Skip to main content
Beantwoord

Simkaart werkt niet meer na vakantie, telefoon herkent sim niet meer

• May 15, 2026
  • 10 reacties
  • 76 keer bekeken

Mijn fysieke simkaart werkt niet meer. Na mijn vakantie heb ik mijn simkaart weer in mijn telefoon gedaan, maar deze werkt nu niet meer.

Beste antwoord door Michel.uit.Arnhem

Hoi ​@Zerarim 

Ik heb je beide reactie even doorgelezen, en je antwoorden op mijn gestelde vragen, waarvoor hartelijk dank.

Ik weet bijna zeker dat je huidige simkaart defect is geraakt, waardoor je nu geen ontvangst hebt, en dus niet kunt bellen, gebeld kunt worden en internetten.
Dat is vanzelfsprekend erg vervelend, zeker als je jouw 06-nummer nodig hebt voor zakelijke doeleinden.

Je kunt nu het volgende doen, om weer snel bereikbaar te zijn:

Optie 1:

Je kunt als je dat wilt, en je huidige toestel dat ook ondersteund, online een eSIM aanvragen.
Je verifieert dan door middel van een éénmalige betaling van 1 eurocent via iDEAL met het bankrekeningnummer dat bij KPN bekend is, waarna je de QR-code om de eSIM te downloaden en activeren ontvangt op je e-mailadres.
Klik hiervoor op de volgende link:

Als je wilt weten hoe je met een QR-code de eSIM op je smartphone installeert, klik dan op de volgende link:

Optie 2:

Wil je liever een fysieke simkaart voor in je smartphone, dan kun je vanaf morgen langs een KPN Winkel bij jouw in de buurt langs gaan, om daar een vervangende fysieke simkaart op te halen.

Vertel dan in de winkel tegen de KPN winkelmedewerker dat je huidige simkaart defect is geraakt, en dat je graag een vervangende fysieke simkaart wilt ontvangen, zodat je weer bereikbaar bent.
De vervangende simkaart wordt in de winkel voor je geactiveerd, dus je zou al bellend de winkel kunnen verlaten.

Neem dan wel je geldig legitimatiebewijs mee naar de KPN winkel.

Hopelijk ben je snel weer bereikbaar!!

10 reacties

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@Zerarim 

Welkom op de community van KPN.

Zou je wat meer informatie kunnen geven, zodat we je beter kunnen helpen.

• Gaat het om een KPN mobiel abonnement?
  • Of maak je gebruik van KPN Prepaid?
  • Wat zie je in het scherm staan, als je jouw smartphone aanzet met de KPN simkaart erin?
  • Heb je wel bereik? en zie je toevallig ook de symbolen van 4G of 5G in het scherm staan?

Graag antwoord op mijn gestelde vragen, zodat we je goed kunnen voorzien van advies.

Jasper van KPN
Moderator

Hoi ​@Zerarim, welkom op de community. Net als Michel ben ik ook benieuwd wat de situatie precies is, kan je er meer over vertellen?

Wij zien niet wat jij ziet, we weten alleen wat jij vertelt. Hoe meer je kunt vertellen, hoe meer we met je mee kunnen denken.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • May 18, 2026

Hi Jasper,

Na terugkomst van mijn vakantie heb ik mijn KPN-simkaart weer in mijn telefoon geplaatst. Sindsdien werkt mijn aansluiting echter niet meer. Ik kan niet bellen, ben telefonisch niet bereikbaar en heb ook geen mobiele internetverbinding.

Ik heb inmiddels contact gehad met de helpdesk en samen de standaard stappen doorlopen, waaronder het opnieuw plaatsen van de simkaart, herstarten van het toestel en netwerkcontroles. Helaas heeft dit niet tot een oplossing geleid.

Vanuit KPN heb ik nu te horen gekregen dat er een onderzoek wordt opgestart en dat dit mogelijk maximaal twee weken kan duren. Dat is voor mij zakelijk gezien niet werkbaar, aangezien ik gedurende deze periode zowel telefonisch als via e-mail bereikbaar moet blijven.

Gezien jouw quote — “Life is measured in achievement, not in years alone” — hoop ik eerlijk gezegd ook in dit geval op een iets daadkrachtigere en snellere oplossing dan een wachttijd van twee weken.

Zou je kunnen meedenken over een passende tussenoplossing of versnelde afhandeling, zodat ik op korte termijn weer volledig bereikbaar ben? Denk bijvoorbeeld aan een vervangende simkaart, tijdelijke doorschakeling of een andere praktische oplossing.

Alvast bedankt voor je hulp en terugkoppeling.

• Wijsgeer
  • May 18, 2026

@Zerarim

Kan je de vraag van ​@Michel.uit.Arnhem nog beantwoorden:

• Heb je wel bereik? en zie je toevallig ook de symbolen van 4G of 5G (rechtsboven) in het scherm staan?

Wat zie je als je op je telefoon naar instellingen → verbindingen naar Sim-beheer gaat? Zie je daar wel je telefoonnummer en de provider (KPN) ? Staat de juiste SIM 1 of 2 actief?

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • May 18, 2026

Jazeker:

• Gaat het om een KPN mobiel abonnement? Ja 
  • Of maak je gebruik van KPN Prepaid? Nee
  • Wat zie je in het scherm staan, als je jouw smartphone aanzet met de KPN simkaart erin? Eerst zoekt de telefoon naar netwerk en daarna krijg ik alleen puntjes te zien. Dus geen bereik 
  • Heb je wel bereik? en zie je toevallig ook de symbolen van 4G of 5G in het scherm staan? Nee ik krijg geen 4G of 5G te zien. 

bij mobiel netwerk zie ik alleen 1 simkaart te zien zakelijk die op aan staat. als ik hierop klik krijg ik kpn nl te zien en mijn nummer. staat op schakel deze lijn in e dataroaming staat op aan

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@Zerarim 

Ik heb je beide reactie even doorgelezen, en je antwoorden op mijn gestelde vragen, waarvoor hartelijk dank.

Ik weet bijna zeker dat je huidige simkaart defect is geraakt, waardoor je nu geen ontvangst hebt, en dus niet kunt bellen, gebeld kunt worden en internetten.
Dat is vanzelfsprekend erg vervelend, zeker als je jouw 06-nummer nodig hebt voor zakelijke doeleinden.

Je kunt nu het volgende doen, om weer snel bereikbaar te zijn:

Optie 1:

Je kunt als je dat wilt, en je huidige toestel dat ook ondersteund, online een eSIM aanvragen.
Je verifieert dan door middel van een éénmalige betaling van 1 eurocent via iDEAL met het bankrekeningnummer dat bij KPN bekend is, waarna je de QR-code om de eSIM te downloaden en activeren ontvangt op je e-mailadres.
Klik hiervoor op de volgende link:

Als je wilt weten hoe je met een QR-code de eSIM op je smartphone installeert, klik dan op de volgende link:

Optie 2:

Wil je liever een fysieke simkaart voor in je smartphone, dan kun je vanaf morgen langs een KPN Winkel bij jouw in de buurt langs gaan, om daar een vervangende fysieke simkaart op te halen.

Vertel dan in de winkel tegen de KPN winkelmedewerker dat je huidige simkaart defect is geraakt, en dat je graag een vervangende fysieke simkaart wilt ontvangen, zodat je weer bereikbaar bent.
De vervangende simkaart wordt in de winkel voor je geactiveerd, dus je zou al bellend de winkel kunnen verlaten.

Neem dan wel je geldig legitimatiebewijs mee naar de KPN winkel.

Hopelijk ben je snel weer bereikbaar!!

Jasper van KPN
Moderator

Ik kan zo'n onderzoek niet versnellen ​@Zerarim, via deze weg zouden we zo'n onderzoek aan kunnen vragen als het nog niet gedaan is. Dat kan telefonisch sneller gedaan worden omdat er een aantal dingen nagekeken moeten worden daarbij, dat kan telefonisch makkelijker.

Ik heb wel het gevoel dat een nieuwe simkaart hierbij kan helpen, dat is een logische volgende stap. Michel heeft de opties daarbij al mooi op een rijtje gezet, lukt het daarmee om een nieuwe simkaart te testen? Als er voor het onderzoek contact wordt opgenomen kan je de resultaten van de nieuwe kaart ook met hen delen, als het daarmee niet direct is opgelost.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • May 19, 2026

Hartelijk dank voor je heldere antwoord  Michel.uit.Arnhem. Ik ben weer bereikbaar :-) 

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@Zerarim 

Superfijn om te horen!!
Fijn dat ik je hierbij heb kunnen helpen.

Jasper van KPN
Moderator

Goed om te lezen dat het daarmee weer werkt ​@Zerarim! Als er naar aanleiding van het onderzoek contact wordt opgenomen kan je hen ook aangeven dat het inmiddels is opgelost 🙂

Als je in de toekomst vragen of andere dingen hebt, je helpen je hier graag zoals je merkt.