangrijk!!

Sms sowieso bescherming aan naar 1266

Hiermee voorkom je, dat je hoge buiten de bundel kosten gaat maken!

De mobiele netwerken waaruit je kunt kiezen in Australiƫ:

Ā 

Ā 

Margriet Maassen
Deelnemer

Ik heb de telefoon al uit en aan gezet. De simkaart heb ik er ook al uit gehad. Heel vreemd, maar bij mijn vriend in zijn telefoon doet hij het wel,maar vervolgens in mijn telefoon niet meer. Alle instellingen staan hetzelfde en de simkaart heeft voorheen altijd in mijn telefoon gewer

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@Margriet MaassenĀ 

Goed dat je al een kruistest hebt gedaan, door jouw KPN simkaart in die van jouw vriend te doen.
In de smartphone van jouw vriendĀ werkt hij jouw KPN simkaart dus probleemloos, dus het ligt in elk geval niet aan jouw simkaart.

Maar wat gebeurd er, als je de simkaart van jouw vriend in je eigen smartphone stopt??
Werkt de simkaart van jouw vriendĀ dan ook niet in jouw smartphone?
Welk merk smartphone heb je? en welk model?

Want als ook de simkaart van jouw vriend in jouw smartphone niet werkt, kun je ervan uitgaan dat het dan 100% aan je smartphone ligt, en dus niet aan de simkaarten.
Ondanks dat alle instellingen, zoals (data-)roaming aan staan.

Een defect kan zo optreden, ondanks dat het vaak niet te achterhalen is waardoor dat komt.

Dus beantwoord nog even mijn vragen die ik hierboven aan je heb gesteld.

Margriet Maassen
Deelnemer

Inderdaad werkt zijn simkaart in mijn telefoon ook niet. Dus het ligt aan mijn telefoon,maar hoe is dit op te lossen?

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@Margriet MaassenĀ 

Bedankt voor je snelle terugkoppeling.
Als de simkaart van jouw vriend ook niet werkt in jouw smartphone, dan kun je ervan uit gaan dat er een defect is opgetreden in je eigen smartphone.

Je kunt langs een telecom winkel in een dorp of stad in Australië kun gaan, om daar te laten onderzoeken waar het defect zich bevindt of wat je er eventueel aan kunt doen.
Dat is het enige wat je nu zou kunnen doen, nu je ver weg bent in Australiƫ.

In de winkel kunnen ze met je meekijken, iets wat via de community helaas niet kunnen.

Je zou ook nog kunnen kiezen om een nieuwe en goedkope smartphone te kopen in Australië, zodat je in elk geval weer telefonisch bereikbaar bent op je eigen 06-nummer.
En zodra je dan weer terug bent in Nederland, kun je dan met jouwĀ defecte smartphone en de aankoopbon naar de winkel waar je hem hebt gekocht.
Want als je nog garantie hebt op je smartphone, geldt dat alleen in Nederland en niet in Australiƫ.
Ā 

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Hi ​@Margriet MaassenĀ en welkom bij de KPN Community! Wat een mooie locatieĀ en heel fijn dat Michel je al zo ver op weg geholpen heeft.Ā 

Hopelijk lukt het met die tips om weer bereikbaar te zijn en ik hoop dat je geniet daar. šŸ™‚

Margriet Maassen
Deelnemer

Nee helaas, niks werkt. Ik ben ook al naar een telefoonwinkel geweest. Gezien er wel bereik is, dachten zij dat er iets bij kpn niet klopt en dat dit via de achterkant aangepast moet worden. De telefoon is sim unlocked, niet IMEI geblokkeerd, bereik van de verschillende providers hier is gewoon maximaal, maar de telefoon weigert er eentje te kiezen.

Maar heb inmiddels ook even verder gezocht en wellicht is het een defect in het moederbord bij het lezen van de sim. Wel heel vreemd aangezien hij het in Londen nog deed en sinds Australiƫ niet meer, terwijl er niks mee is gebeurd tijdens de reis behalve vliegtuigstand.

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Heel gek dat het in Australië ineens misgaat. Misschien is er dan tijdens de reis toch wat met het moederbord gebeurd of iets dergelijks. Lastig te achterhalen, dus de tips van Michel over het kopen van een goedkoop toestel daar is dan ook mijn advies. 

Zo ben je in elk geval bereikbaar. Vraag ook goed na of een Nederlandse simkaart in dat toestel zal werken.Ā 

• Helper
  • July 22, 2025

Australische providers blokkeren telefoons die niet aan hun 4G standaarden voldoen, wellicht ligt het daar aan?Ā 
Je zou eens een check kunnen doen op:Ā https://www.telstrawholesale.com.au/3G-Network-Closure-Blocked-Devices-Checker.html
ofĀ 
https://isthisphoneblocked.net.au/

Zie daar ook voor meer info.

Welk type telefoon heb je?

Margriet Maassen
Deelnemer

Hoi RobbertV,

Ik heb de check gedaan en daar zegt hij inderdaad dat mijn telefoon IMEI geblokkeerd is. Ik heb een Sony experia III en die is niet echt oud ofzo. Hoe krijg ik dit unblocked?

Ā 

Groetjes MargrietĀ 

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Wat goed ​@RobbertV! Wist helemaal niet dat dit een ding is.Ā 

​@Margriet MaassenĀ Als ik op de site kijk die Robbert stuurde staat bij deĀ FAQĀ het volgende:Ā 

Q: Is there a way to permanently unblock my device?

A:Currently No, the Telcos are refusing to unblock devices even when consumers show they can still call 000, and on every network. They also refuse to provide the exact data as to why they did or didn’t block specific models and the exact technical data and call volumes that resulted in a given model being blocked.

Helaas lijkt deblokkeren dus geen optie. šŸ˜•