Skip to main content

Mijn NOKIA 6081 werkt en is compleet.

Simkaart van KPN zit er in, maar op het scherm blijft de melding NL PTT staan.

Naar wat ik tot nog toe weet, duidt dat op een oude simlock.

Heb dit toestel al jarenĀ in huis en wil 'm nu eindelijk in mijn inmiddels even oude Volvo bouwen.

Op internet al een hele avond gespeurd naar een manier om te doen.

Simplest reactie was: vraag het aan een KPN forum of wellicht aan KPN zelf.

Ā 

Iemand die dat kan of suggesties heeft?

Ā 

Hans Visser

Ā 

Admin: Telefoonnummer verwijderd uit bericht i.v.m. privacy

Deze is zeker geen dualband, en de frequentie (900 MHz) waarop die werkt wordt voor zover ik weet niet meer gebruikt voor de eerste generatie (1G) mobiel netwerk. Hiermee is de telefoon al onbruikbaar.

Misschien is deze niet eens voor het GSM-netwerk geschikt en enkel werkend op het inmiddels vergane NMT-netwerk.

Daarnaast waren simlocks in die tijd nog niet actief, en ik geloof zeker niet op een autotelefoon. In die tijd werden mobiele telefoons nog apart verkocht waardoor simlocks geen zin zouden hebben.

Verder raad ik met klem aan om je mobiele nummer te verwijderen. Iedereen kan deze zien.


HalloĀ @VolvoNokia6081Ā , als er sprake is van een simlock dan voorzie ik een probleem.

KPN is al zo'n 10 jaar geleden gestopt met simlock.Ā  Mede daarom is de mogelijkheid om bij oude toestellen de simlock door KPN te laten verwijderen per 1 januari 2020 ook niet meer aanwezig.

Mogelijk kan Ć©Ć©n van de vele telefoonwinkeltjes je hiermee nog helpen.

Ā 

edit:Ā het is te laat om zelf je mobiele nummer te verwijderen, dat kan tot 1 uur na plaatsing.
Ā  Ā  Ā  Ā  Ā Ik heb het daarom gemeld bij de moderators, die zullen het morgen weghalen.


HalloĀ @VolvoNokia6081Ā , als er sprake is van een simlock dan voorzie ik een probleem.

KPN is al zo'n 10 jaar geleden gestopt met simlock.Ā  Mede daarom is de mogelijkheid om bij oude toestellen de simlock door KPN te laten verwijderen per 1 januari 2020 ook niet meer aanwezig.

Mogelijk kan Ć©Ć©n van de vele telefoonwinkeltjes je hiermee nog helpen.

Ik denk eerder dat de simlock niet eens het probleem is. En dat er niet eens een simlock op zou zitten. Een simlock is te herkennen aan een melding die vraagt om de juiste SIM-kaart te plaatsen.


Dank dank dank voor deze snelle reacties. Ik heb voor morgen nog een vraag. Nu slapen. Hans


Hallo @VolvoNokia6081Ā alle simkaarten van providers die over de KPN-lijn leveren kunnen gebruikt worden.

Mijn vrouw had een Telfort-abo, nu KPN,maar de Telfort-kaart deed het gewoon en toen ik toentertijd mijn Kruidvat sim er in deed, deed die het ook gewoon omdat de Kruidvat sim via het KPN netwerk loopt, maar een Vodafone sim wilde dus weer niet.Ā 

Ā 

Ā 


De reacties gelezen hebbend, hou ik vragen.Ā 

Als het geen simlock betreft, zit het dan een het toestel?

Ik ben een volslagen leek als het om digitale, IT achtig problemen betreft.

Moet ik me neerleggen bij een feit als 'een Nokia 6081', is niet meer geschikt voor de huidige communicatie-infrastructuur.

Op scherm blijft 'NL-PTT' te zien. Er zit dus intern Intern een blokkade die de kaart niet opent voor een netwerk, maar wel gebruiksfuncties in werking stelt. PIN code neemt ie over, nummertoetsen waardoor nummers te kiezen zijn en het IMEII nummer wordt op het scherm getoond.

Hoe verder, beste betere techneuten dan ik,

Hans VisserĀ 


Bij aanzetten, zonder simkaart, komt de melding "Kaart Insteken". Zit die erin, dan wordt de PIN-code gevraagd. Na intoetsen verschijnt de melding "NL PTT".

Dan lijk ik de juiste Simkaart te gebruiken, om tenminste het toestel te activeren.

Hans VisserĀ 


Vroeger werd deze telefoon gebruikt toen het netwerk nog NL PTT, heette. Daarom blijf je die nostalgische naam nog zien.

In de afgelopen 26 jaar is er zoveel veranderd dat de frequentie waarschijnlijk niet meer zal werken, en dus kan de telefoon geen contact verbinding maken met de zendmasten voor de juiste netwerknaam.

Misschien is het zelfs zo dat hij dit nieuwe type SIM-kaart niet eens meer kan lezen. Of heb je nog de oude SIM-kaart?Ā 


Hallo @VolvoNokia6081Ā heb je ook nog de PTT-naam van de telefoon, Carvox ā€¦.. of Pocketline ā€¦..?

Ik heb nog uitgebreide officiƫle PTT-documentatie van een aantal oude toestellen uit die tijd.

Ā 


Ā 

Admin: foto met pukcode verwijderdĀ 


Bieden de plaatjes enig houvast om uit te kunnen maken welk type het gaat?

Hans VisserĀ 


HalloĀ @VolvoNokia6081Ā , deze zat niet in het programma van KPN, wel soortgelijke toestellen onder de naam Carvox of Pocketline.

De Nokia werkt via de GSM900-band en zou het dus nog gewoon moeten kunnen doen, een verse kaart er in met abo of een DUO-sim nemen voor je mobiel en auto, dan houd je je bestaande nummer en kun je via de auto of de mobiel bellen, niet met beide kaarten tegelijk, kun je zo ophalen in de lokale KPN-winkel. Je kunt dus of met de een bellen en gebeld worden of met de ander.

Bijgaand een leuke oude folder over de introductie van GSM begin jaren 90:

Introductie GSM
Ā 
introductie GSM

Ā 


Mijn Sim-kaart in het toestel, is de duokaart van de simkaart in mijn dagelijkse Mobiel. Juist daarvoor halverwege vorig jaar, besloten een tamelijk duur, ā‚¬ 15,60 p.mnd, bij KPN af te sluiten. Alleen omdat ik die Nokia in mijn qua leeftijd overeenkomende Volvo wilde inbouwen.

Hans VisserĀ 


HalloĀ @VolvoNokia6081Ā dan moet alles gewoon kunnen werken. De prijs van een abo is niet afhankelijk van een single of een duokaart, een duokaart kost niets extra.

Je moet er alleen rekening mee houden dat je de telefoons niet tegelijk kunt gebruiken, het is of de Ć©Ć©nĀ of de ander.

Succes met je telefoon en hoop dat je leuk leesvoer hebt aan de oude GSM-folder, past mooi bij je overige documentatie over de telefoon.

Ā 

Ā 

Ā 


Ik noemde dat dure abonnement, omdat kpn de enige leek te zijn met een duo kaart onder bijbetaling.

Zal vanavond het weer proberen, en dan even door de simkaarten te wisselen.

Dat niet tegelijk kunnen gebruiken werkte niet altijd even duidelijk en makkelijk.

Hoop zo dat het kan gaan werken.

Twijfelde al jaren of het "passend" zou, de Nokia in mijn 44 jarige Renault te gaan gebruiken. Kan/past eigenlijk nietšŸ¤£šŸ˜’


Hallo @VolvoNokia6081Ā wat leuk om te lezen dat je zoā€™n oude Renault hebt, welk type?

Zelf heb ik ruim 32 jaar bij Renault gewerkt tot aan mijn pensioen in 2011.

Ā 

Ā 

Ā 


Een 20TL.


@VolvoNokia6081

Toestel is zo oud dat het toestel niet weet dat PTT tegenwoordig KPN is.Ā šŸ˜Š In het toestel staat waarschijnlijk de netwerk code welke KPN gebruikt als PTT en niet als KPN. Daarom zie je in het display PTT.


@VolvoNokia6081

Toestel is zo oud dat het toestel niet weet dat PTT tegenwoordig KPN is.Ā šŸ˜Š In het toestel staat waarschijnlijk de netwerk code welke KPN gebruikt als PTT en niet als KPN. Daarom zie je in het display PTT.

Klopt, later ging dit via OTA updates via speciale SMS-berichten vanuit de provider. Nu gaat dit geloof ik direct via het signaal mee. De telefoon zal naar verwachting altijd het nostalgische PTT NL laten zien. En dat is juist toch leuk? :)


Het heeft, begrijp ik dat goed, niets van doen met het feit dat 'ie geen verbinding kan maken en ook geen belletjes kan ontvangen.

Ofwel, met mijn Nokia 6081 is het nog steeds niet mogelijk te bellen en krijg ik ook niks binnen.Ā 


@AriĆ«nCĀ 

Ik denk nietĀ dat het tegenwoordig via een signaal gaat. Een smartphone herkent de simkaart van de provider en zorgt er zelf dan voor de juiste instellingen.Ā Zoals je apn instellingen en ook bijvoorbeeld hoe VoLTE en VoWIFi ingesteld moeten worden voor de specifieke provider.Ā 

@VolvoNokia6081Ā 

Ik zou niet weten waarom het niet werkt?Ā Weet dus niet zeker of het een simlock probleem is. Uit je verhaal lijkt het dat de simkaart herkend wordt. Je ziet in het display PTTĀ staan. Het toestel zou GSM900 (2G)Ā geschikt moeten zijn. En de huidige kpn frequenties GSM900Ā moeten ondersteunen. Maar het toestel is van 1996... Bijna het begin van GSM900 (2G). Kan mij voorstellen dat er technisch dingen zijn aangepast, door de jaren heen. Neemt niet weg dat het jammer is als het daardoor niet zou werken. Wellicht heeft iemand op het forum nog ideeĆ«n wat het zou kunnen zijn?

Ā 


Beste aardige meedenkers,

Inmiddels een maand en diverse pogingen en experimenten verder. Iemand uit mijn kennissenkring gaf de tip het bellen en gebeld worden met de Nokia, op een andere plek te proberen. Zou namelijk met slecht bereik te maken kunnen hebben waar ik woon.

Omdat mijn werkplaats een eind, 1 kilometer verderop is, heb ik de telefoon daar in mijn auto geĆÆnstalleerd. Maar kon nog steeds niet bellen, noch gebeld worden.

Daarop er een KPN-prepaid kaart ingestopt. Kon toen nog steeds niet bellen, noch ontvangen.

Dus ben ik nu hevig teleurgesteld.

Heb van KPN zowel als in een telefoonwinkel bevestigd gekregen dat GSM 900, nu G2Ā Ā nog steeds in de lucht is.Ā 

In telefoonwinkeltjes in de omgeving blijken voornamelijk jonge slimmem mensen te werken. Die kennen het bestaan van van mijn Nokia niet en reageren met ā€˜te oud meneerā€™.

Wie heeft de kennis en know how om in mijn kastje te kijken, of kent zo iemand.

Wil 'm zo graag aan de praat krijgen.

Hans VisserĀ 


Is er dan helemaal niemand die nog kennis van een Carkit van Nokia 6081 heeft, of iemand kent die er in zou kunnen duiken. In het apparaat of storingen vanĀ toen kent?

Hans


Ik las wel ergens dat het met Huawei zendmasten vaak niet werkt met dit soort oude telefoons, en dat het met een Ericsson mast wel werkt.Maar of die er nog zijn weet ik eigenlijk niet.


Ken jeĀ deze handleiding al?:Ā 

https://www.handleidi.ng/nokia/6081/handleiding?p=20