Skip to main content

Mijn NOKIA 6081 werkt en is compleet.

Simkaart van KPN zit er in, maar op het scherm blijft de melding NL PTT staan.

Naar wat ik tot nog toe weet, duidt dat op een oude simlock.

Heb dit toestel al jarenĀ in huis en wil 'm nu eindelijk in mijn inmiddels even oude Volvo bouwen.

Op internet al een hele avond gespeurd naar een manier om te doen.

Simplest reactie was: vraag het aan een KPN forum of wellicht aan KPN zelf.

Ā 

Iemand die dat kan of suggesties heeft?

Ā 

Hans Visser

Ā 

Admin: Telefoonnummer verwijderd uit bericht i.v.m. privacy

Hallo Noordzee. Ik heb de indertijd meegeleverde handleiding en ook, met delfde inhoud, een geprinte versie daarvan.

Daarin is niets te vinden over het probleem dat ā€˜ie wel gaat kiezen en vervolgens de melding geeft dat verbinden niet lukt.

Zo irritatnt hĆØ.

Hans


Het zijn oude apparaten die niet meer ontwikkeld worden. En ook de techniek verandert.Ā 

Ik denk dat het beter een plekje kan krijgen in het museum. Kleine kans dat het zal werken, en als het nog werkt is de vraag voor hoelang......


@VolvoNokia6081Ā 

Kun jeĀ ergens in het menu kiezen voor 2G? Want 1G en 3G werken al niet meer.Ā 
Ā 

En 2G gaat er trouwens per eind 2025 ook uit en dan is het definitief over met die oude telefoons.Ā 
Ā 

https://vastenmobiel.com/wat-gebeurt-er-met-2g-en-3g/


Er staat NL PTT. Toen bestond KPN nog niet.Ā 

Die oude Nokia gaat niet meer werken.Ā 

In 1996 werkte GSM net even anders dan de latere (laatste) versie. Telefoons uit die eerste periode zullen nĆŗ niet meer bruikbaar omdat alleen de laatste versie, met oa gprs, nog in de lucht is.

Prepaid ondersteunt kpn gsm niet meer als het goed is.

Momenteel heeft alleen kpn nog gsm. Vanaf april 2025 wordt spraak niet meer ondersteunt. Alleen IoT toepassingen als slimme meters.Ā 

@Noordzee

1G = NMT (analoog, was ooit opgezet voor de scheepvaart, al sinds 1997 niet meer in de lucht)

2G = GSM, alleen de laatste technische versie nog. Na april 2025 ook spraak niet meer ondersteunt)

3G = Eerst "snelle" netwerk; uit de lucht

4G en 5G. Huidige netwerkenĀ 


Toen eind jaren 80 het analoge autotelefoon werd gesloten moest ik overstappen naar het digitale net en bij een PTT businesscentrum een Carvox aangeschaft n.l. de Nokia 6081 met duokaart. Deze telefoon werk tot op de dag van vandaag nog prima. Al die jaren nog steeds in de auto van destijds. Nog altijd hetzelfe abonnement en vorig jaar is mij door KPN nieuwe Duo kaarten toegestuurd ter vervanging, aangezien de oude niet meer veilig zouden zijn.

Op mijn display staat ook PTT.NL vermeld. Dit zit in de telefoon ingebakken omdat het destijds nog geen KPN was en is m.i niet te wijzigen.

De Nokia 6081 werk dus nog wel degelijk.